Over enkele dagen vieren we het uiteinde van 2016. Een jaar waarin er voor mij persoonlijk veel veranderd is. Op 1 januari 2016 besloot ik om te stoppen bij mijn vorige werkgever en fulltime aan de slag te gaan voor Sociaal Kapitaal. Gelukkig kan ik, nu we bijna een jaartje verder zijn, stellen dat dit geen verkeerde beslissing is geweest. Ik heb mijzelf volledig kunnen focussen op Sociaal Kapitaal en we hebben ons bedrijf het afgelopen jaar samen zien groeien. We hebben meer klanten efficiënt leren omgaan met social media als Facebook, LinkedIn en Instagram en zelf heb ik voor het eerst in mijn leven voor de klas gestaan om studenten uitleg te geven over de mogelijkheden van LinkedIn voor sollicitanten (lees hierover meer in mijn vorige blog). Iets wat we volgend jaar een vervolg gaan geven.

Jij stond de afgelopen maanden voor dezelfde keuze. Inmiddels ben je al meer dan zes jaar werkzaam bij horecagelegenheid De Lange in Horst en ik weet je dat je hier altijd met veel plezier en enthousiasme werkt. Een dergelijke keuze is dan ook niet zomaar gemaakt. Volgens mij is het dan ook een hele opluchting voor je, nu bekend is dat jij vanaf 1 januari 2017 volledig aan de slag gaat voor Sociaal Kapitaal. Ik wens je alvast heel veel succes toe. Laten we samen gaan zorgen dat ons bedrijf het aanstaande jaar uitgroeit tot een volwassen bedrijf!

Nu we deze persoonlijke noot gekraakt hebben is het tijd om vooruit te kijken. Wat gaat het jaar 2017 voor bedrijven brengen op het gebied van social media marketing? Hoewel ook ik niet beschik over een glanzende glazen bol, is er wel een aantal trends gaande die naar mijn inzicht door worden gezet in het nieuwe jaar. Laat ik er een aantal met jullie delen.

2017: Video, video en nog eens video

In 2016 werd al duidelijk dat het inzetten van video een steeds belangrijker wordende tool is om als bedrijf je doelgroep te bereiken. Het afgelopen jaar werd op zo’n beetje elk sociaal netwerk een livestream-functie toegevoegd en gebruikersaantallen van social media als Snapchat en Instagram (platforms die leven op gedeelde video’s) rezen de pan uit. Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook en eigenaar van Instagram en WhatsApp, denk dat zijn Facebook naar een Camera-First platform moet groeien en ook zijn vrouwelijke rechterhand Mendelsohn sprak de afgelopen zomer over de toekomst van Facebook. Binnen vijf jaar zou het medium alleen nog bestaan uit video’s. Over de afgelopen maanden zien we een daadwerkelijke terugval in het bereik van berichten zonder Facebookvideo, wat erop zou kunnen duiden dat Facebook bedrijven langzaam in deze richting probeert te manoeuvreren. Ook wij gaan in 2017 vol inzetten op eigen video’s.

2017: Twitter stort langzaam maar zeker ter aarde en Instagram floreert

Twitter heeft het zwaar. Iedere maand verschijnen er berichten dat het bedrijf belangrijke personen binnen het bedrijf ontslaat en ook de statistieken zijn niet gunstig: Twitter verliest in 2016 heel wat (actieve) gebruikers. Deze maand maakte het bedrijf nog bekend dat het zijn vestiging in Nederland aan de Zuidas in Amsterdam vanaf 1 januari 2017 sluit. Het ooit zeer populaire sociale netwerk lijkt veel gebruikers aan media als Instagram te hebben moeten afstaan. Waar Instagram volledig inzet op foto’s en video’s heeft Twitter deze type media veel te laat geïmplementeerd. We verwachten dat het aantal Nederlandse leden van Twitter in 2017 verder af zal nemen en dat Instagram flink gaat groeien. In 2016 werd duidelijk dat niet alleen tieners en studenten het medium bezoeken, maar dat ook de dertiger en veertiger de mobiele applicatie steeds vaker openen. Onlangs voegde Facebook ook de mogelijkheid voor bedrijven toe om een bedrijfsprofiel aan te maken en werd er een uitgebreide statistiekenmodule uitgerold, wat het medium interessanter maakt voor (lokale) bedrijven. Tel daar de gebruiksvriendelijke ‘samenwerking’ met moederbedrijf Facebook bij op en voilà: je hebt een ijzersterk social medium voor de toekomst!

2017: Social Commerce

Bedrijven waren in 2016 nog nadrukkelijker aanwezig op social media. In ons blog over het onderzoek naar consumentenbeleving op social media schreven we al dat gebruikers van sociale netwerken als Facebook geen probleem hebben met updates van bedrijven, zolang deze relevant zijn en aansluiten bij de manier waarop gecommuniceerd wordt op het betreffende medium. Mensen gebruiken social media in toenemende mate om informatie in te winnen voordat zij producten en diensten aanschaffen. Ze lezen recensies van andere gebruikers en taggen vrienden om elkaar op de hoogte te brengen van bepaalde producten of diensten. Door de komst van de nieuwe Facebook & Instagram shopping functie is het voor marketeers nog makkelijker geworden om producten direct te linken aan een webshop, waardoor het ook voor consumenten makkelijker wordt om snel een aankoop te verrichten. In 2017 komt Pinterest ook in Nederland met de mogelijkheid om zogenoemde buyable pins te promoten. In Engeland en de VS zagen we in 2016 een grote toename aan zoekopdrachten op dit medium. De verwachting is dat mensen Pinterest steeds vaker gaan inzetten in hun zoektocht naar de mooiste kleding of accessoires. Hoewel het aantal Pinterest-leden nu nog niet gigantisch is en zo’n 80% van alle gebruikers vrouw is, is ook hier de verwachting dat dit medium in de toekomst populairder gaat worden wanneer het aankomt op gerichte zoekacties door consumenten. Een belangrijk medium om als online marketeer in de gaten te houden. 2017 belooft dan ook het jaar van social commerce te worden: van een eerste kennismaking tot het direct aankopen van producten vanuit de mobiele applicatie.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Inbound Marketing
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Nu lezen
Overige Updates
Spanning: Ondernemersprijs Horst aan de Maas
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op