Strategie

Kansen en strategisch denken in tijden van crisis

Geschreven door
Kansen en strategisch denken in tijden van crisis
Jannis van den Heuvel

We tekenen 2 april. Eerder deze week kondigde onze minister-president aan dat deze ‘intelligente lockdown’ omtrent het virus in ieder geval gehandhaafd wordt tot eind deze maand. Grotere evenementen gaan in ieder geval niet plaatsvinden tot 1 juni. En als we eerlijk zijn: het coronaspook zal ook na deze data nog ronddolen.

Dit stukje tekst gaat niet dieper in op de gezondheidsgevolgen van het virus – hoe erg deze ook zijn. Het is ook geen lofzang op medewerkers in de zorg of andere essentiële beroepsgroepen – volledig terechte lof overigens. Dit stukje tekst gaat dieper in op het belang van marketing in tijden van crisis én van strategisch denken.

Want hoe je het wendt of keert: een crisis kan de voedingsbodem zijn voor mooie dingen. Ik benadruk: kán. Want een crisis kan er ook voor zorgen dat je verkrampt, je jezelf terugtrekt en je in een schuilkelder gaat zitten tot de crisis is overgewaaid.

Uit het oog, uit het hart

Dit artikel verwoordt mijn onderbuikgevoel perfect en voegt daar wetenschappelijk bewijs aan toe: blijf investeren in marketing en reclame in tijden van crisis. ‘Het blijft voor merken belangrijk om de directe relatie met hun klanten, en zelfs het brede publiek, te onderhouden als (bijvoorbeeld red.) winkels gesloten zijn. Marketing volledig stil leggen, maakt de heropstart veel zwaarder. […] Voor merken die te lang afwezig blijven (in de winkel, maar ook in de hoofden van consumenten) geldt het spreekwoord ‘uit het oog, uit het hart.’

Én dit: ‘Bedrijven die meer in reclame investeerden tijdens een recessie zagen hun verkoop, marktaandeel en winst toenemen tijdens en na een recessie. Verschillende studies toonden aan dat de reclamestrategie tijdens een recessie ook vele jaren later nog steeds een positief effect had.’

Minder concurrentie, meer traffic

Wat ook nog van belang is: misschien dat jouw concurrent wel degelijk in de schuilkelder gaat zitten tot de crisis is overgewaaid. Dit betekent domweg minder concurrentie van andere campagnes. Dit zorgt er bijvoorbeeld op Facebook en Instagram voor dat je met iedere advertentie-euro veel meer bereikt dan twee maanden geleden. Platforms die nóg populairder zijn geworden sinds de crisis, zoals Geert al opmerkte.

Ofwel: zorg in tijden van crises dat je in beeld blijft bij je doelgroep. En juist daar zijn social media geschikter voor dan ooit.

Strategisch denken

In sommige gevallen staat als een paal boven water dat je omzet en liquiditeit in de komende maanden onder druk komt te staat. Wat dan?

Veel ondernemers en branches vinden op innovatieve manieren alsnog de weg naar de consument of de gebruiker. Sportscholen geven online les; cafés presenteren digitale proeverijen; restaurants tuigen binnen no-time online bestelmodules op; boeren leveren hun producten direct bij de eindconsument. Allemaal zaken die er vast en zeker niet voor zorgen dat je je reguliere omzet behaalt, maar die wel goodwill kweken en ervoor zorgen dat je top-of-mind blijft. Want deze crisis gaat voorbij.

Heb jij zelf moeite met deze innovatieve houding of creativiteit? Laat het dan weten.

Terug naar de tekentafel

Andere ondernemers gaan terug naar de tekentafel, terug naar de identiteit en het imago. Terug naar de ideale klant.

  • Wie zijn we?
  • Waarom doen we wat we doen?
  • Wie willen we zijn als we weer terug zijn bij ‘normaal’?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we anders zijn dan onze concullega’s?

Maar ook:

  • Voor wie doen we het eigenlijk?
  • Wie is onze ideale klant en wat zijn zijn of haar uitdagingen en motivaties?
  • Klopt onze website nog wel?
  • Wat is ons merkverhaal?

Allemaal antwoorden op vragen die essentieel zijn. Vragen die je júist kunt stellen in tijden van crisis. Vragen waarvoor je nu misschien meer ruimte dan ooit hebt.

Na een bosbrand is de grond vruchtbaarder.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!