Nadat Ferdie en Annemarie de Mulder in januari 2018 Harold Lenssen Keukens overnamen in Wanssum, klopten zij vrij snel daarna bij ons aan om aan de slag te gaan met hun social media marketing activiteiten. Ferdie had flinke ambities en De Mulder Keukens op Maat Wanssum werd naast hun eerder gestarte vestiging in Malden de tweede speciaalzaak voor keukens op maat in voornamelijk het hoogste segment. De overname van Harold Lenssen was een logische stap: Ferdie is in het verleden werkzaam geweest bij Harold Lenssen Keukens en nadat zijn keukenspeciaalzaak in Malden in korte tijd een groot succes werd, ging hij op zoek naar uitbreiding. Een bedrijf met een goede reputatie in de wijde omgeving en een hecht team van gedreven medewerkers; zo mocht Harold Lenssen Keukens wel getypeerd worden!

De uitdaging

Doordat Harold de drive, kwaliteiten en ambities van Ferdie persoonlijk kende, ging de realisatie van droomkeukens aan de hand van dezelfde hoge eisen aan product, service en dienstverlening ‘gewoon’ door. Alleen vanaf dat moment onder de noemer: ‘De Mulder Keukens op Maat’. De eigen unieke aanpak en het bijbehorende verhaal mochten wij vanaf dat moment samen met hen gaan vertellen en verspreiden. Ferdie en Annemarie wilden namelijk graag hun verhaal ook online gaan vertellen en verspreiden. Daarom zochten zij de toenadering met Effecty (specialisten binnen online marketing), onze collega’s op HUB73, en met ons om de naamsbekendheid en de bekendheid van hun unieke aanpak verder te vergroten.

Onze aanpak

Maar waar begin je? Alle bedrijven weten wat ze doen, minder bedrijven weten hoe ze dat doen en nog minder bedrijven weten waarom ze doen wat ze doen. Want waarom sta je iedere dag op om naar je werk te gaan? Wat inspireert je? Wat inspireert je medewerkers? Waarom ben je anders dan je concurrenten? De ‘why’ van je bedrijf biedt een uitstekende kapstok voor jouw unieke verhaal, jouw brandstory, jouw teksten, jouw content op social media. Een ‘why’ die voor De Mulder Keukens op Maat werd omschreven als:

Jouw keuken is de belangrijkste plaats van het huis en een verbindende factor binnen je huishouden of gezin.

Inzicht in de klantreis van De Mulder Keukens

Dan het uiteenzetten van de klantreis. Hoe wordt een vreemdeling voor jou een bezoeker van de website? Hoe zorgen we ervoor dat een bezoeker een lead wordt? Hoe wordt een lead vervolgens een klant en hoe zorgen we ervoor dat een klant een ambassadeur wordt die zorgt voor nieuwe leads? Welke punten van de klantreis zijn de zogeheten ‘moments of truths’: dé momenten waarop het verschil maken kan. De klantreis biedt hiermee een perfecte uitgangspositie om te bepalen hoe het budget voor marketing- en communicatiedoeleinden besteed moet worden. Hierdoor werd duidelijk dat voor De Mulder Keukens op Maat het offertetraject meer aandacht verdiende en dat er nog veel winst te behalen was in de content.

Nadat deze fundamenten waren gelegd, zijn we aan de slag gegaan met een doorvertaling van de golden circle naar hoogstaande, kwalitatieve content en het generen van deze content voor in eerste instantie het kanaal Facebook. Het creëren van content wordt niet door ons alleen gedaan, maar dit is altijd een wisselwerking tussen klant en Sociaal Kapitaal. Ook het uitlichten van medewerkers, opgeleverde keukens, tevreden klanten en speciale gelegenheden zijn voorbeelden van input voor nieuwe content die geoptimaliseerd en gedeeld wordt op de Facebookpagina van De Mulder Keukens op Maat. Daarnaast delen we iedere maand een inhoudelijke blog bestaande uit actuele thema’s van team De Mulder.

Pinterest

Op een later moment is ook Pinterest toegevoegd om (potentiële) klanten te voorzien van inspiratie in de zoektocht naar een nieuwe keuken. Dit platform is voor De Mulder Keukens op Maat uitermate geschikt om enerzijds te presenteren welke keukens in het verleden al zijn opgeleverd, en daarnaast kan het platform ingezet worden als online moodboard voor klanten die op basis van beeld hun wensen kenbaar willen maken voor een eigen droomkeuken.

Website optimalisatie

Naast alle inspanningen op het gebied van social media werd in de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan de vernieuwing van de website van De Mulder Keukens op Maat. De voormalige website communiceerde voornamelijk op het ‘What-niveau’: ‘De Mulder verkoopt mooie en kwalitatieve keukens op maat’. De daadwerkelijke boodschap die Annemarie en Ferdie willen uitstralen, en de insteek waarmee het gehele team De Mulder Keukens op Maat iedere dag werkt aan de realisatie van de droomkeukens van hun klanten, kwam maar minimaal terug in de website.

In samenwerking met Effecty (online marketing) en ANGY PhotoDesign (fotografie) hebben wij de inhoud van de website drastisch veranderd, waardoor vanaf 1 mei 2019 nog duidelijker is geworden dat voor De Mulder Keukens op Maat de keuken hét belangrijkste plekje in ieder huishouden en/of gezin in. Wij mochten de nieuwe sitemap voor de website ontwerpen en de bijbehorende website teksten schrijven. Daarnaast hebben we in overleg met Annemarie en Ferdie gezocht naar passende beelden die het verhaal van De Mulder Keukens op Maat nog verder versterken. Angelique Heldens van ANGY PhotoDesign heeft daarbij vervolgens gezorgd voor de product- en portretfotografie.

De resultaten

Voordat we aan de slag gingen met het plaatsen van content op de Facebookpagina van De Mulder Keukens op Maat, bereikte de geplaatste berichten gemiddeld enkele honderden volgers. Enkele berichten waren hierbij positieve uitschieters die maar liefst 2000 mensen wisten te bereiken. Sinds dat we gezamenlijk aan de slag zijn gegaan met de optimalisatie en plaatsing van content (vanaf de zomer van 2018), zijn deze positieve uitschieters eerder regel dan uitzondering. De wekelijkse updates bereiken organisch standaard al ruim 2000 mensen en in veel gevallen zijn dit er 3000 of zelfs nog meer. Dit komt mede doordat het aantal volgers van de Facebookpagina van De Mulder Keukens op Maat enorm gegroeid is: van ruim 1400 volgers in januari 2018 naar ruim 2300 volgers in mei 2019. Door daarnaast ook meer aandacht te besteden aan de inhoud van de boodschap die we delen via Facebook, zien we dat er meer ‘betrokkenheid’ ontstaat voor de gedeelde content. Oftewel, meer likes, reacties en deelacties en daarmee wordt duidelijk dat de content ook nog meer  waardering oplevert onder de volgers. Deze organische inspanningen worden regelmatig nog ondersteund met geadverteerde berichten via Facebook en Instagram. Daarmee genereren we nog meer (extra) aandacht voor bijzondere activiteiten zoals bijvoorbeeld de Open Dagen die af en toe georganiseerd worden. Zo brengen we De Mulder Keukens op Maat, en hun eigen unieke verhaal, onder de aandacht bij een steeds groter publiek.

Daarnaast willen we je de volgende zaken ook zeker niet onthouden:

  • Ferdie, Annemarie en hun medewerkers krijgen veelvuldig teruggekoppeld van klanten dat zij bij De Mulder Keukens op Maat terecht zijn gekomen, doordat ze hen op social media gezien hebben. Feit: sinds dat Sociaal Kapitaal aan de slag is gegaan voor De Mulder Keukens op Maat is er niets meer op papier geadverteerd;
  • In januari 2018 bestond het team van de Mulder Keukens op Maat nog uit vier medewerkers (incl. Ferdie en Annemarie). In het voorjaar van 2019 is het team verdubbeld naar acht medewerkers.
  • Regelmatig worden berichten ook geadverteerd weggezet op Facebook (en Instagram). Dit heeft als bijkomend voordeel dat berichten zeer specifiek afgestemd kunnen worden op een bepaalde doelgroep. Zo is onderstaand bericht bijvoorbeeld bij ruim 7.000 mensen via een betaalde advertentie getoond (tegen een budget van €140,00), nadat het bericht al bij ruim 3000 mensen ‘gratis’ op het scherm van de mobiele telefoon of laptop voorbij was gekomen.

Meer weten?
Maak er werk van!