Trending topics

Trending Topics // Juni 2020

Geschreven door
Trending Topics // Juni 2020
Erwin Maas

Deze zevende editie met Trending Topics staat in het teken van enkele nieuwe Facebook functies en features. Heb jij eerder al kennis gemaakt met de Studio voor makers via je desktop? Ik vertel je waarom je nu ook snel de app-variant moet gaan downloaden. Voor bedrijven die graag (ook) online hun producten willen aanbieden wacht binnenkort een praktische verrassing. Vooral de relatief kleine ondernemer gaat hier enorm van profiteren! Tot slot laat ik je zien hoe je nu heel eenvoudig je Facebookprofiel een opfrisbeurt geeft.  

Creator Studio app

Voor het beheren van je zakelijke Facebookpagina en het publiceren van content heeft Facebook een tijdje geleden (september 2019) de ‘Studio voor makers’ (Creator Studio) geïntroduceerd. Deze speciale omgeving geeft je alle tools om content te delen met je volgers; inzichten over prestaties te verkrijgen en naast Facebook ook op Instagram te communiceren met je fans vanuit één en dezelfde omgeving. Binnen de Studio voor makers breng je alle pagina’s, waar jij eigenaar van bent, samen. Een uitgebreide toelichting over de mogelijkheden van de Creator Studio vind je hier.

Ik hoor je zeggen: ‘Allemaal leuk en aardig die Creator Studio die bijna een jaar geleden voor het eerst werd geïntroduceerd, maar waarom besteed je er nu (pas) aandacht aan?’. Voorheen was de Creator Studio enkel via desktop goed toegankelijk en inzetbaar. De app-variant die in februari van dit jaar werd geïntroduceerd, is inmiddels behoorlijk aangescherpt: het is nu namelijk ook mogelijk om on the road berichten te publiceren via de app. Dus ben jij altijd onderweg? Dan helpt de Creator Studio app (beschikbaar voor Android en iOS) je vanaf nu om inhoud te maken, plannen en beheren waar en wanneer jij maar wilt!

De nieuwe Creator Studio App is nu te downloaden voor iOS en Android.

Shop till you drop! 

Online shopping was al enorm hot en dit is de voorbije periode, mede dankzij de aanwezigheid van het coronavirus, alleen maar verder toegenomen. Als winkel tel je eigenlijk niet meer mee als je niet over een online contactpunt beschikt. 

Facebook speelde in het verleden al in op deze trend door je de mogelijkheid te geven om een winkelgedeelte (‘Shoppen’) aan je Facebook-bedrijfspagina toe te voegen. Daarnaast is het voor bedrijven ook mogelijk om je productcatalogus uit te lichten in een advertentie op Facebook of Instagram. Organisch gezien kun je je producten met Instagram Shopping tegenwoordig ook koppelen aan je content en er voor zorgen dat je (potentiële) klanten met één klik in je webshop terechtkomen. In alle bovenstaande gevallen gold het social media platform als de plek om de producten uit te lichten. Op het moment dat iemand over wil gaan tot een transactie, dan wordt het platform ingeruild voor de webshop van de desbetreffende aanbieder van het product dat jij graag wil aankopen.

Facebook shopping: je hebt in de toekomst geen eigen webshop meer nodig (aldus Facebook).

Om producten via Facebook of Instagram aan de man te brengen, was je dus verplicht om over een online webshop te beschikken. Daar komt nu verandering in met Shops. Hiermee wordt het voor bedrijven mogelijk om het volledige aanbod binnen Facebook (en later ook binnen Instagram) onder te brengen én te verkopen, zonder dat klanten de app nog hoeven te verlaten.

Een positieve ontwikkeling die het, vooral voor kleine ondernemingen, mogelijk maakt om eenvoudiger online te verkopen. Zoals zo vaak worden deze functionaliteiten allereerst in Amerika geïmplementeerd en volgt de toegang tot de nieuwe features in Nederland enkele maanden later. Eventjes geduld nog dus.. 

Meer controle over jouw Facebook-activiteiten

Was jij in het verleden wat minder serieus bezig met je voorkomen op Facebook? En vind je het nu toch wel tijd voor een online schoonmaakbeurt? Facebook maakt het nu mogelijk om je acties uit het verleden eenvoudiger te beheren. Krijg grip over de content die getoond wordt in je profiel door onderstaande stappen te doorlopen: 

  • Open de Facebook-app op je telefoon;
  • Ga naar je profiel;
  • Tik op de drie puntjes naast 'Toevoegen aan verhaal';
  • Kies 'Berichten beheren';
  • Selecteer de berichten die je wil verbergen en klik op het prullenbak-icoontje. 

Ben jij net afgestudeerd en op zoek naar een baan? Of wil je niet meer herinnerd worden aan een relatie uit het verleden? Je schoont nu heel eenvoudig je profiel op. Maar let op! Verwijderde berichten worden dertig dagen in de prullenbak bewaard. Als je je niet bedenkt en de berichten binnen die termijn niet teruggezet, dan worden ze definitief verwijderd.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!