CASES

Afslag10

Afslag10, een samenwerkingsinitiatief binnen Horst a/d Maas, moet op de kaart worden gezet. En wij mogen daarbij helpen.

Afslag10Afslag10

Opzoek naar de juiste afslag

Afslag10 is een samenwerkingsverband waarbij 10 initiatiefnemers, uit de segmenten sport, recreatie, cultuur, onderwijs, bedrijfsleven, zorg en overheid, de handen ineen hebben geslagen om met het gelijknamige gebied een nieuwe richting in te slaan. De focus ligt hierbij op het stimuleren van de leefbaarheid in de gemeente Horst aan de Maas en het creëren van een bovenregionale functie, waardoor bezoekers uit binnen- en buitenland naar het gebied worden getrokken. In de natuurlijke en historische omgeving, gelegen aan afslag 10 van de A73, bevindt zich een diversiteit aan voorzieningen en organisaties. De rust, de ruimte, het groen en het water maken het gebied uniek.

In het voorjaar van 2016 begonnen de plannen voor Afslag10 steeds meer vorm te krijgen en er werd een communicatie werkgroep opgericht waarbij Sociaal Kapitaal ook aansluit.

Onze aanpak

Het project zat in die tijd nog in een fase waarin veel onduidelijk was. Door de omvang van het project lag er een belangrijke taak bij het definiëren van de rol die Afslag10 ging vervullen en voor welke partijen. Daarom werd er door Viduro (mede deelnemer van de werkgroep communicatie) een uitgebreid communicatieplan geschreven. Het plan omschrijft kernwaarden, doelstellingen, doelgroepen en de boodschap die Afslag10 gaat vertellen. Deze vertaalden wij naar een effectieve en pragmatische aanpak voor zowel de social media, website en nieuwsbrief, gecombineerd met verschillende doeltreffende campagnes. Vervolgens gingen we aan de slag met het verzamelen, optimaliseren en plaatsen van content.

Meerdere keren per week week plaatsen we berichten voor Afslag10 op Social Media. Naast dit abonnement stoppen we vrijwillig eigen uren in het bijwonen van vergaderingen, het verzorgen van de nieuwsbrief, het begeleiden van een afstudeerstagiare, het contact houden met (lokale) pers en het bijhouden van content op de website. Waar we op social media kiezen om ook de kleine nieuwtjes te delen, wordt dit op de website en nieuwsbrief beperkt tot enkel de belangrijkste mededelingen. Onze strategie voor de content is gebaseerd op het delen van alles wat er gebeurt binnen Afslag10, met daarbij mensen in de hoofdrol. Door allerlei verschillende initiatieven te delen, krijgt iedereen binnen het gebied een podium en daardoor worden er veel mensen betrokken bij de communicatie. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid bij verschillende netwerken. Een belangrijk doel is om de inwoners van Horst aan de Maas en de organisaties binnen Afslag10 te laten ervaren dat het van ons allemaal is.

Wanneer je als bedrijf een authentiek verhaal wil presenteren op social media dien je te beschikken over unieke, eigen content. Daarom kiest Sociaal Kapitaal er niet voor om zelf op zoek te gaan naar content, maar voor een aanpak waarin we samen met de betrokkenen content creëren. Elke week waren contactmomenten met betrokkenen binnen Afslag10 om de mogelijke content voor die week te bespreken. De werkgroep communicatie levert foto’s, video’s en teksten aan en Sociaal Kapitaal zorgt ervoor dat deze content per kanaal wordt geoptimaliseerd en verspreid.

Voorlopige resultaten

Voor Afslag10 hebben we een gestructureerd systeem opgezet, waarbij organisaties binnen het gebied en inwoners van Horst aan de Maas kunnen bijdragen aan de communicatie. Ook zijn er vaste bijdragers aangesteld, welke zorgen voor een constante stroom van nieuws. De content wordt vervolgens geoptimaliseerd en geplaatst door Sociaal Kapitaal. Doordat we constant initiatieven delen van nieuwe netwerken blijft het leuk om Afslag10 te volgen. Samen met Mindworkz hebben we een strakke samenwerking opgezet tussen website, nieuwsbrief en social media. Al met al hebben we een basis gelegd voor de communicatie, zodat er echt meters gemaakt kunnen worden. Afslag10 staat echter pas in de kinderschoenen en er staat nog veel te gebeuren. Wij zullen gedurende deze periode de regie houden en zorgen dat het project bekend en geliefd wordt bij alle doelgroepen. Houd dus de Facebook, Instagram en website in de gaten en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Zo komen we samen steeds een stapje dichter bij de juiste afslag!

Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.