Blogs

Blogs: word autoriteit door het schrijven van teksten

Copywriting kan verschillende doeleinden hebben, zoals het schrijven teksten voor je website, voor nieuwsbrieven of voor blogs. Blogs bieden je de ruimte om te schrijven over welk onderwerp je maar wilt aan de hand van welk doel dan ook. Wil je een educatief stuk schrijven over marketing? Het kan. Wil je entertainment bieden over een fijne hobby? Geen probleem. Blogs geven je tijd en ruimte om je lezer mee te nemen in jouw belevingswereld. Of andersom: ze bieden je de tijd en ruimte om in de belevingswereld van je lezer te stappen. De mogelijkheden zijn, in beginsel, eindeloos.

8 tips voor het schrijven van blogs

  1. Bepaal vooraf je positionering en versterk deze aan de hand van je blogs. Blogs bieden je de mogelijkheid om subtiel de boodschap van je bedrijf te verspreiden, maar zorg wel dat deze boodschap helder geformuleerd is.
  2. Schrijf over je segment en schrijf over gekaderde onderwerpen. Bepaal van te voren je onderwerp en de onderwerpen van je alinea’s. Schrijf topic-gericht. Ga niet in het wilde weg schrijven, maar bepaal wat je over welke onderwerpen wil vertellen.
  3. Bepaal van tevoren de doelstelling van je blog. Wil je een educatief stuk schrijven? Wil je informeren of wil je overtuigen? Of wil je misschien entertainen? Aan de hand van je doelstelling pas je je schrijfstijl aan.
  4. Bepaal je doelgroep, liefst aan de hand van buyer personas, en pas daar je blog op aan. Waar zit je ideale klant op te wachten? Wat zijn de uitdagingen van je doelgroep? Op welke manier wilt deze benaderd worden? Ga je tutoyeren of vousvoyeren?
  5. Schrijf op basis van een vast ritme. Op een gegeven moment is je doelgroep eraan gewend dat je bijvoorbeeld eens in de maand een blog verspreidt. Zorg dat je aan deze verwachtingen voldoet.
  6. Er zijn geen gekaderde onderzoeken over blog-lengte: een goede blog kan een flink stuk zijn; een slechte blog kan kort en bondig geschreven zijn. Houd er, als vanzelfsprekend, rekening mee dat niemand zit te wachten op ellenlange, langdradige stukken. De aandachtspanne van een websurfend persoon is vaak beperkt.
  7. Neem de tijd voor het bepalen van je titel, aangezien dit de eerste aanraking is van je doelgroep met je blog. Kortgezegd dient te titel te voldoen aan de volgende aspecten:
    - Simpel en doeltreffend
    - Geschikt voor SEO
    - Aandacht grijpend
    - Beschrijvend
  8. Zorg dat je je blogs onder de aandacht brengt, middels bijvoorbeeld social media en nieuwsbrieven. Niets is zo zonde als een fantastisch blog, waar flink wat uren in geïnvesteerd zijn, die niet gelezen wordt.
schrijven van blogs

Meer verkeer naar jouw website door blogs

Niet alleen zullen goede blogs zorgen voor meer traffic naar je website, opdat potentiële klanten aangetrokken worden tot je dienst of product, maar ook bieden blogs je de perfecte mogelijkheid om een flinke steen bij te dragen aan een reeds bepaalde positionering en autoriteit.

Toegegeven: het schrijven van blogs is niet voor iedereen weggelegd. Enige kennis en kunde omtrent de Nederlandse taal, gecombineerd met een flinke dosis creativiteit en welwillendheid om te schrijven zijn vereist. Wij gaan er echter gemakshalve van uit dat ondernemers handelen vanuit passie voor hun vak, waardoor creativiteit, onderwerpen en invalshoeken vaak niet het probleem zijn. Conform fatsoenlijke maatstaven een blog schrijven kan echter wel voor problemen zorgen.

Houd jij je liever bezig met andere zaken en wil je jouw blogs laten schrijven door een expert? Sociaal Kapitaal biedt je de mogelijkheid om het schrijven van blogartikelen volledig uit handen te nemen. Wil je hierover een keer vrijblijvend praten onder het genot van een dampende kop koffie? Neem dan contact met ons op.

Meer over onze werkwijze & diensten
wil jij naar een hoger niveau?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.