Instagram

10 praktische tips voor Instagram stories

Geschreven door
10 praktische tips voor Instagram stories
Erwin Maas

In navolging van onze blog ‘’Hoe krijg je meer volgers op Instagram?” vertellen we je nu hoe je Instagram stories op een succesvolle manier in kunt zetten. Wat zijn Instagram stories precies? Dit zijn reeksen van (bewerkte) foto’s, filmpjes en gifjes die samen een ‘verhaal’ (story) vormen en 24 uur na plaatsing vanzelf weer verdwijnen.

Sinds augustus 2016 bestaat de mogelijkheid om stories toe te voegen aan je profiel. Instagram heeft in Nederland inmiddels 4,1 miljoen gebruikers (januari 2018; Newcom), dus er ligt een groot potentieel aan nieuwe volgers die je mogelijk kunt bereiken door een succesvolle inzet van stories. En na het lezen van deze blog kun je direct het bereik van jouw kanaal gaan vergroten. We geven je een aantal praktische tips.

How to start?

Open het “story-menu’’ door in het startscherm van Instagram links bovenin op je eigen avatar (foto) met het plus-teken te kikken óf veeg in je startscherm naar rechts. Kies vervolgens voor het maken van een nieuwe foto of video óf voeg er eentje toe uit je eigen galerij:

  • Nieuwe opname: gebruik de ronde opnameknop onderin voor het maken van foto’s (klik 1x) of video’s (opnameknop ingedrukt houden).
  • Bestaande opname: swipe van beneden naar boven en kies een geschikt bestand dat je eerder al gemaakt hebt.

Nadat je een mooie foto of video hebt gemaakt of hebt geselecteerd, resteren er nog twee opties:

  • Direct het ‘rauwe bestand’ publiceren richting al je volgers.
  • Het bestand verfraaien, opleuken of pimpen; hierbij zijn de mogelijkheden eindeloos.

Instagram stories: de basis

Voordat je aan de slag gaat met de vele creatieve tools die de stories in huis hebben, volgen eerst enkele basisprincipes.

Verticale foto’s of video’s

Foto’s komen standaard 3 seconden in beeld en video’s mogen sinds kort een maximale lengte van 1 minuut hebben. Let op: Instagram knipt langere video’s op in stukjes van 15 seconden. Houdt daarbij rekening dat full-screen verticale opnames het meest geschikt zijn.  En mocht je de opname later nog willen bewerken, zorg dan dat je ruimte overhoudt voor tekst of andere verfraaiingen.

Instagram Stories in actie op HUB73

Boomerang, live-video of Superzoom

Behalve de standaard foto of video heb je ook de mogelijkheid om een andere story-modus te kiezen.  Met Boomerang maak je bijvoorbeeld een korte video, waarbij meerdere foto’s achter elkaar worden gezet. Boomerang speelt de video af, spoelt hem terug en herhaalt dit proces. Daarnaast is er de optie om live te gaan streamen (live-video) of je kunt een korte, dramatische en snel bewegende inzoomvideo maken, waarbij je de focus legt op een gezicht of object (Superzoom). En soms wil je even geen beelden delen, maar gewoon iets vertellen: dan is er altijd nog de ‘Type’ feature voor het plaatsen van een tekst.  

Creatieve bewerkingsmogelijkheden

Heb je een gave video gemaakt of een mooie foto geselecteerd, maar is deze nog nét niet perfect? Ga dan aan de slag met de volgende bewerkingstips.

Plaats een filter

Instagram staat bekend om de vele filters die je kunt toepassen op je afbeeldingen. Ook bij de stories kun je deze eenvoudige opmaakoptie toepassen door naar links of rechts te swipen.

Hashtags, locaties en tags

Via de ‘stickers’ (lachende smiley die verschijnt na het maken van een opname) heb je verschillende mogelijkheden die een bijdrage leveren aan het bereik van je story. Door toepasselijke hashtags toe te voegen aan je verhaal, een locatie te kiezen of andere Instagrammers te taggen, wordt de vindbaarheid van je verhaal groter. En als je je stories niet wil voorzien van grote, opvallende hashtags of locatietags  dan kun je deze verkleinen (doe dit door de tag met twee vingers aan te raken en te knijpen) en ergens in een hoekje plaatsen. De opmaak van je story wordt niet verpest, maar blijft wel vindbaar voor mensen die zoeken op de door jou gekozen tags. Bij diverse stickers kun je de opmaak (o.a. de kleur) ook nog veranderen door op de sticker te tikken.

Creëer interactie

Je wil natuurlijk dat je creatieve inspanningen beloond worden met veel views. Door interactie-opties aan je story toe te voegen, is de kans groter dat mensen gaan reageren en input leveren. Deze vorm van betrokkenheid (engagement) is een belangrijk signaal dat mensen je stories waarderen. Er zijn verschillende mogelijkheden om je volgers te laten reageren:

  • Plaatsen van een poll: plaats een vraag of stelling en daarbij leg je je volgers twee antwoordmogelijkheden voor.
  • Invoegen van een ‘emoji slider’: hierbij geef je je volgers de optie om met een emoticon (35 verschillende opties) aan te geven ‘’hoe leuk hij/zij iets vindt’’ of hoe eens/oneens men het is met een stelling.
  • Organiseer een Q&A: je kunt de interactie aan gaan met je volgers door ze de mogelijkheid te geven om (gedurende een aangegeven tijdsperiode) vragen te stellen. Kies vervolgens een aantal leuke vragen uit en beantwoord deze via de stories.

Kleurtjes aanpassen

Bij het toevoegen van tekst of het tekenen in een story kun je onderin kiezen uit een standaard pallet aan kleuren. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om het ‘pipetje’ te gebruiken en een kleur uit de foto te selecteren. Maar wil je juist geen standaard kleurtje? Houdt dan één kleurrondje ingedrukt en wacht tot er een pallet met alle kleuren van de regenboog verschijnt.

Bonustips

Inmiddels weet je al heel wat meer over hoe je je stories op een creatieve en leuke manier zelf in kunt gaan zetten. Tot slot deel ik nog een aantal extra algemene storytips met je:

  • Tell a story: je kunt er voor kiezen om allerlei losse, onsamenhangende berichten te delen. Maar wat écht werkt, is het delen van meerdere posts achter elkaar met daarbij een logische volgorde van foto’s en video’s; daarmee vertel je daadwerkelijk een verhaal.
  • Wie vindt jou interessant? Je kunt er heel eenvoudig achter komen wie je stories bekeken hebben. Wanneer je story zichtbaar is voor al je volgers, wordt er een (rode of witte) rand rondom je profielfoto weergegeven. Als je hier op klikt, zie je onder in je scherm ‘’Gezien door..“, klik hierop en je ziet precies wie jouw verhaal heeft bekeken. Ook nadat je story na 24 uur automatisch is verdwenen, kun je nog zien wie je story bekeken heeft.  Dit doe je door in je eigen profiel het verhalen-archief te openen: klik op het ‘archief pictogram’ (met een pijl omcirkelt klokje).
  • Wil je een belangrijke story bewaren? Maak er dan een ‘Hoogtepunt’ van en ze worden op je eigen profielpagina bewaard. Door zelf een aantal ‘topics’ aan te maken, kunnen Hoogtepunten langdurig bewaard worden. Let er hierbij op dat ze helemaal passen bij jouw huisstijl.
  • Share a story: ben je zelf onderdeel van andermans story of kom je gewoon een gave post tegen die je wil delen in je eigen verhaal? Dit kan heel eenvoudig met één klik op het fototoestel-icoontje (onderin de desbetreffende story). Deze optie is alleen zichtbaar als de maker delen heeft toegestaan. Wil je zelf voorkomen dat je story gedeeld wordt door anderen? Dan is het zaak dat je in het ‘stories-instellingenmenu’ (via het tandwieltje) deze optie uitschakelt; standaard wordt delen namelijk toegestaan.

Ga vooral lekker aan de slag met Instagram stories en ontdek de vele bewerkingsmogelijkheden. Hanteer hierbij wel een bepaalde ‘huisstijl’, waarbij je vast probeert te houden aan een specifiek lettertype, kleurgebruik en stijl van communiceren.

De stories zorgen voor een persoonlijk tintje aan je Instagram account: door regelmatig een kijkje achter de schermen te geven, betrek je je volgers nog meer bij wat je allemaal doet.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!