Overige Updates

Interne bewustwording: haal meer uit je interne netwerk

Geschreven door
Geert Groen

Goede content is essentieel om jouw doelgroep te bereiken en je verhaal te vertellen op sociale media als Facebook, LinkedIn en Instagram. Dit hebben we in onze vorige blogs dan ook meermaals besproken. Zo schreven we onlangs over de kracht van geschreven tekst en gaf ik in mijn eerste blog van dit jaar aan dat video in de toekomst steeds belangrijker zal worden. Goede content alleen zorgt echter niet automatisch voor een groot bereik. Je bericht dient bijvoorbeeld op het juiste moment geplaatst te worden om zoveel mogelijk clicks, likes, reacties en deel-acties te genereren. Al deze acties zorgen voor het verder verspreiden van je bericht en dat is essentieel voor een goede social media marketing. Hoewel je met name je doelgroep wilt bereiken en activeren om actie op je bericht te bewerkstelligen, kan de eerste aanzet ook vanuit je eigen bedrijf of organisatie komen. Jouw medewerkers zijn daarin enorm belangrijk.

Zelf spreken we altijd van het creëren van ‘interne bewustwording’. Wanneer we voor de eerste keer binnentreden bij bedrijven en organisaties zien we vrijwel altijd dat één persoon is aangewezen om de social media marketing werkzaamheden op zich te nemen. Met het toekennen van deze beheerdersrol is in principe niets mis. Echter moet het niet zo zijn dat slechts een of enkelen binnen de het bedrijf alle content moeten bedenken, creëren, plaatsen en verspreiden. Iedereen binnen het bedrijf kan namelijk zijn of haar steentje bijdragen. Het marketingteam of de secretaresse kan namelijk niet overal tegelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een foto bij een klant op locatie. Dan is het wel zo fijn als de bezoekende vertegenwoordiger van je bedrijf deze foto maakt en vervolgens naar de beheerder stuurt. Wanneer het bericht door de beheerder vervolgens wordt geoptimaliseerd en geplaatst kunnen alle andere collega’s daarna zorgen dat het bericht verspreid wordt door het te liken of te delen.

Figuur 1: het vlinderdasmodel

Wanneer wij voor bedrijven of organisaties aan de slag gaan blijft het niet alleen bij het bedenken van inhoudelijke berichten die aansluiten bij de vooraf opgestelde doelstellingen en doelgroepen, maar gaan we ook aan de slag met het creëren van ‘interne bewustwording’: alle medewerkers van het bedrijf moeten zich bewust zijn van de kracht van social media marketing én van de rol die zij daarin kunnen spelen. In figuur 1 zie je het vlinderdasmodel, waarin de rol van de medewerkers duidelijk wordt. Zij kunnen namelijk van waarde zijn door het genereren van content, zoals het aandragen van nieuwe ideeën of het aanleveren van foto’s en video’s. Vervolgens zorgt de beheerder voor het optimaliseren van de content: een sterke tekst en een goede foto of video die aansluit bij het imago, de doelstellingen en de doelgroepen. Wanneer het bericht gepubliceerd wordt kunnen de collega’s daarna zorgen dat het bericht verspreid wordt. Ook al heb je zelf geen Facebook- of LinkedInprofiel, je kunt altijd van dienst zijn door content te genereren.

Figuur 2: redactioneel model

Nadat we middels een seminar/workshop de meeste collega’s overtuigd hebben om actief deel te nemen aan het social media beleid van het bedrijf, stellen we een redactioneel model op (figuur 2). Hoewel het van belang is om iedereen hierbij te betrekken dienen slechts een of twee personen de zakelijke social media pagina’s te beheren. Je wilt namelijk niet dat iedereen toegang heeft tot het plaatsen van berichten op de zakelijke pagina’s. De een heeft namelijk een andere schrijfstijl dan de ander en de opmaak van de afbeeldingen dient consistent te zijn met de huisstijl. De overige medewerkers kunnen fungeren als veldjournalisten die content genereren en aandragen aan de redactie, de beheerders van de zakelijke pagina’s. Daarnaast is het belangrijk dat er enkele toezichthouders zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld de directeur zijn en/of een bedrijf als Sociaal Kapitaal, welke in de gaten houden of de geplaatste berichten in lijn zijn met het overkoepelende social media beleid.

Je zult merken dat door het inzetten van je medewerkers de berichten meer bereik genereren en je kanaal op Facebook, LinkedIn of Instagram sneller zal). Momenteel werken Jannis en ik nog met zijn tweeën en speelt bovenstaand verhaal nog niet binnen Sociaal Kapitaal. Echter zijn we momenteel druk met onze zoektocht naar nieuwe stagiair(e). Eventuele toekomstige medewerkers zullen we ten alle tijden vragen om berichten mee te bedenken en te delen, want als het goed gaat met het bedrijf, gaat het ook goed met hen. Ken je overigens iemand die op zoek is naar een marketingstage? Laat het mij dan even weten ;)

In de toekomende blog zal Jannis meer vertellen over verschillende tactieken om medewerkers te integreren in je social media beleid. Want soms valt het nog niet mee om mensen te overtuigen dat social media méér is dan een veredeld poëziealbum…

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Inbound Marketing
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Nu lezen
Overige Updates
Spanning: Ondernemersprijs Horst aan de Maas
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op