CASES

VENRAY Lokaal

Vanuit een krachtig strategisch fundament naar gigantische zetelwinst. Ontdek hier het verhaal van VENRAY Lokaal!

VENRAY LokaalVENRAY Lokaal

VENRAY Lokaal, Van 5 naar 7 zetels: hoe dan? 

VENRAY Lokaal kreeg het onmogelijke voor elkaar: verhoudingsgewijs (weggezet tegen de opkomst) werden er meer stemmen dan ooit geworven. Het historische aantal van zeven zetels overtrof álle verwachtingen. Hoe dan?

Om een tipje van de sluier te lichten, in de woorden van Harold Stevens, partijleider: “één van de cruciale factoren voor dit succes is dat we ruim de tijd hebben genomen én hulp hebben ingeroepen om na te denken over de positionering van VENRAY Lokaal.”

Behaalde resultaten

  • De allergrootste partij van Venray 
  • Van 5 naar 7 zetels
  • Een krachtig strategisch fundament
  • Een doorvertaling naar een creatieve contentstrategie
  • Een concrete basis voor online en offline campagnes, anders dan alle andere campagnes 

De uitdaging 

VENRAY Lokaal fuseerde in mei 2017. De lokale partijen PP2 en inVENtief Venray werden samen VENRAY Lokaal. Twee partijen, twee verschillende gedachtegoeden, twee identiteiten en twee richtingen: dat vraagt om verheldering. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 wordt daarom eind 2020 al nagedacht over de profilering van het vernieuwde VENRAY Lokaal. ‘Wie zijn we? Waar willen we in de komende jaren staan? Waarom doen we eigenlijk wat we doen? Voor wie zijn we er? Wat zijn onze belangrijkste doelen? Hoe gaan we het vertrouwen van ‘de burger’ winnen?’ Allemaal vragen die naar voren kwamen tijdens de eerste gesprekken met VENRAY Lokaal. 

Onze aanpak

Zoals onze tagline al aangeeft: we think, we create, we share. We beginnen dus met het strategische denkwerk, in dit geval in de vorm van een golden circle traject. Met een strategisch gekozen afvaardiging van VENRAY Lokaal gaan we aan de slag met een creatieve sessie, op basis waarvan we een eerste schets optekenen. Deze schets wordt aangescherpt én voorgesteld aan de rest van de leden, waarna wederom een feedbackronde was. Toegegeven: dit gaat niet zonder slag of stoot. Het soepel verenigen van tig meningen in één krachtig kader is niet gemakkelijk, maar wel gelukt. 

Let wel: een golden circle (en daarmee een identiteitsbepaling) overschrijdt het partijprogramma. Natuurlijk is een partijprogramma essentieel, desalniettemin zal het partijprogramma iedere vier jaar aangepast worden; het strategische fundament zal blijven bestaan. Veel partijen hanteren hiervoor de term beginselprogramma. 

Deze golden circle vormde vervolgens de basis voor zowel de richting van onderstaande creatieve campagne (ingericht met stockfotografie), als de social media en contentstrategie. Kaders waarmee VENRAY Lokaal vervolgens zelf aan de slag ging, in onder andere de vorm van Lisanne Wisgerhof. Leuke sidenote: na het traject met VENRAY Lokaal werd Lisanne al snel een gewaardeerde medewerker van Sociaal Kapitaal! 

En wat vindt de klant? 

Harold Stevens, partijleider: “Vanuit mijn bedrijf Hét Preventie Team had ik al eerder met Sociaal Kapitaal - in de vorm van Jannis van den Heuvel- samengewerkt. Toen ik bij VENRAY Lokaal werd gevraagd partijleider te worden, was ik er direct van overtuigd dat het essentieel was om een goede, strategische basis te creëren. We waren een fusiepartij, met veel verschillende meningen en richtingen. Een fusiepartij die behoefte had aan een krachtige identiteit en een dito richting. Aan de hand van strategische sessies en creatieve ideeën voor online en offline campagnes kregen we precies wat we nodig hadden: een perfecte basis voor het uiteindelijke succes dat we hebben mogen vieren. Jannis en team Sociaal Kapitaal: bedankt voor de fijne samenwerking!”

Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.