Na meer dan een jaar lang af en aan in lockdown te hebben gezeten, zijn we wel klaar met staren naar het kleine schermpje op onze telefoon. Of toch niet?

Social media is een groter deel van ons dagelijkse leven dan ooit. Door de coronacrisis werden zelfs de oudere generaties, die zich eigenlijk niet wilden wagen aan technologische vooruitgang, in zekere mate gedwongen om toch mee te gaan in deze trend. Online communiceren was al trending, maar het contact het onderhouden met elkaar en met de buitenwereld nam de afgelopen jaren alleen maar verder toe. Naast dat het social media gebruik exponentieel is toegenomen, volgen ook de veranderingen en nieuwe functionaliteiten elkaar in razend tempo op. In deze blog bespreken we de trending topics van deze maand.

Stories inplannen

Vers van de pers! Wij als social media fanaten zijn erg blij met deze ontwikkeling, en wat hééft die lang op zich laten wachten. Het kopje verklapt het al: Facebook heeft deze maand aangekondigd dat je Facebook en Instagram Stories nu ook in kunt plannen in de Business Suite. De app maakt het mogelijk om de Stories op te maken en om deze in te plannen zodat ze op een later moment live gaan.

In de ‘Studio voor makers’ of ‘Creator Studio’ was het al eerder mogelijk om posts in te plannen voor je Facebook en Instagram feed. Deze tool maakt een contentplanning- en strategie voorbereiden een stuk makkelijker. Nu we ook Stories in kunnen plannen, worden we in staat gesteld om onze contentplanning nóg efficiënter in te gaan richten.

Facebook en Spotify bundelen hun krachten

De twee grote partijen kondigden vorige week kun partnerschap aan. Facebook introduceert een miniplayer waarin je Spotify kan streamen vanuit de Facebook app. Dit nieuwe initiatief wordt “Project Boombox” genoemd. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, benadrukt dat deze feature ontworpen is om de ervaring op Facebook te verbeteren en om het makkelijker te maken voor muzikanten om hun werk te delen. Meer mogelijkheden voor creators dus!

Heb je geen abonnement op Spotify? Geen probleem! Deze nieuwe feature zal beschikbaar worden voor zowel de gratis als de premium variant. Wél zal je dan soms moeten luisteren naar reclame tussendoor. Over ongeveer een week kunnen we verwachten dat deze feature kunnen gebruiken.

Verticaal vertier

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat verticale mobiele video formats op social media beter presteren dan hun horizontale tegenhangers. En niet zo’n beetje ook; zelfs als beide video's fullscreen werden bekeken, bleven mensen langer kijken naar de verticale video’s. Dat komt omdat de verticale variant makkelijker is om mentaal te verwerken, maar ook omdat we 94% van de tijd onze telefoons rechtop vasthouden.

Eigenlijk is het een vrij logisch gevolg van de technologische vooruitgang van de afgelopen decennia. We zijn van desktops naar slimme telefoons gegaan in een relatief korte tijd. We zijn het gewend om content te kijken op onze mobieltjes. De waarheid is dat het nu eenmaal moeite kost om je scherm een kwartslag te draaien (en al helemaal als je scherm alle kanten op blijft draaien behalve de goeie, ugh).






leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Social content: plannen met het HHH-model
Contentcreatie
Social content: plannen met het HHH-model
Nu lezen
Zo zet je in 5 concrete stappen een Facebook advertentiecampagne op
Facebook
Zo zet je in 5 concrete stappen een Facebook advertentiecampagne op
Nu lezen
Strategisch fundament, hoezo?
Strategie
Strategisch fundament, hoezo?
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!