Overige Updates

De kansen voor ZZP’ers op social media

Geschreven door
De kansen voor ZZP’ers op social media
Geert Groen

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat Nederland eind 2015 maar liefst 1,8 miljoen ondernemingen telde. Ruim 385.000 méér dan in dezelfde periode in 2010. Deze groei zit met name in de categorie Zelfstandigen Zonder Personeel. In 2015 zijn er meer dan 188.000 nieuwe ondernemingen gestart (waaronder Sociaal Kapitaal), waarvan meer dan 117.000 ZZP’ers. Al deze nieuwe ondernemers startten hun onderneming met als algemeen doel succesvol te zijn, maar helaas stranden vele ondernemingen nog in hetzelfde jaar.

Het is niet makkelijk om je nieuwe bedrijf op poten te zetten, deze dóór te ontwikkelen en je naam kenbaar te maken bij je doelgroep. Het voeren van goede marketing kan je enorm helpen, maar kost vaak veel tijd en bovenal veel geld. Met name voor lokale ZZP’ers zijn social media dan ook een uitkomst. In basis is het gebruik hiervan gratis en je kunt in relatief korte tijd veel mensen in je nabije omgeving bekend maken met je bedrijf en je product of dienst. Het is dus zeer zeker mogelijk, maar hoe vlieg je dit nu goed aan? Hoe kom je erachter welke social media geschikt zijn voor jouw bedrijf en welke content je moet plaatsen om je doelgroep te bereiken? Bij deze enkele tips om je op weg te helpen.

Plan van aanpak

Ok. Je hebt besloten om aan de slag te gaan met social media. Maar wat wil je vertellen en aan wie? En welk medium ga je hiervoor inzetten? Het is belangrijk om erachter te komen wie je doelgroep is en welke doelstellingen je wilt bereiken aan de hand van social media voordat je hiermee aan de slag gaat. Wat heb jij je doelgroep te bieden wat ze geïnteresseerd moet maken in jouw nieuwe bedrijf? Ga hier eens rustig voor zitten en zet op papier wie je bent, wat je diensten zijn, welk imago je wilt uitstralen, wie je wilt bereiken en wat je wilt vertellen.

Kiezen van de juiste social media

Je hebt nu de eerste stap gezet, want je weet nu veel beter welke kant je op wilt. Aan de hand hiervan maak je de keuze voor het sociale medium waarop je actief wilt zijn. Op Facebook is, bij het schrijven van dit blog, de grootste groep mensen actief. Zowel jong als oud, zowel mensen met een hoge als een lagere opleiding. Dit is dan ook in de meeste gevallen een goede eerste keus. Vervolgens ga je kijken naar je doelgroep. Heb je een jonge doelgroep? Dan zijn Instagram en Snapchat wellicht interessant. Wil je met name vrouwen bereiken met de mooie producten die je verkoopt? Neem dan eens een kijkje op Pinterest. Ook wanneer klanten bestaan uit andere bedrijven is er een geschikt medium te vinden, zoals bijvoorbeeld LinkedIn.

Content creatie

Je weet nu wie je en wat je wilt bereiken op social media en welke media je hiervoor wilt inzetten. Nadat je een account hebt aangemaakt en je een (bedrijfs-)profiel hebt opgemaakt is het tijd voor de volgende stap: het bedenken van content die interessant is voor jouw doelgroep. Het is enorm belangrijk om top-of-mind te blijven bij je doelgroep en daarom raden wij onze klanten dan ook aan om gemiddeld genomen twee a drie berichten per week te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook. Dit kan echter variëren per bedrijf. Ga voor jezelf na welk verhaal je als bedrijf vertellen wilt. Wat zijn je sterke punten, welk imago wil je uitstralen en welke diensten wil je prominent uitlichten? Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je aan de slag met het bedenken van type berichten (content) die aansluiten bij dit verhaal. Je wilt namelijk voorkomen dat je niet weet waarom je een bepaald bericht geplaatst hebt.

Schakel iemand in wanner het niet lukt om je eigen verhaal op poten te zetten, wanneer je merkt dat je moeite hebt met het plaatsen van de juiste content op social media óf wanneer je merkt teveel tijd kwijt te zijn vanwege gebrekkige kennis van functionaliteiten van social media. Het is simpelweg een té belangrijk aspect van moderne marketing om het links te laten liggen. Sociaal Kapitaal begeleidt bedrijven en ZZP’ers zodat zij na verloop van tijd zelf succesvol aan de slag te kunnen met social media.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!