Hoe we AI inzetten bij Sociaal Kapitaal
LinkedIn staat vol met berichten over AI (Artificial Intelligence). Over kansen. Maar ook over bedreigingen voor het creatieve vakgebied. Hoeveel banen worden er straks geschrapt? Hoeveel mensen zijn dan ‘overbodig’ of worden vervangen door AI? Er zijn al meer dan 20.000 AI-tools en er komen er elke dag alleen maar meer bij. Ben ik bang voor mijn baan? Absoluut niet. AI biedt alleen maar kansen.
Bij Sociaal Kapitaal gebruiken we AI niet om het menselijke te vervangen, maar om er meer ruimte voor te maken. Het helpt ons werk te versnellen, zodat we meer kwaliteit kunnen leveren.
Wij zijn de regisseur. AI is onze assistent.
Strategie (Think)
AI is onze analytische partner. Het helpt bij het verdiepen van inzichten in de doelgroep en maakt diepgaand markt- en concurrentieonderzoek toegankelijk – bijvoorbeeld door honderden reviews van concurrenten te scannen. Door AI in te zetten als hulpmiddel, creëren we voor onszelf meer ruimte om te focussen op dat wat er echt toe doet: het onderscheidend vermogen. De puntjes op de i. De kleine details waarmee onze klanten onderscheidend zijn.
Strategie is de juiste vragen stellen. Strategie is keuzes maken. Het onderscheidend inzicht vinden – dát wat echt het verschil maakt – is mensenwerk. Het vernieuwende inzicht vinden in een stapel informatie maakt juist die goede authentieke strategie.
De koers? Wie bepalen wij.
Creatie en content (Create)
AI is onze creatieve assistent. Het helpt bij inspiratie, versnelt conceptontwikkeling en zorgt voor heldere verwachtingen. Maar de regie ligt bij de content creators. Zij zorgen dat wat we maken écht past bij de klant en de doelgroep.
Custom GPT’s
@Frits traint onze eigen GPT-modellen voor klanten. Elk model is specifiek afgestemd op de klant: het merkverhaal, de tone of voice, de historie aan andere campagnes en berichten. Daarmee schrijft @Jana als content marketeer sneller social teksten (captions) of optimaliseert ze voor SEO. Zo hebben de content marketeers meer tijd om nieuwe ideeën uit te werken én teksten nog scherper te maken. We delen we deze tool ook met onze klanten zelf, voor eigen gebruik bij andere middelen. Zo zorg je voor een consistente tone-of-voice, over teams heen.