Facebook

Social media retargeting: efficiënter adverteren

Geschreven door
Social media retargeting: efficiënter adverteren
Geert Groen

Dagelijks adverteren duizenden bedrijven in Nederland op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn met als doel de gewenste doelgroep(en) te bereiken. Het ene bedrijf gaat hier echter op efficiëntere wijze mee om dan het andere bedrijf en dat heeft veelal te maken met de gebrekkige kennis inzake alle mogelijkheden en functies. In dit artikel vertel ik je graag meer over enkele advertentiemogelijkheden waarmee je direct aan de slag kunt gaan en elke geïnvesteerde euro sneller omzet in een verkoop of lead.

Advertenties op Facebook en Instagram

Facebook is marktleider, ook betreffende het aantal advertenties en het advertentiebudget dat door zakelijke gebruikers wordt besteed op dit medium. Sinds de advertentiekoppeling met dochteronderneming Instagram is het voor zakelijke gebruikers die actief zijn op beide media nog makkelijker geworden om snel meer bereik te genereren. Je klikt in Facebook op de blauwe ‘promoot-knop’, vult enkele doelgroepsgegevens in, stelt het gewenste budget in en de dag erop zie je dat je duizend mensen meer bereikt hebt. Top! Althans, dat denk je. Je hebt inderdaad mensen bereikt in de door jouw afgebakende doelgroep, maar heb je ook de mensen bereikt die het meest geneigd zijn om jouw product of dienst af te nemen?

Vergeet de blauwe promoot-knop

Nog voordat ik het wil hebben over Faceboook en Instagram retargeting, wil ik graag eerst die bekende blauwe promotieknop bespreken. De meeste bedrijven die wij bezoeken zijn namelijk niet op de hoogte van de veel uitgebreidere module ‘Facebook Advertentiebeheer’, een aparte omgeving binnen Facebook. Dit is zonde, want je kunt hierdoor geen advertenties inplannen, niet kiezen uit verschillende plaatsingsmogelijkheden (ik wil bijvoorbeeld liever niet adverteren in de rechter advertentiekolom of op pagina’s van derden buiten Facebook) en het allerbelangrijkste: je kunt niet bepalen hoeveel en wanneer je betaalt terwijl je concurrenten dit misschien wél kunnen. Natuurlijk kun je een totaalbudget ingeven, maar je kunt niet instellen hoeveel cent je betalen wilt per click op jouw advertentie, waardoor je deze biedingsstrijd waarschijnlijk verliest van je concurrenten en zij meer bereik en uiteindelijke verkopen genereren tegen lagere kosten.

Facebook en Instagram retargeting

Dat gezegd hebbende, gaan we nu over tot het hoofdonderwerp van dit blog: retargeting. Retargeting kan het beste uitgelegd worden als een vorm van adverteren waarbij je de advertentie richt op personen die eerder je website hebben bezocht of die op een andere manier al contact hebben gehad met je bedrijf, product of dienst. Je kent het waarschijnlijk wel van Google. Je bezoekt een webshop en vervolgens zie je op bijvoorbeeld Nu.nl de door jou bekeken paar sneakers aan de zijkant van de webpagina. Dat noemen we retargeting. Op Facebook, en door de koppeling dus ook op Instagram, is het ook mogelijk om gebruik te maken van deze advertentievorm. Er zijn diverse opties: retargeting op basis van websitebezoek, retargeting op basis van e-maildata en retargeting op basis van eerder getoonde interesse in je Facebookadvertenties uit het verleden. Retargeting op basis van app-activiteit laat ik in de blog buiten beschouwing, aangezien de meeste bedrijven niet beschikken over een eigen app.

Facebookpixel

Binnen de omgeving van Facebook Advertentiebeheer (te vinden rechtsboven onder het dropdownmenu in de blauwe Facebookbalk) is het mogelijk om een Facebookpixel aan te maken. Deze pixel is een stukje HTML-code dat je op je website plaatst. Nadat de pixel actief is houdt Facebook bij wie jouw website bezoekt en tevens in het bezit is van een Facebookprofiel. Nadat je de pixel aangemaakt en geplaatst hebt, ga je naar je doelgroepen. Je kiest hier voor het aanmaken van een nieuwe, aangepaste doelgroep. Vervolgens krijg je de keuze uit verschillende retargeting opties. In dit geval kies je voor ‘websiteverkeer’. Je kunt nu kiezen om een doelgroep bij te houden van iedereen die je website of een specifieke webpagina van je website heeft bezocht in het recente verleden tot maximaal 180 dagen. Wanneer je in de toekomst een advertentie opmaakt kun je kiezen voor deze doelgroep, opdat je de mensen raakt die al bekend zijn met jouw bedrijf, product of dienst en de kans op conversie geoptimaliseerd wordt.

Maildata

Naast websitebezoek is het ook mogelijk om de e-mailadressen van klanten en/of leads, die je wellicht al inzet voor nieuwsbrieven, te gebruiken bij het aanmaken van een nieuwe doelgroep. Ook hier kies je voor het aanmaken van een aangepaste doelgroep, waarna je ‘klantenbestand’ selecteert. Vervolgens kun je een CSV-bestand toevoegen, mailgegevens kopiëren en plakken of je account koppelen aan een Mailchimp-account (een nieuwsbrieventool) voor een nog makkelijkere integratie van je maildata in Facebook. Je doelgroep is vervolgens aangemaakt en te gebruiken binnen Facebook Advertentiebeheer.

Betrokkenheid op Facebook

De laatste vorm van retargeting die ik bespreek heet ‘Betrokkenheid op Facebook’. Je kunt een aangepaste doelgroep aanmaken met daarin alle personen die in het verleden betrokkenheid hebben getoond met jouw bedrijfspagina. Denk aan personen die een reactie hebben geplaatst op jouw bericht, mensen die langer dan 10 seconden naar jouw bedrijfsfilmpje op Facebook hebben gekeken of iedereen die in de laatste 7 dagen jouw Facebookpagina heeft bezocht.

Al deze mogelijkheden zorgen ervoor dat je als social media marketeer de touwtjes steviger in handen hebt en je gerichter, maar ook bewuster om gaat met het plaatsen van advertenties op sociale media. Ook op LinkedIn is het mogelijk om gebruik te maken van retargeting en de verwachting is dat ook andere sociale media in de toekomst zullen volgen. Wil je meer informatie over retargeting op LinkedIn of kun je wel een handje gebruiken bij het correct instellen van je Facebook advertenties? Neem dan gerust contact met mij op. Happy advertising!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!