CASES

Werkgeversmerk Limex

Het succesvol behouden en aantrekken van technische vakmensen. We realiseerden het voor Limex Washing Machines!

Werkgeversmerk LimexWerkgeversmerk Limex

Technisch vakmanschap behouden en aantrekken. Hoe dan?! 

Het succesvol behouden en aantrekken van technische vakmensen: 

In een ontzettend krappe technische arbeidsmarkt klopte onze partner Limex (bouwer van krattenwasmachines voor de wereldwijde tuinbouwsector) in de vorm van directeur Joep Janssen bij ons aan met de vraag: “Hoe komen we in deze krappe arbeidsmarkt aan technische vakmensen die staan te springen om bij ons familiebedrijf te komen werken? En misschien nóg belangrijker: hoe behouden we deze vakmensen?”

Het antwoord: op een gefundeerde manier, stap voor stap, bouwen aan een krachtig werkgeversmerk. De volgende thema’s pakten we aan: 

  1. We hebben een aantal jaren eerder onze identiteit bepaald middels een golden circle, maar klopt deze? En hoe leeft deze in de organisatie?
  2. Wat leeft er verder in ons team? Zijn onze mensen tevreden? Hebben ze voldoende uitdaging? Hoe zit het met de werkdruk? 
  3. Wat beweegt onze doelgroep en speelt er in die communities? 
  4. Wat is hét werkgeversmerkverhaal van Limex - in beeld en tekst?
  5. Hoe gaan we dat verhaal zo krachtig mogelijk communiceren, zowel intern als extern? 

We gingen samen aan de slag met een intensief traject, middels een medewerkerstevredenheidsonderzoek en workshops. Deze input gebruikten we voor het (1) optimaliseren van de golden circle, (2) het in kaart brengen van de behoeften en uitdagingen van de doelgroepen (engineers, monteurs en salesmensen), (3) het creëren van een krachtig werkgeversmerk in tekst en beeld en (4) het creëren van een medewerkersreis. 

En… komen die ideale kandidaten ook daadwerkelijk?

Mocht je hierbij uitkomen via onze socials, dan heb je het antwoord op deze vraag waarschijnlijk al gelezen. Reken maar van yes! Doordat we samen met Limex energie hebben gestoken in een krachtig fundament, weten we hoe we de ideale kandidaten bereiken. Dit hebben we de afgelopen maanden gedaan met een aantal social advertising campagnes. Hiermee boekten we met beperkt advertentiebudget fantastische resultaten.

Heel concreet heeft dit in de periode november ‘22 t/m februari ‘23 geleid tot het aannemen van nieuwe monteurs en engineers. Zelfs toen de vacante posities al waren ingevuld, bleven er open sollicitaties binnenstromen. 

En nu?

En nu? Zijn we nog lang niet klaar. Naast een eenmalige campagne om vakmensen te werven, willen we gestructureerd de beste én leukste mensen werven én behouden voor Limex. 

Dat betekent dat we stap voor stap de medewerkersreis optimaliseren én we veel aandacht houden voor interne communicatie. Wat we nog gaan doen?

  • Het optimaliseren van de Werken Bij pagina;
  • Het creëren van een video die het werkgeversmerk perfect vangt;
  • Het creëren van krachtige fotografie die aansluit bij dit merk;
  • Het periodiek herhalen van een medewerkerstevredenheidsonderzoek om te bepalen of we op koers blijven;
  • Het optimaliseren van de content voor de socials;
  • En nog zoveel meer…

Een wervingsvideo die alles omvat

Die video die het werkgeversmerk perfect vangt, die is er ondertussen. Onze eigen video edit-ster Nina liet zich wederom van haar allerbeste kant zien bij het creëren van deze video en bijbehorende snippets. Gelukkig is ook Joep (directeur Limex) het daar volledig mee eens: 

Het zijn echt ontzettend goede video's geworden. Ik word zelfs nog wat trotser op het team dan dat ik al was!

Allemaal leuk en aardig, maar hoe heeft Joep (directeur Limex) het traject ervaren?

“We werken al jarenlang samen met Sociaal Kapitaal. Voorheen legden we vooral de focus op ‘reguliere’ marketing en communicatie, maar nu was er veel meer urgentie op het arbeidsmarktvraagstuk. De aanpak die Jannis suggereerde voor onze uitdaging sluit aan bij mijn visie: niet schieten met losse flodders, maar gefundeerd en gestructureerd werken aan de oplossing.

Het plan was goed, de begeleiding was perfect en de eerste resultaten zijn boven verwachting. Kortom: ik ben dik tevreden.”

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen op gebied van werving en arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan gerust contact met ons op!

Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.