Strategie

Social media marketing: sprint campaigning

Geschreven door
Social media marketing: sprint campaigning
Geert Groen

In mijn vorige blog lichtte ik de social media marketing tactiek organic growth uit, waarbij organisch groeien en mond-tot-mond reclame door ambassadeurs centraal staan. Een duurzame en effectieve marketingtactiek, maar soms heb je als ondernemer geen tijd om te wachten op organische groei en ben je op zoek naar snel resultaat. Om die reden én vanwege het feit dat het enkel leunen op de organische kracht van social media veelal niet afdoende is voor het bereiken van je doelstellingen, bespreken we in de komende twee blogs twee andere tactieken: sprint campaigning en funnel advertising

Inventarisatie

Wanneer je in korte tijd een groot bereik, flink wat betrokkenheid of een vracht aan verkeer naar je website wilt realiseren, is het een goed idee om je te verdiepen in de mogelijkheden van social media advertising. Er zijn tal van mogelijkheden en de eerste vragen die je jezelf zou moeten stellen zijn:

  • Wat wil ik precies bereiken (doelstellingen bepalen)? 
  • Wie wil ik met mijn boodschap bereiken (doelgroepen definiëren)?
  • Wat levert een conversie mij op en wat mag deze maximaal kosten (vaststellen van return-on-investment)?
  • Hoeveel euro’s heb ik te spenderen (budgettering; denk bij het inschakelen van externe bureaus naast mediabudgetten ook aan bureaukosten)? 
  • Zijn er deadlines en zijn deze haalbaar (planning opstellen)?

Op basis van je antwoorden op bovenstaande vragen kan besloten worden of het zinvol is om aan de slag te gaan met social media advertenties. Daarnaast zul je bij een strakke deadline anders omgaan met adverteren dan wanneer je op zoek bent naar een structurele vorm van promotie (meer hierover in mijn volgende blog over funnel advertising). In dit artikel gaan we bij het bespreken van de tactiek sprint campaigning uit van een duidelijk afgebakend kop-staart traject. 

Sprint campaigning wordt vaak ingezet bij de ticketverkoop van evenementen.

Sprint campaigning: een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat je een eerste campagne opstelt, dien je eerst zorgvuldig na te denken over alle stappen die genomen moeten worden. Als een potentiële klant of kandidaat (in het geval van een vacature) de advertentie voorbij ziet komen, is het natuurlijk belangrijk dat eventueel te nemen vervolgstappen ook hier op afgestemd zijn. Denk hierbij aan het optimaliseren van een website waar een link in een social media advertentie naar toe kan leiden. 99% van alle verkeer afkomstig van een social media advertentie betreft mobiel verkeer. In dat geval wil je er zeker van zijn dat de mobiele webpagina waarnaar je verwijst in orde is. Denk naast bovenstaand voorbeeld ook aan voorbereidingen als het aanmaken en instellen van advertentieaccounts (op Facebook, LinkedIn en/of Pinterest), het opstellen van krachtige teksten én het vergaren van aansprekende foto’s of video’s om deze teksten te vergezellen. Beeldmateriaal is anno 2020 steeds belangrijker in het overtuigen van je doelgroep.

Onderzoeksfase: testen, testen, testen

Na het opstellen van een overzichtelijk stappenplan en het treffen van voorbereidingen, is het tijd voor een eerste advertentieronde. Uiteraard wil je uit iedere euro die je investeert een zo’n goed mogelijk resultaat halen. Om snel te kunnen achterhalen welke advertentieset (bestaande uit variabelen als doelgroepen en plaatsingen) en advertentievorm het beste presteert, is het belangrijk om de belangrijkste aannames die je hebt te testen. Bestaat er twijfel of die persoonlijke video beter werkt dan die aansprekende foto van het product? Of weet je niet welke unique selling points het beste aanzetten tot actie? Test het met relatief kleine mediabudgetten en korte looptijden (denk aan 100 euro met een looptijd van een week). Door korte looptijden te hanteren en de verschillende prestaties goed te analyseren, kom je snel te weten wat werkt én wat niet werkt. Binnen Facebook is het zelfs mogelijk om gebruik te maken van A/B-testen, waarbij je binnen één advertentie meerdere variabelen fast & fair kunt testen. Met name wanneer er weinig tijd is en de deadline snel in zicht is, is deze manier van testen erg efficiënt.

Op Facebook zijn handige tutorials te vinden over de werking van A/B-testen.

Opschalen en optimaliseren

Nu duidelijk is welke advertentieset en -vorm het beste presteert, kun je de mediabudgetten per advertentie opschalen. Belangrijk blijft om looptijden niet langer dan een week te laten lopen en te blijven analyseren hoe je advertenties presteren. Iedere analyse kan een leermoment betekenen. Iedere afzonderlijke optimalisatie kan tot betere prestaties leiden.

Wanneer je verwacht dat jouw potentiële klanten op het laatste moment besluiten of zij tot aankoop over gaan (vaak het geval bij tickets voor evenementen), is het verstandig om hier rekening mee te houden. Vergeet bij alle eerder besproken voorbereidingen dan ook niet om een goede planning te maken en beschikbare budgetten slim te verdelen. Op deze manier voorkom je dat het beschikbare budget zo goed als op is, terwijl je eigenlijk in de laatste twee weken flink gas had willen geven. 

Tot slot een laatste tip: houd alle wijzigingen en optimalisaties van je advertenties bij in een logboek. Wanneer je in de toekomst met een soortgelijke uitdaging zit, is het heel erg waardevol om terug te kunnen blikken op eerdere campagnes, zodat je niet van voor af aan hoeft te beginnen of dezelfde fouten maakt. Succes!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!