Contentcreatie

Inbound Marketing: het behouden en behagen van klanten

Geschreven door
Inbound Marketing: het behouden en behagen van klanten
Jannis van den Heuvel

Zoals jullie inmiddels weten kent Inbound Marketing 5 fases en deze blog behandelt de laatste fase: Het behouden en behagen van klanten. Vanuit deze laatste stap begin je ook altijd weer opnieuw aan de Inbound Marketing Cyclus, maar hierover lees je later meer.

Inbound Marketing, de laatste stap: van klant naar ambassadeur

Voorgaande artikelen

Van klant naar ambassadeur

We zijn begonnen met het aantrekken van de vreemdelingen, om deze vervolgens te converteren tot leads, welke op hun beurt werden getransformeerd tot klanten. Verschillende tools, zoals e-mailmarketing, buyer personas, social media en landingspagina’s hebben ervoor gezorgd dat we staan waar we staan: we hebben klanten gegenereerd! En dat… betekent dat er werk aan de winkel is. Want wat is er beter dan een klant die je product of dienst heeft afgenomen? Een tevreden klant, wellicht zelfs een ambassadeur of promotor, waarvan je weet wat deze klant wilt en hoe hij het wilt. De veelgebruikte term upselling is bij IM ook van toepassing: natuurlijk is het van belang om je klantenbestand zo groot mogelijk te maken, maar het is goedkoper en efficiënter om je bestaande klantenbestand beter te bedienen.

Je wilt dus alle verwachtingen van je klant overtreffen en zo van hem of haar een echte ‘fan’ maken. Dit levert je twee dingen op:

  • De klant wordt ambassadeur of promotor van jouw bedrijf.
  • De klant zal vaker en/of meer bij jou afnemen.

Tools om je hierbij te helpen

- Surveys. Deze klassieke manier van informatie vergaren is nog steeds aan de orde van de dag, zij het geautomatiseerd en gespecificeerd. Wat is een betere manier dan erachter komen wat je klanten willen dan het ze domweg vragen? Naast de surveys zal je bedrijf op allerlei manieren feedback krijgen. Doe daar je voordeel mee en laat je klanten onderdeel worden van je bedrijfsprocessen. Om Sam Walton, oprichter van Walmart te quoten: ‘If you have questions, go to the store. Your customers have the answers.’

- Gepersonaliseerde inhoud. Eén van de stokpaardjes van IM, maar zeker niet te onderschatten met betrekking tot bestaande klanten: gepersonaliseerde content bieden. Middels de eerste drie stappen van Inbound Marketing, gecombineerd met de buyer personas, wéét je wie je klanten zijn en wat ze willen. Na een aankoop van je klanten dien je de klanten te voorzien van specifieke content, gebaseerd op hun persoonlijke wensen en doelen. Zo kun je ze nieuwe producten presenteren, welke bijvoorbeeld aansluiten bij hun eerdere aankoop, aan de hand van slimme call-to-actions.

- Sociale monitoring. Zoals eerder aangegeven vormt social media marketing een integraal onderdeel van IM. Het monitoren van je platforms is hierin essentieel. Sociale media zijn bij uitstek geschikte platforms om klanten en ambassadeurs op een subtiele manier voor je te laten werken. Iedere like, share, reactie en tag: het zijn constant bevestigingen van handelen van derden. Ofwel: de moderne mond-tot-mond reclame van belangeloze personen. Wederom geldt het credo: voorzie je volgers van relevante content, eveneens toegespitst op het medium waarop je actief bent.

- E-mail marketing. Deze vorm van marketing vormt ook een rode draad in IM, tezamen met gepersonaliseerde inhoud. Los van het feit dat je een klant kunt feliciteren of informeren met een aankoop, is e-mail een perfecte manier voor upselling en gepersonaliseerde content. Was een klant tevreden met graszaad? Misschien is een mailtje over de nieuwste grasmaaier interessant. Heeft een klant een cursus boekhouden gedaan? Wellicht is deze geïnteresseerd in een geautomatiseerd boekhoudpakket.

Zo. De laatste stap van IM is gezet. Mag dan nu de vlag uit? Dat mag je doen, maar vergis je niet. De laatste stap van IM is namelijk de aanzet tot de eerste stap: je promotors en ambassadeurs zorgen namelijk dat er nieuwe vreemdelingen worden aangetrokken tot je website, middels bijvoorbeeld sociale platforms en mond-tot-mond reclame. En laat dat nu net de kracht van IM zijn. Hoe beter je de verschillende stappen van IM verzorgt, des te groter wordt de aanzuigende kracht van het hele proces, waarbij de verschillende stappen elkaar versterken en je autoriteit groter en groter wordt. Een vicieuze cirkel, in het voordeel van jouw bedrijf.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!