CASES

Young Poultry People

Deze jonge gepassioneerde vleespluimveehouders hebben een duidelijke, frisse boodschap. Wij hielpen deze te verspreiden!

Young Poultry PeopleYoung Poultry People

In juni 2016 nam vleeskuiken specialist Mart Coolen contact met ons op. Mart heeft na zijn studie de keuze gemaakt om aan de slag te gaan bij veevoederbedrijf De Heus en is daarnaast voornemens om het vleeskuiken bedrijf van zijn vader in de nabije toekomst over te nemen. Daarbij loopt hij vaak tegen het negatieve beeld aan dat er heerst bij de media en de consument betreffende de vleespluimveesector. Een beeld wat volgens hem en vele andere (jonge) agrarische ondernemers niet juist en vaak onvolledig is. Samen met Willem van Welie, Suzanne Wolfs, Willem de Haas en Jolanda van de Kruijs hadden zij de ambitie om iets aan dit imagoprobleem te doen. Onder de hoede van KipKipLekker, de organisatie waar Jolanda sinds 2015 voorzitster is, werd besloten om een jongeren initiatief op te richten, waarbij sociale media centraal zouden moeten staan.

Onze aanpak

Tijdens het eerste, vrijblijvende gesprek van Geert met de jonge enthousiastelingen werd al snel duidelijk wat de ambities waren van deze groep. Door de negatieve en vaak onvolledige media-aandacht ontstaat er een beeld dat niet de sector representeert waar zij voor staan. Het zou zelfs de keuze van jongeren voor het mooie beroep als vleespluimveehouder demotiveren. Een duidelijke doelstelling was dan ook om een groeiend collectief van jongeren in de vleespluimveehouders op te zetten en een positief tegengeluid te laten horen aan de hand van Facebook en Instagram. Daarnaast was er nog geen naam voor het initiatief en ontbrak er nog een logo.

Sociaal Kapitaal handelt vanuit de gedachte om bedrijven, organisaties en communities naar een hoger plan te tillen door sociale verbindingen te verstevigen. We kozen voor een contentstrategie, waarin vlogs centraal zouden komen te staan. Met persoonlijke vlogs van de diverse initiatiefnemers willen we via Facebook en Instagram de eigen netwerken aanspreken met als doel bij meer jonge agrariërs terecht te komen en een volledig, transparant beeld te tonen aan de buitenwereld. Daarnaast werd er een brainstormsessie georganiseerd met alle betrokkenen om tot de juiste naam te komen, wat uiteindelijk resulteerde in toepasselijke naam ‘Young Poultry People’. Tom Jenniskens, partner designer van Sociaal Kapitaal, ontwierp het logo van dit nieuwe initiatief.

Geert op bezoek bij de jonge, enthousiaste pluimveehouders

Nadat de Facebook- en Instagrampagina’s volledig en correct waren neergezet konden de jongeren, inmiddels aangevuld met Joost van Bijsterveldt en Elsemieke Wolfs, aan de slag met het maken van vlogs en andere doeltreffende updates. Aan de hand van een begeleidingstraject van zes maanden werden de resultaten gemonitord en werd de strategie verder geoptimaliseerd, wat al snel resulteerde in een flink aantal volgers voor deze nieuwe community.

Resultaten

Berichten realiseerden meermaals een bereik van meer dan 80.000 unieke personen en bij tijd van schrijven staat de teller van het aantal volgers op 3.080. Daarnaast bestaat de WhatsApp-groep, waarin alle leden van Young Poultry People foto’s en video’s met elkaar delen uit meer dan 80 personen. Een resultaat waar wij, samen met de jonge vleespluimveehouders, trots op zijn.

Suzanne Wolfs namens Young Poultry People:

“Wij ervaren de samenwerking met Sociaal Kapitaal als zeer prettig. In het begin kwamen ze met praktische tips en uitleg over hoe we zo gemakkelijk mogelijk van start konden gaan met ons project. Sociaal Kapitaal is goed op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom sociale media en adviseert ons over hoe we met het platform het beste kunnen doorgroeien. Wanneer we vragen hebben kunnen we heel gemakkelijk contact opnemen via een groepchat. Dat werkt heel fijn!”

Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.