Overige Updates

Social media marketing: organic growth

Geschreven door
Social media marketing: organic growth
Geert Groen

Een effectieve social media strategie beschikt, zoals beschreven in mijn vorige artikel, over een stevig fundament bestaande uit buyer personas (wie wil je bereiken?), een of meerdere customer journeys (de klantreis; wanneer en waar dien je jouw doelgroep te bereiken?) en een krachtig verhaal dat vertrekt vanuit jouw why. Wanneer je al deze zaken in kaart hebt gebracht en je organisatie klaar is voor het ontvangen en verwerken van aanvragen, kun je van start met het ontwikkelen van een doeltreffend marketing- en communicatieplan. Dat een social media strategie hierin niet mag ontbreken, zal niet als een verrassing komen. 

Strategie versus tactiek

Een goede social media strategie bestaat in veel gevallen uit meerdere tactieken. Welke dat zijn, is onder andere afhankelijk van de beoogde doelstellingen van je organisatie. Wil je op korte termijn veel mensen bereiken of veel verkeer naar je webshop genereren? Dan ontkom je er niet aan om social media advertenties uit te zetten op de mediakanalen die door jouw doelgroep het meest gebruikt worden. In de komende twee blogs licht ik een tweetal tactieken uit die ingezet kunnen worden voor effectieve social media advertising: sprint campaigning en funnel advertising. In dit artikel richten we ons echter op een lange termijn tactiek, waarbij je op een duurzame wijze werkt aan naamsbekendheid; je top-of-mind blijft bij je doelgroep(en) en je gebruik maakt van de best presterende reclamevorm: mond-tot-mond reclame. 

Mond-tot-mond reclame: de meest krachtige reclamevorm

Organic growth

Voor veel bedrijven die wij ondersteunen vormt deze tactiek de spil van een krachtige social media strategie. Ben je overtuigd van jouw bedrijf, jouw product of jouw dienst? Zijn er meer positieve dan negatieve reacties en zorgen jouw klanten voor de grootste groep nieuwe klanten? Dan beschik je over de perfecte ingrediënten voor organic growth.

Mond-tot-mond reclame anno 2020

In principe doen we niets nieuws. Mond-tot-mond reclame is zo oud als Methusalem en heeft nooit ingeboet aan effectiviteit. It makes sense: een bedrijf kan zelf nog zo hard roepen dat zij over de beste oplossing beschikken voor jouw probleem of verlangen, het kan niet op tegen het belangeloze advies van familie, vrienden of collega’s. Dat zijn de mensen die jij het meest vertrouwt, dat zijn de mensen die jij gelooft. 

“Je kunt als bedrijf zelf nog zo hard roepen dat je over de beste oplossing beschikt; dit kan nooit op tegen het belangeloze advies van familie, vrienden of collega’s.”

De opkomst van het internet en niet veel later de opkomst van social media hebben ervoor gezorgd dat we niet langer beperkt zijn tot verbale communicatie. We schrijven online recensies van producten en diensten waar we gebruik van hebben gemaakt; we volgen naast onze vrienden ook bedrijven die we tof vinden op Facebook, Instagram en LinkedIn én we liken en taggen ons helemaal suf. Op deze manier kunnen bedrijven en organisaties steeds eenvoudiger nieuwe mensen bereiken en op organische wijze dit bereik te laten groeien. Maar hoe maak je hier nu optimaal gebruik van?

Een netwerk vol ambassadeurs

Samen met onze klanten brengen wij het netwerk rondom de organisatie in kaart en bekijken we welke momenten in de klantreis geschikt zijn om te delen met de buitenwereld, met als doel: het stimuleren van mond-tot-mond reclame. Natuurlijk is niet voor ieder bedrijf iedere persoon in dit netwerk even relevant. Daarnaast verschillen organisaties en klantreizen enorm van elkaar. Ik beschik dan ook niet over een panklare, gouden formule die ik nu met je kan delen. Wat wel voor ieder bedrijf en iedere organisatie geldt, is dat zij per doelgroep na moeten gaan wat op welk moment in de klantreis van belang is. 

Even een voorbeeld: ben je op zoek naar een eerste contactmoment met potentiële toekomstige klanten die nog onbekend zijn met jouw product of dienst? Kijk dan naar de belangrijkste behoeften, wensen of irritaties van deze doelgroep en laat aan de hand van een foto (of video) en een quote van huidige klanten zien hoe jij hen verder geholpen hebt. Tag vervolgens de personen in de foto/video en laat het netwerk de rest doen. Je bereikt hiermee het volgende: 

  • Je geeft je klanten het woord, in plaats van dat jezelf de voordelen van je product of dienst benoemt;
  • Door de klant te taggen en hem of haar prominent te presenteren, vergroot je de kans op een like, reactie of deelactie; ofwel de kans op een groter organisch bereik;
  • Personen binnen het netwerk van de gepresenteerde klant hechten daadwerkelijk waarde aan zijn of haar woorden en zijn sneller geneigd om even te kijken welk bedrijf of organisatie het betreft. 
Door het uitlichten van een case incl. klantervaring geef je het woord aan je klanten.

Natuurlijk staat niet iedere klant te springen om voor jou te poseren. De praktijk leert echter dat er altijd mensen zijn die hier geen problemen mee hebben. Al helemaal niet wanneer ze zich op het moment in de klantreis begeven waar zij het meest gelukkig zijn. Denk aan het moment van aankopen, unboxing van de nieuwe aankoop of het opleveren van een dienst. Dit zijn belangrijke momenten, waarbij de kans groter is dat jouw klant openstaat voor een fotootje. 

Het inzetten van influencers is met name sinds de opkomst van Instagram voor veel bedrijven een essentiële marketingtool gebleken.

Influencers

Wanneer je over een wereldwijde webshop beschikt, of wanneer het leunen op jouw organische netwerk simpelweg niet afdoende is, kun je gebruik maken van het inkopen van netwerk en bereik door influencers in te schakelen. In veel gevallen geen goedkope oplossing, maar toch zeker effectief. Een tijdje terug deelden we dit uitgebreide artikel met alles wat je over influencer marketing dient te weten

Wil jij aan de slag met organic growth of wil je weten welke social media tactieken interessant zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op voor een geheel vrijblijvend gesprek.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Trending Topics // Juni 2020
Trending topics
Trending Topics // Juni 2020
Nu lezen
De Golden Circle van Simon Sinek: ‘begin met ‘waarom’’
Overige Updates
De Golden Circle van Simon Sinek: ‘begin met ‘waarom’’
Nu lezen
Eerste hulp bij een bedrijfsaccount op Instagram
Instagram
Eerste hulp bij een bedrijfsaccount op Instagram
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!