Pinterest

Ben jij de Superman van Pinterest?

Geschreven door
Ben jij de Superman van Pinterest?
Milou Boots

Na een flink blog over waarom jouw bedrijf Pinterest moet inzetten en de verschillende vormen van gesponsorde pins, is het nu tijd om nog een laagje dieper te gaan. Het is natuurlijk goed om te weten welke geadverteerde pins er zijn, maar een waardevolle campagne bouwen en deze goed targeten vormen the next step. In dit blog geef ik je tips voor het bouwen van een waardevolle Pinterest-campagne.

Voor de nog niet zo ervaren adverteerders onder ons: laat je niet afschrikken. Adverteren is voor iedere marketing professional een continu leerproces. Adverteren kun je alleen maar ontdekken door het te doen en te experimenteren. Zoals je waarschijnlijk vaker hebt gehoord: meten, weten & verbeteren. En dat is precies wat jij ook gaat doen. 

De opbouw van je campagne

Je bedrijf heeft een verhaal te vertellen en dat begint allemaal bij je campagne. Je kunt het ook wel zien als een paraplu die vormgeeft aan je advertentie. De campagnestructuur van Pinterest is te vergelijken met de advertentiebeheermodule van bijvoorbeeld Facebook. De structuur is opgebouwd in drie lagen:

  • Campagnes: binnen dit onderdeel kies je je doelstelling van de campagne, waarover straks meer, en het totale budget. Iedere campagne bestaat uit een advertentiegroep. Je kunt meerdere advertentiegroepen maken om verschillende doelen te bereiken;
  • Advertentiegroepen: binnen je advertentiegroepen worden de belangrijkste keuzes gemaakt. Hierin zet je namelijk het budget, tijdsduur, targeting en plaatsing vast;
  • Gesponsorde Pins: binnen een advertentiegroep vallen de verschillende pins welke je kunt sponsoren. In mijn vorige blog heb ik je meegenomen over de verschillende soorten gesponsorde pins. Heb je deze gemist? Spijker jezelf via deze link nog even snel bij voordat je verder leest.  

Weet je campagnedoel

Een cruciale stap is het instellen van je campagnedoel. Wat wil je bereiken? Ik som de verschillende doelen voor je op:

  • Merkbekendheid: help mensen om jouw product of dienst te ontdekken;
  • Videoweergave: verbeter de gemiddelde kijktijd, kwaliteit van weergaven en het voltooiingsproces voor mensen die je video naar verwachting zullen bekijken;
  • Webverkeer: leid meer bezoekers naar je website;
  • App-installaties: zorg ervoor dat meer mensen je app installeren;
  • Conversies: zet mensen aan tot handelingen op je website, zoals registreren voor een nieuwsbrief of afrekenen van een product via de webshop;
  • Productencatalogi: laat mensen je producten of diensten ontdekken terwijl ze op Pinterest inspiratie opdoen. 
Pinterest: een schot in de roos.

Een schot in de roos

Je wilt natuurlijk wel dat je gesponsorde pin een schot in de roos is bij je doelgroep. Het laatste (voor deze blog) waar ik je daarom wat inzicht in wil geven is targeten. Je zult veel mogelijkheden herkennen vanuit andere advertentie-modules:

  • Doelgroeptargeting: hierbij kun je kiezen uit klantenlijsten, bezoekers van je website (retargeting), mensen die eerder betrokken waren bij je pins of vergelijkbare doelgroepen (look-a-like doelgroep);
  • Interesse-targeting: voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw gesponsorde pin;
  • Trefwoorden-targeting: dit helpt je om mensen te bereiken die een specifiek idee op Pinterest zoeken;
  • Leeftijd-targeting: je richt je op bepaalde mensen in een specifieke leeftijdscategorie;
  • Targeten op locatie, taal, apparaat en geslacht.

Nogmaals: we zijn nooit uitgeleerd en adverteren is een kwestie van doen en uitproberen. Ben niet bang om eens een foutje te maken, want ook daar leer je weer super veel van. Leren wat niet werkt is ook leren ;)

Nog even en je bent dé Superman van Pinterest. Na twee blogs met een bulk theorie neem ik je in mijn laatste blog van deze reeks mee in Pinterest trends. Tot snel weer!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!