Instagram

Zo krijg jij meer volgers op Instagram!

Geschreven door
Geert Groen

Je hebt een Instagram account aangemaakt, de eerste foto’s met filter zijn de lucht in en je zit met klamme handjes te wachten op roem! Nadat je bedacht hebt hoe je de pers gaat ontwijken, ga je even kijken hoeveel volgers er inmiddels bij zijn gekomen. Je opent Instagram en tromgeroffel... wait for it... 15 volgers. Teleurgesteld ga je op Google zoeken naar ‘Hoe krijg ik meer volgers op Instagram’ en je komt uit bij dit blog-artikel van ondergetekende. Niet getreurd: wij hebben de antwoorden op jouw vraag! Lees hier onze 9 tips om mensen op die ‘volgen’-knop te laten drukken.

Nette pagina

Het is natuurlijk van groot belang om je pagina helemaal op orde te hebben wanneer een Instagrammer jouw pagina bezoekt. Waarom zouden ze anders op die ‘volg’-knop drukken? Start met een herkenbare profielfoto; zorg dat je enkel een icoon gebruikt (tekst is amper leesbaar) en maak het op in een vierkant formaat. De omschrijving van je pagina is beperkt tot 150 tekens en dat betekent dat je kort maar krachtig weer moet geven waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Emoji’s zijn een leuke manier om het levendig te maken, maar overdrijf dit niet. Daarnaast is de visuele content die je plaatst bepalend voor het uiterlijk en de vibe van je pagina.

Krachtige, visuele content

Instagram draait om beeld! Denk goed na; hoe kun je jouw volgers inspireren rondom jouw onderwerp en hoe zet je  beeldmateriaal in? Door een vaste stijl van fotograferen of filmen te hanteren, krijgt de pagina meer eenheid. Combineer je fotografie ook eens met inspirerende quotes en -zoals altijd op social media-; houd het persoonlijk. Door jezelf, klanten en bekenden te presenteren op de pagina stijgt het bereik en de betrokkenheid.

Video’s

Bewegend beeld is dé social media trend van 2018! Facebook gaf eerder al aan dat video voorrang krijgt en dat bewegend beeld de toekomst is. Op Instagram geld hetzelfde alleen is het nóg belangrijker om het interessant te houden. Bewegende beelden trekken misschien de aandacht, maar niemand zit te wachten op een langdradig verhaal. Kies daarom voor pakkende, korte beelden, welke in dezelfde stijl als je fotografie worden gepresenteerd. Ook boomerangs en terugspoelvideo’s, functies die al bij Instagram zijn geïntegreerd, zijn sterk. Wanneer je wel langere video’s wilt plaatsen zou je kunnen kiezen voor Instagram TV. De volgers die je hebt voor je gewone Instagram kanaal zijn namelijk identiek aan je Instagram TV account.

Kwaliteitsfotografie

Goede foto’s zorgen ervoor dat je pagina indruk maakt. Naar de ene foto blijf je minuten lang kijken, terwijl een andere foto totaal geen aandacht trekt. Wat maakt die ene foto zo pakkend, en hoe kun je zelf mooie foto's maken? Allereerst is het noemenswaardig dat vierkante foto’s het beste presteren op Instagram, het originele bestandsformaat waar Instagram groot mee is geworden. Denk daarnaast na over de lichtinval, welke bepalend is voor de kwaliteit en helderheid van je foto. Door verschillende kleuren in beeld te brengen zorg je dat een foto tot leven komt. Lees ook eens dit artikel van Computer Totaal om je fotografie skills naar een hoger level te brengen.

Gebruik, relevante, veel gebruikte hashtags

Je wilt natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken en één van de belangrijkste manieren om dat te doen is door het inzetten van hashtags. Met populaire hashtags als #instafood, #healthylife en #photooftheday wordt wereldwijd flink gespamd. Pluspunt is dat deze hashtags bekend zijn onder vele Instagram gebruikers. Minpunt is dat ze soms erg generiek zijn en weinig zeggen over de inhoud van de foto. Nog een minpunt is dat jouw post al snel wegvalt tussen de honderden miljoenen andere berichten met dezelfde hashtag. Met een 'niche hashtag' valt jouw bericht meer op omdat er minder berichten per dag met dezelfde hashtag worden geplaatst. Daarnaast kun je de hashtag goed afstemmen op de inhoud van jouw foto, daarmee creëer je de juiste inhoudelijke context en vergroot je de kans dat de juiste doelgroep deze foto vindt.

Wil je dat potentiële volgers jouw eigen hashtag gebruiken? Laat deze dan terugkomen in je winkel, op je drukwerk en overal waar een potentieel fotomoment op de loer ligt.

Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten

Lees: Wie anderen volgt, verhoogt de kans om ook gevolgd te worden. Ga op zoek naar potentiële volgers van jouw pagina, volg ze of lok interactie uit door enkele van hen berichten leuk te vinden. Zoek naar volgers van een concurrent of een influencer in dezelfde branche. Wellicht zijn zij ook geïnteresseerd in jouw profiel!

Interactie

Je pagina groter maken doe je samen met je volgers! Denk dus na over interactie en hoe je reactie kunt uitlokken. De meest voor de hand liggende manier om reactie te krijgen is het stellen van een vraag. Emoji’s zorgen eveneens dat mensen meer geneigd zijn om te reageren op jouw content. Wil je jezelf profileren als een expert op een bepaald vlak? Deel je kennis! Een #tipvandeweek wordt veelal gewaardeerd door geïnteresseerden en laat gelijk zien dat jij de kennis in huis hebt. Bekijk jouw bedrijfspagina statistieken voor de beste tijden om jouw content te delen om de kans op interactie te vergroten.

Adverteren

Facebook is eigenaar van Instagram en dat betekent dat je via de advertentiebeheer module van Facebook kunt adverteren. Je kunt kiezen voor drie typen advertenties: foto’s, caroussel-advertenties en video’s. Naast deze opties is het ook mogelijk om een call-to-action toe te voegen aan je advertentie: ‘Shop Now’, ‘Install Now’, ‘Sign Up’ of ‘Learn more’. Deze call-to-actions zijn interessant wanneer je jouw bericht een bepaalde doelstelling mee wilt geven.

Promoot je instagram account ook eens via andere kanalen

Deel jouw account op Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, in je email-marketing, op je website, op je drukwerk, in je e-mail handtekening of waar je maar actief bent. En dan; gas geven. Succes met het genereren van honderden, zo niet duizenden nieuwe Instagram volgers. Heb je nog vragen of wil je hulp met het opstellen van een ijzersterke contentstrategie? Neem dan contact met ons op.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Overige Updates
Time to say goodbye
Nu lezen
Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op