MEI 2025

Banen op de tocht óf juist een handig hulpmiddel? Ontdek hoe we AI inzetten bij Sociaal Kapitaal.

Hoe we AI inzetten bij Sociaal Kapitaal

LinkedIn staat vol met berichten over AI (Artificial Intelligence). Over kansen. Maar ook over bedreigingen voor het creatieve vakgebied. Hoeveel banen worden er straks geschrapt? Hoeveel mensen zijn dan ‘overbodig’ of worden vervangen door AI? Er zijn al meer dan 20.000 AI-tools en er komen er elke dag alleen maar meer bij. Ben ik bang voor mijn baan? Absoluut niet. AI biedt alleen maar kansen.

Bij Sociaal Kapitaal gebruiken we AI niet om het menselijke te vervangen, maar om er meer ruimte voor te maken. Het helpt ons werk te versnellen, zodat we meer kwaliteit kunnen leveren.

Wij zijn de regisseur. AI is onze assistent.

Strategie (Think)

AI is onze analytische partner. Het helpt bij het verdiepen van inzichten in de doelgroep en maakt diepgaand markt- en concurrentieonderzoek toegankelijk – bijvoorbeeld door honderden reviews van concurrenten te scannen. Door AI in te zetten als hulpmiddel, creëren we voor onszelf meer ruimte om te focussen op dat wat er echt toe doet: het onderscheidend vermogen. De puntjes op de i. De kleine details waarmee onze klanten onderscheidend zijn.

Strategie is de juiste vragen stellen. Strategie is keuzes maken. Het onderscheidend inzicht vinden – dát wat echt het verschil maakt – is mensenwerk. Het vernieuwende inzicht vinden in een stapel informatie maakt juist die goede authentieke strategie.

De koers? Wie bepalen wij.

Creatie en content (Create)

AI is onze creatieve assistent. Het helpt bij inspiratie, versnelt conceptontwikkeling en zorgt voor heldere verwachtingen. Maar de regie ligt bij de content creators. Zij zorgen dat wat we maken écht past bij de klant en de doelgroep. 

Custom GPT’s

@Frits traint onze eigen GPT-modellen voor klanten. Elk model is specifiek afgestemd op de klant: het merkverhaal, de tone of voice, de historie aan andere campagnes en berichten. Daarmee schrijft @Jana als content marketeer sneller social teksten (captions) of optimaliseert ze voor SEO. Zo hebben de content marketeers meer tijd om nieuwe ideeën uit te werken én teksten nog scherper te maken. We delen we deze tool ook met onze klanten zelf, voor eigen gebruik bij andere middelen. Zo zorg je voor een consistente tone-of-voice, over teams heen.

AIXPERIMENT

Onze proeftuin. Elke maand reserveren onze creatieve mensen extra tijd om AI tools te testen: Adobe Firefly, Runway en ChatGPT. We maken keuzes in de domeinen waarin we willen uitblinken. Zo maakt @Luka cinemagraphs Zo blijven we experimenteren en leren. Dit doen we proactief, maar ook op verzoek. Heb jij een idee? Laat het me weten!

Verspreiding (Share)

AI is onze slimme motor. Het helpt bij data-analyse, zodat we sneller kunnen optimaliseren. Zo heeft @Kevin getrainde AI tool waarmee hij campagne data interpreteert en vergelijkingen maakt. Er zitten er nog haken en ogen aan, maar zo blijft is er meer aandacht om de campagnes te verbeteren. Hij verdiept de doelgroep en verfijnt de doelgroepselectie; zodat we een voorsprong hebben binnen de campagnes.

Tot slot

Wij gebruiken AI om creativiteit en strategie meer ruimte te geven. Want het echte verschil – dát maken mensen.
De regisseurs die de juiste input geven, de juiste context schetsen en de output goed weten te interpreteren. Die sturen op inhoud, gevoel en kwaliteit.

ChatGPT helpt mij deze gedachten over AI te ordenen. Zorgt dat de tekst lekker leest. Maar de input, de toon, de kaders? Die zijn van mij. Betekent dus ook dat ik die laatste 20% tijd gepruts aan deze blog – die me normaal 80% van mijn tijd kost – dus lekker aan mijn maatje ChatGPT overlaat. En met die tijdsbesparing ga ik even in het zonnetje zitten. Mijmeren over dat ene onderscheidend inzicht.

Zijn wij bang voor AI? Nee, het maakt ons alleen maar sterker.

Meer weten?
Maak er werk van!