Graag wil ik de aandacht vestigen op een vaak ondergeschoven kindje. In een tijdperk waarin visuele stimuli als video en film om de aandacht schreeuwen op platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat, wordt de kracht van geschreven content vaak onderschat.

First things first: met geschreven content doel ik op alle vormen van tekstuele inhoud. Hierbij kun je denken aan teksten voor websites, blogs, nieuwsbrieven, nieuwsartikelen en begeleidende social media teksten.

Om mijn stelling kracht bij te zetten een simpel voorbeeld. Gisteren kwam ik bij één van onze klanten die in het bezit was van een uitstekende website. De website had de nodige centen gekost, was gevuld met goede foto’s, maar de teksten waren karig gevuld, vol met spelfouten en soms zelfs afgeraffeld. De letterlijke opmerking van de klant: ‘ach, lange teksten, dat leest toch niemand’. Los van het feit dat ik er absoluut van overtuigd ben dat lange teksten wel degelijk gelezen worden, mits ze goed en interessant geschreven worden, is deze houding funest voor zoekmachine optimalisatie.

Eén van de speerpunten van Google is, als vanzelfsprekend, dat gezochte woorden terug dienen te komen in de teksten van je website. Overige speerpunten zijn onder andere links naar je website toe, uitgaande links naar andere websites, het presenteren van zoekwoorden in de juiste context, gebruik maken van meta-data, gebruik maken van titelwoorden en nog veel meer facetten die worden ingevuld middels het tekstueel op orde maken van je website. De houding ‘ach, lange teksten, dat leest toch niemand’, kan er voor zorgen dat je nagenoeg niet gevonden wordt in Google.

Het schrijven van goede weblogs kan een ontzettend krachtige manier zijn om mensen naar je website te trekken. Tevens kun je je blog gebruiken voor ieder doeleinde dat je maar wilt. Je kunt de positionering van je bedrijf uitdragen en verstevigen, je kunt mensen entertainen, je kunt nieuwe producten of diensten aan de man brengen, je kunt educatief te werk gaan. Blogs geven je tijd en ruimte om je lezer mee te nemen in jouw belevingswereld. Of andersom: ze bieden je de tijd en ruimte om in de belevingswereld van je lezer te stappen.

En last, maar zeker niet least: het schrijven en verzenden van nieuwsbrieven zou onderdeel moeten zijn van nagenoeg ieder bedrijf. Nieuwsbrieven zijn nog steeds de gemakkelijkste en meest efficiënte manier van conversie. Als vanzelfsprekend zit niemand te wachten op wéér een saai mailtje van een bedrijf waar weinig tot niets relevants in vermeld staat. Echter, als jij de content van je mail afstemt op de wensen, urgentie en verlangens van (een deel van) je doelgroep, dan zul je zien dat je mails vaker gelezen worden, dan dat deze in de prullenbak verschijnen. De sleutel tot het schrijven van een goede nieuwsbrief is het zoeken van aansluiting bij je ontvanger. Dit houdt onder andere in dat je je data goed moet beheren met een CRM, zodat je daadwerkelijk weet wie je klanten of leads zijn, in welke fase van een proces ze zich bevinden en wat hun wensen zijn.

Niet voor niets gaat tekstuele content, in de vorm van bijvoorbeeld copywriting, blogcreatie en nieuwsbrieven, één van de speerpunten worden van Sociaal Kapitaal in het komende jaar. Denk jij dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij één of meerdere van deze facetten? Neem dan, geheel vrijblijvend, contact met me op.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Overige Updates
Time to say goodbye
Nu lezen
Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op