Trending topics

Trending Topics // Juli 2021

Geschreven door
Trending Topics // Juli 2021
Joey Ritter

Hoog tijd voor een nieuwe Trending Topics! Jawel, want terwijl jij met je beentjes hoog op het strand, aan het zwembad of lekker thuis achterom geniet van je welverdiende vakantie, nemen wij een duik in alle nieuwe ditjes en datjes binnen de wereld van social media! Hoewel de meest verrassende ontwikkeling de afgelopen maand vanuit Twitter kwam, testte Facebook - hoe kan het ook anders - een nieuw, toonaangevend platform en rolde Instagram hele nuttige zomer-updates uit. Je leest het allemaal in deze nieuwe Trendings Topics.  

1. Facebook Bulletin

Dat Facebook voortdurend op zoek is naar manieren om huidige en nieuwe gebruikers aan het platform te binden, is algemeen bekend. Na het succes van Live Audio Rooms - waarmee Facebook de strijd opende tegen de razend populaire audio app Clubhouse - heeft Facebook met Bulletin haar pijlen nu gericht op zelfstandige schrijvers. 

Facebooks Bulletin laat onafhankelijke schrijvers nieuwsbrieven maken en versturen aan (betalende) abonnees. Voor de echte social media magnaten onder ons: sounds familiar right? Klopt, want dat is het ook! Met Bulletin wil Facebook namelijk de concurrentie aangaan met het Noord-Amerikaanse Substack. Op Substack kunnen onafhankelijke schrijvers hun volgers betaalde nieuwsbrieven toesturen. Substack ontvangt op zijn beurt een deel van de opbrengsten. Dat laatste zal in Bulletins geval niet van toepassing zijn. Facebook heeft namelijk al aangekondigd dat schrijvers geen fee hoeven af te dragen



Hoe of wat Facebook precies gaat doen met Bulletin - en of het een blijvertje is - dat is nog de vraag. Vooralsnog heeft slechts een handje vol schrijvers en podcasters toegang. Oftewel #wordtvervolgd. 

2. Rest in peace Twitter Fleets

We kunnen met een gerust hart zeggen dat de vogel gevlogen is want Twitter Fleets is niet meer… Tot ieders verbazing (of opluchting) heeft Twitter de afgelopen maand haar Story-functie offline gehaald. In het blog ‘Goodbye, Fleets’ schrijft Twitter dat de Story-feature vooral ervoor moest zorgen dat nieuwe twitteraars zich comfortabel zouden voelen bij het platform. Daarmee hoopte Twitter de jongere generatie te overtuigen en van platformen als Facebook, Instagram en Snapchat weg te lokken. Helaas is die missie niet geslaagd. 

Of Twitter zich daarmee gewonnen geeft? Dat denk ik niet. Met het offline halen van Fleets lijkt Twitter vol in te zetten op Spaces - Twitters ClubHouse-variant waarin twitteraars live audio gesprekken kunnen voeren. 

3. Clubhouse sluit deal met TED

Clubhouse, we raken er niet over uitgepraat. Dat het concept van de audioapp here to stay is, kunnen we niet meer ontkennen; aan alle kanten schieten alternatieven als paddenstoelen uit grond. En toch timmert Clubhouse hard aan de weg om absolute marktleider te worden. Eerder dit jaar sloot Clubhouse een partnership met de NFL, waarbij Clubhouse het recht had om exclusieve content te delen rondom de NFL draft. 

Ditmaal slaat de audioapp gigant haar handen ineen met TED, de organisatie achter ‘s werelds populairste podcast: TED Talks. Met deze deal hoopt Clubhouse met exclusieve TED Chats trouwe TED Talks luisteraars naar de app te halen. 

4. Instagram update erop los

Last, maar zeker niet least: de Instagram zomer-updates. Waar te beginnen? Als dochteronderneming van Facebook gaat er ook voor Instagram geen dag voorbij waar het nieuwe features en updates tests. Dat betekent ook dat de lijst met test features tot de nok toe gevuld is. Omdat niet elke update beschikbaar/relevant is, ga ik ze niet allemaal benoemen en toelichten. Wél pik ik de twee belangrijkste updates er tussenuit. 

Stories

Stel je eens voor: je bent een social media marketeer en jouw klant vraagt je om een video in Story op te maken en te delen. Maar voordat hij online gaat, wil hij hem wel nog even checken. “Geen probleem! Wordt gefixt!” Na eindeloos scrollen door de aangeleverde video’s vind je hem: de perfecte video. Je selecteert hem en laat vervolgens al je creativiteit erop los. Je wil hem online plaatsen, maar realiseert je dat jouw klant hem nog moet checken. Je slaat hem dus op en stuurt hem naar de klant. In de tussentijd blijf jij geduldig wachten tot je een reactie krijgt. Het duurt en het duurt, maar jij kunt de Story niet wegklikken omdat hij anders verloren gaat. Uren gaan voorbij voordat je een reactie krijgt, maar dan… Instagram crasht en valt uit… Al het werk voor noppes geweest. 

Nou luitjes, dat is verleden tijd! Vanaf vandaag kun je een Story als concept opslaan. Dat doe je door op het pijltje linksboven te klikken. Voorheen attendeerde Instagram je dat je op het punt staat om jouw media te verwijderen waarna je twee opties voorgeschoteld kreeg: negeren of annuleren. Sinds kort is hier dus de optie ‘concept opslaan’ aan toegevoegd. 

Kleine disclaimer: deze functie is helaas nog niet voor iedereen beschikbaar.


Reels

Het heeft even geduurd, maar na maandenlang Instagram heeft afgelopen maand dan eindelijk Reels voor iedereen beschikbaar gesteld als advertentiemogelijkheid. En dat is vooral goed nieuws voor de creatieve ad creators onder ons. Instagram meldt dat Reels (en dus ook Reels ads) jou als creator of bedrijf de uitgelezen kans bieden om niet-volgers te bereiken. De Reels-ads verschijnen - net als bij Stories - tussen de reguliere Stories in jouw feed en zijn te herkennen aan hun ‘Gepromoot’ label. 


Voilà! That’s it! Nu ben je weer volledig op de hoogte! Wil je graag meer weten over de vele nieuwe updates in de wereld van social media? Of ben je benieuwd naar hoe deze updates kunnen bijdragen aan jouw social strategie? Neem dan gerust contact met mij of met een van mijn collega’s op. Wij helpen je graag verder! 


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!