Er gaat geen dag voorbij of je komt het wel ergens tegen. De term vliegt ons al tijden om de oren dus het wordt nu eens tijd om er een blog aan te wijden: influencer marketing. Is het een ver-van-mijn-bed-show of waardevol voor jouw bedrijf? Een verwachte investering van 5 à 10 miljard dollar wereldwijd in influencer marketing dit jaar leert ons dat het booming business is. In deze blog ga ik dieper in op influencer marketing, laat ik je de vijf levels van influencers zien en geef ik je superhandige tips waar je op moet letten als je zelf aan de slag wilt met influencers.

Mond-tot-mondreclame

Om verder uit te kunnen wijden over wat influencer marketing is en waar het goed voor is, is het zaak om even uit te leggen wat een influencer eigenlijk is. De term influencer is een afgeleide van het Engelse woord influence, wat invloed betekent. De vertaling zegt het dus al: een influencer heeft veel invloed, in dit geval op zijn of haar volgers.

Hoewel influencer marketing momenteel helemaal hot en happening is, zijn influencers eigenlijk helemaal niet nieuw. Producten en/of diensten worden al sinds jaar en dag beter verkocht door mensen in te zetten die invloed hebben, waar tegenop gekeken wordt. Een bekend voorbeeld is Aston Martin, het automerk waarvan de populariteit gigantisch omhoogschoot toen hun DB5 gepromoot werd in de James Bond-film Goldfinger in 1964. Deze invloedrijke Bond-film wordt nog altijd gezien als een enorm succes. Niet alleen voor de filmmakers maar ook voor Aston Martin. In feite is influencer marketing dus niets anders dan de mond-tot-mondreclame van de huidige, online samenleving.

Vijf levels van influencers

Al deze informatie is natuurlijk wel leuk en aardig maar je bent natuurlijk vooral nieuwsgierig hoe je dit kunt vertalen naar jouw bedrijf! Om een goed beeld te krijgen van influencer marketing en hoe je dit in kunt zetten voor je bedrijf, is het belangrijk allereerst de vijf levels van influencers helder te hebben.

  • Mega-influencers
  • Macro-influencers
  • Meso-influencers
  • Micro-influencers
  • Nano-influencers

Wie doet wat?

Een hoop verschillende maar enigszins op elkaar lijkende termen. Maar wie doet nou eigenlijk wat? Mega-influencers (het woord doet het al enigszins vermoeden) zijn de allergrootsten in influencerland. Iemand wordt gezien als mega-influencer als diegene meer dan één miljoen volgers heeft. Super waardevol, zou je denken, om zo iemand te strikken voor je merk of product maar schrik niet! Kylie Jenner vraagt, met 142 miljoen volgers op de teller, ruim 1,2 miljoen dollar per post. Mega-influencers mogen dan wel een supergroot bereik hebben, in verhouding hebben ze maar weinig engagement. Daarover later meer.

Eén stapje daaronder komen de macro-influencers. Met 100.000 tot 1.000.000 volgers nog altijd een gigantisch bereik en ook enorm duur om daadwerkelijk mee samen te werken. Evenals mega-influencers zijn macro-influencers vaak niet zelf de persoon achter het account. Ze zijn vaak zó groot dat ze in teamverband werken om content te creëren en te plaatsen.

Meso-influencers kunnen gezien worden als de gulden middenweg. Met volgersaantallen tussen de 50.000 en 100.000 hebben ze nog steeds een groot bereik, maar blijven zij hun authenticiteit behouden. De meso-influencer houdt zelf de controle, creëert zelf de content en blijft kritisch op welke samenwerkingen hij of zij aangaat.

De micro-influencer heeft 5000 tot 50.000 volgers. Deze succesvolle groep focust zich vaak op een bepaalde niche waardoor de content die ze verspreiden, gespecificeerd is in een bepaalde richting. Micro-influencers doen zelf al het werk en werken alleen samen met merken die relevant zijn in hun niche. Deze groep onderhoudt trouw contact met zijn of haar volgers en kan dan ook rekenen op een hogere engagement rate dan bijvoorbeeld mega-influencers.

De ‘kleintjes’ onder de influencers worden nano-influencers genoemd. Vaak local heroes met een zeer specifiek onderwerp van content. Dit level van influencers is vaak bijzonder waardevol omdat je tegen een kleine vergoeding of tegenprestatie al met hen kunt samenwerken. Wanneer je weinig budget hebt, kun je ze bijvoorbeeld een ervaring of evenement bieden. Denk bijvoorbeeld aan een beginnende food-blogger die nano-influencers uitnodigt voor een cursus pasta maken, in ruil voor content over die cursus op hun eigen kanalen.

Everybody needs love ❤

Hoe nu verder?

Na je gebombardeerd te hebben met kilo’s informatie over influencers en influencer marketing hoop je natuurlijk antwoord te krijgen op die ene brandende vraag: “Hoe krijg je meer volgers op insta?” Helaas moet ik je teleurstellen en is dit complexe vraagstuk niet met één simpel antwoord op te lossen. Een (zakelijk) netwerk opbouwen op sociale kanalen als Instagram vergt nu eenmaal tijd, aandacht en een beetje liefde. In deze blog geeft Geert je enkele tips.

Om je eigen content, producten of kanalen te promoten, kan werken met influencers dus zeer waardevol zijn. Wil je dit concreet gaan doorvoeren naar jouw bedrijf? Ik geef je een stappenplan:

  1. Bepaal je doel en kanaal. Bepaal allereerst voor jezelf wat je wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid voor je merk of bedrijf óf wil je juist een specifiek product of dienst promoten? Of misschien wil je vooral meer verkeer naar je website? Daarnaast is het belangrijk dat je je doelgroep bepaalt en aan de hand daarvan je kanalen gaat bepalen. Heb je een vrij jonge doelgroep? Dan is de kans groot dat ze het gros van hun dag scrollend op Instagram doorbrengen. Wil je een wat oudere generatie bereiken, dan kun je beter je aandacht richten op Facebook.‍
  2. Kies je level van influencer. Eerder heb ik ze al genoemd, de vijf levels van influencers. Hoe groter het aantal volgers, des te meer mensen je in potentie kunt bereiken maar ook des te meer geld je kwijt bent voor een samenwerking. Hoewel een groot bereik erg belangrijk is, moet je ook goed letten op de betrokkenheid. Hier komt de eerdergenoemde ‘engagement rate’ terug. Hoe hoger de ‘engagement rate’ is, des te hoger de betrokkenheid van de volgers is. Dit kun je berekenen met een simpel rekensommetje: Likes en reacties deel je door het aantal volgers en dat getal vermenigvuldig je met 100. Het is waardevol om kwaliteit boven kwantiteit te overwegen. Let daarbij ook op of de influencer die je voor ogen hebt wel bij je merk of bedrijf past.‍
  3. Leg een overeenkomst vast. De samenwerking met een influencer moet net als iedere andere zakelijke overeenkomst vastgelegd worden. In een overeenkomst dienen zaken als compensatie en een duidelijke briefing meegenomen te worden. Een compensatie kan zijn in de vorm van geld, maar je kunt een influencer ook uitnodigen voor een evenement zodat je ze in plaats van geld een ervaring biedt. In zo’n briefing kan tevens worden vastgelegd wat je precies van de influencer verwacht. Zoek daarin naar de juiste balans tussen een heldere instructie en ruimte voor de creativiteit van de influencer.‍
  4. Ken je statistieken. Plaats een pixel achter een blog-artikel en meet hoeveel bereik het artikel heeft opgeleverd. Laat je de influencer werken met een kortingscode om een bepaald product te verkopen, dan kun je via die code precies meten hoeveel daadwerkelijke conversies een bericht oplevert.‍
  5. Investeer in je eigen sociale kanalen. Wanneer je een influencer benadert om samen te werken, zal deze als eerste jouw social media pagina’s bekijken. Zorg voor een piekfijne zakelijke Instagram en Facebook pagina; jouw eigen pagina’s zijn als het ware je visitekaartje. Laat zien dat je actief content deelt en dat je interactie hebt met je volgers.                                                                                                            

Eén laatste tip

Zo. Nu kan ook jij aan de slag met influencer marketing! Nog één laatste tip voor jou: voor je helemaal gek wordt van de keuzestress (er valt niet aan te ontkomen), ga eerst je eigen netwerk eens na. Wie ken je die mogelijk van waarde kan zijn voor jouw merk of bedrijf? Blijf realistisch in wat voor jou relevant is en welke influencer bij jou past. Zie jij door de bomen het bos niet meer en wil je hulp bij social media? Aarzel niet en neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!