Overige Updates

Social Media Marketing: de huidige stand van zaken

Geschreven door
Social Media Marketing: de huidige stand van zaken
Geert Groen

Jaarlijks kijken we bij Sociaal Kapitaal reikhalzend uit naar het ‘Nationale Social Media Onderzoek’ dat Newcom Research & Consultancy BV sinds 2010 iedere laatste week van januari presenteert. Gedurende het jaar zitten we natuurlijk bovenop alle ontwikkelingen in social media land, maar een kwantitatief onderzoek als deze is in de meeste gevallen een fijne bevestiging van ons vermoeden. Dit jaar bestond het aantal respondenten dat deelnam aan het onderzoek uit maar liefst 6.783 Nederlanders: een goede graadmeter waarmee we weer een jaartje vooruit kunnen.

De belangrijkste resultaten

Laten we maar direct het meest sprekende resultaat bespreken: Facebook is gezakt naar het vijfde meest gebruikte medium onder de jongste doelgroep (15 t/m 19 jaar oud). Veel jongeren beschikken nog wel over een Facebookprofiel, maar het dagelijkse actieve gebruik is met 8% gedaald ten opzichte van 2017. Door de jaren heen is het platform ingehaald door WhatsApp, Snapchat, YouTube en Instagram. De jongeren laten het medium in toenemende mate links liggen met als belangrijkste redenen dat ze zich er niet meer thuis voelen en dat er te veel relaties zijn waar ze niets mee hebben. Daarnaast zijn er andere sociale media waarbij deze groep zich wel thuis voelt. “Facebook is nu iets voor oude mensen” en “Snap en Insta zijn leuker” zijn veelgehoorde kreten.

“Hoewel de jeugd wat minder actief is op Facebook is het medium nog altijd een van de allergrootste en is het sociale netwerk uitermate relevant als marketingmiddel.”


Ik zal later in mijn blog terugkomen op de implicaties van bovenstaande ontwikkeling. Eerst wil ik enkele andere, minder verrassende conclusies uit het onderzoek met jullie delen. WhatsApp is anno 2018 met 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers het allergrootste sociale platform, gevolgd door Facebook (10,8 miljoen) en YouTube (8,0 miljoen). Hoewel de jeugd wat minder actief is op Facebook is het medium nog altijd een van de allergrootste en is het sociale netwerk uitermate relevant als marketingmiddel. Op nummer vier staat LinkedIn met 4,4 miljoen gebruikers, nauw gevolgd door Instagram met inmiddels 4,1 miljoen gebruikers. Instagram is daarmee opnieuw het sterkst stijgende medium. Niet alleen bij de jeugd, maar ook bij de wat oudere generaties. In de leeftijd van 20 t/m 39 jaar beschikt inmiddels 46% van deze doelgroep over een Instagramaccount. Reden genoeg om dit medium serieus te nemen bij het opstellen van je social media marketingstrategie.

Newcom onderzoek 2018: jongeren laten Facebook links liggen en kiezen voor Instagram en Snapchat

Naast Instagram is ook Snapchat flink gegroeid. Maar liefst 72% van de jongeren (15 t/m 19 jaar oud) maakt gebruik van deze social app. Snapchat heeft echter niet de groeispurt kunnen maken die ze voor ogen hadden en dat heeft alles te maken met rivaal Instagram. Instagram kopieerde in 2016 al de Stories functie van Snapchat en ging daar in 2017 lekker mee door middels het toevoegen van de bekende augmented reality filters. Het heeft ze geen windeieren gelegd, want alleen de Stories functie beschikt al over meer actieve gebruikers dan het aantal Snapchat gebruikers. Het is dan ook moeilijk concurreren met dit dochterbedrijf van Facebook, dat daarnaast ook nog de trotse bezitter is van WhatsApp.

Over WhatsApp gesproken: lange tijd werd afgevraagd wat Facebook ging doen met deze populairste social media applicatie, maar sinds enige tijd zijn de intenties weer wat duidelijker. WhatsApp lanceerde deze maand WhatsApp Business, de zakelijke equivalent van de wereldwijd meestgebruikte messenger, en is inmiddels ook te downloaden in Nederland. Met de zakelijke versie is het mogelijk een bedrijfsprofiel in te stellen en inkomende vragen direct te voorzien van een standaard antwoord. Daarnaast is het mogelijk om berichten te sorteren en is er een statistiekenmodule die je meer inzicht moet geven in het aantal berichten dat geopend en gelezen is. Nu is de applicatie nog gratis voor bedrijven maar hoewel de prijzen nog onbekend zijn, gaat daar verandering in komen.

Wat betekenen bovenstaande ontwikkelingen voor mijn bedrijf?

De verschuivingen in het social media landschap zijn belangrijk bij het opstellen van een effectieve social media marketingstrategie. Wanneer je als bedrijf een duidelijke visie hebt en nog duidelijkere doelstellingen en doelgroepen hebt geformuleerd is het van belang de juiste kanalen in te zetten. Heb je een hele jonge doelgroep? Zorg dan dat je aan de slag gaat met Snapchat, Instagram en YouTube. Heb je een wat oudere doelgroep, vergeet dan ook zeker Facebook niet. Zijn je producten en/of diensten gericht op andere bedrijven of ga je dit jaar aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie? Maak dan gebruik van LinkedIn en vacaturebank LinkedIn Jobs. Pas wanneer het duidelijk is welke kanalen relevant zijn voor jouw bedrijf is het tijd om per kanaal een strategie op te stellen en aan de slag te gaan met effectieve content.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!