Advertising

Giel Beelen - Can You Feel It Podcast

Geplaatst op
26/5/20
Onze klant
Giel Beelen
Project van
Geert
Project van
Geert
Giel Beelen - Can You Feel It Podcast

Introductie

Giel Beelen behoeft natuurlijk geen introductie, maar misschien weet je nog niet dat hij naast radio, ook indrukwekkende nationale én internationale podcasts maakt. Eind 2019 kwamen we via Gigit - een ander project van Jannis en Geert - in contact met Giel Beelen. Na enkele interessante gesprekken, bleek Giel ondersteuning te kunnen gebruiken bij het verspreiden van de podcast ‘Can You Feel It - The Dutch history of House music’. Zoals je wellicht al vermoedde, gaat deze podcast over de gigantische Nederlandse invloed op de wereldwijde housescene. 

Alle bekende giganten (zoals hieronder vermeld) komen langs in de podcast: tijd om het aantal ‘listens’ ook gigantisch te maken! 

Gericht adverteren met video

Na het in kaart brengen van de doelstellingen en de doelgroepen zijn we aan de slag gegaan met opstellen van een strakke planning voor het gericht wegzetten van social media advertenties. We adviseerden om te starten met kleine budgetten en korte looptijden, met als doel: op efficiënte wijze achterhalen welke contentvorm en advertentieset het beste presteert, om zoveel mogelijk mensen door te sturen naar een van de streaming platformen. In samenwerking met Robin Vonken, eveneens actief bij Veronica, stelden we de content samen. Dit resulteerde in strakke, activerende video’s met een bondige tekst die de nieuwsgierigheid van de doelgroep moest triggeren.

Can You Feel It op Spotify: van DJ Paul Elstak tot Sander Kleinenberg. Alle grote Nederlandse DJ’s zijn vertegenwoordigd.

DJ’s en doelgroepen

In iedere podcast-aflevering staat één grote Nederlandse DJ centraal. Armin van Buuren, Paul Elstak, Fedde le Grand, Don Diablo, you name it: alle dance giganten komen in de podcast aan bod. Voor een zo’n optimaal mogelijk resultaat kozen we ervoor om de doelgroepsegmentaties op Facebook en Instagram te koppelen aan de desbetreffende DJ. Zo werd de advertentie rondom de podcast aflevering met Ferry Corsten gericht op zijn fans. Wereldwijd, want de podcast is volledig Engelstalig en de Nederlandse invloed op housemuziek reikt natuurlijk veel verder dan ons kikkerlandje. 

Uitvoeren, meten en optimaliseren

Om snel en efficiënt tot de best presterende advertentieset en -vorm te komen, zijn we gestart met het promoten van een eerste podcast: die van Armin van Buuren. Hiervoor werd een A/B-test ingezet, waarin we prestaties van een enkele video vergeleken met de prestaties van een carrousel-advertentie. Hoewel de mediabudgetten gelijk waren zagen we dat de enkele videovorm tot 3x beter presteerde (€0,08 per link klik versus €0,23 per link klik). Een duidelijke uitkomst waarop we verder borduurden. Vervolgens werden op eenzelfde manier ook geslacht, leeftijdsgroepen en plaatsingen aangescherpt, zodat de advertenties steeds beter presteerden.

Resultaten van de eerste en de laatste advertentie (DJ’s Armin van Buuren en Laidback Luke).

De resultaten

Waar de eerste resultaten al erg goed waren, werden deze per advertentieronde beter en beter. Het hoogtepunt lag bij de advertentie rondom de podcast van Laidback Luke, die voor een bedrag van €100,- meer dan 280.000 keer werd weergegeven, 102.432 unieke personen in de doelgroep bereikte en maar liefst 9.186 klikken naar een van de streamingdiensten opleverde (een CPC van €0,01)!

De volledige campagne bestond uit tien advertenties, onderverdeeld in tig advertentiesets. Alles bij elkaar opgeteld komen we tot de volgende resultaten:

  • 1.610.116 weergaven van de advertenties;
  • 346.176 uniek bereikte personen;
  • 27.264 unieke link klikken naar een van de streamingdiensten (bijv. Spotify).

En wat vindt Giel van onze samenwerking?

Sociaal Kapitaal heeft mij erg geholpen. Ik weet best wat van social media af, maar om mensen all over the world te bereiken met mijn Engelstalige podcast, dat is een ander verhaal...

Het was echt top hoe ik tussentijds iedere keer een update kreeg en hoe ze mee dachten met het verbeteren van iedere nieuwe advertentie. Zo zag je naar het einde toe dat we steeds beter resultaat behaalden, omdat we steeds beter erachter kwamen wat werkte en wat niet. Voor mij een hele nieuwe ervaring. Ik had het natuurlijk ook volledig uit handen kunnen geven en dan kunnen zien dat de listens stijgen, maar ik vond het top dat ik op de hoogte werd gehouden van hoe dan en wat dan. Dat voelt toch wel fijn.

Dus ik zeg: Sociaal Kapitaal jongens, bedankt.
Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
wil jij naar een hoger niveau?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.