Zo’n beetje ieder jaar organiseert Facebook een eigen event om haar plannen voor de toekomst te presenteren aan de rest van de wereld. Doorgaans krijgen we van Facebook maar weinig te horen over het uitrollen van nieuwe functies, maar tijdens F8 (de naam van het event) geven ze meer bloot over wat ons te wachten staat op Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger en Oculus.
Op dinsdag 30 april en woensdag 1 mei deelden Zuckerberg en Co voor alweer de 10e keer vanuit San José (VS) diverse keynotes. De belangrijkste punten die je als ondernemer en gebruiker moet weten bespreken we hier.
Kleinere kringen en meer privacy
“A conversation about technology and human connection.” Met deze slogan ging F8 van start. En met name het tweede gedeelte van deze slogan werd vaak aangehaald. Facebook wil namelijk, ondanks alle recente schandalen, terug naar een veilig medium waar je privacy als gebruiker gewaarborgd is én waar de connectie en interactie tussen personen weer centraal staat. “The future is private”, aldus Facebook.
Besloten groepen krijgen, net als events, een meer prominente plaats binnen het medium. Uiteraard blijft alles wat je op Facebook doet terugkomen in de tijdlijn, maar ze zien ook dat de specifieke interesses van gebruikers niet per se interessant zijn voor alle connecties van de betreffende gebruiker. Voor jou als ondernemer betekent dit dat het persoonlijk actief zijn binnen relevante, niche groepen in de toekomst nog belangrijker zal worden.
Een compleet nieuw design
Facebook gaat er anders uitzien. De komende weken (sommigen zien nu al een andere lay-out) zal de app van Facebook op iOS en Android, evenals de browser-versie er wat anders uitzien. Groepen krijgen zoals gezegd een prominentere positie evenals een eigen tijdlijn, en het kleurenschema van Facebook wordt meer wit in plaats van het Facebook-blauw dat we gewend zijn. Ook komt er een donkere modus beschikbaar, een ontwikkeling die we in steeds meer apps tegenkomen. In de afgelopen maanden hebben we ook al kunnen zien dat Stories in Facebook, een nog steeds minimaal gebruikte functie, meer aandacht krijgen en dit blijft onveranderd. Ook Facebook Workplace, het interne medium voor bedrijven, gaat er een klein beetje anders uitzien, zoals hier te lezen is in een artikel van TechCrunch.
Messenger voor Mac en Windows
Facebook Messenger gaat eveneens op de schop. De tegenhanger van WhatsApp gaat nog meer op WhatsApp lijken door de toevoeging van status-berichten en de komst van desktop-apps voor Mac en PC (vanaf dit najaar beschikbaar). Dit betekent dat we op een computer niet langer de website van Facebook hoeven te bezoeken om via Messenger in contact te blijven met onze kennissen, vrienden en familie. Daarnaast wordt de mobiele app wat kleiner, waardoor deze minder opslagruimte op je telefoon inneemt en sneller opstart dan dat we gewend zijn. Tot slot zal Facebook Messenger in de nabije toekomst, evenals WhatsApp, volledig gebruikmaken van end-to-end encryptie om de privacy van gebruikers zo goed mogelijk te waarborgen.
Ook het delen van bestanden wordt met deze update weer een stukje makkelijker, wat interessant is voor bedrijven. Met name het beheren van klantenservice wordt voor bedrijven een stuk aangenamer met een desktop-client die door meerdere personen tegelijkertijd te gebruiken is.
Instagram: nieuwe kansen voor influencers
We krijgen er weer een aantal nieuwe camerafuncties bij, waarmee we ons op andere manieren kunnen onderscheiden. De meest opvallende nieuwe functie is Instagram’s ‘Create Mode’. Deze nieuwe functie is met name bedoeld voor influencers, aangezien Instagram wil voorkomen dat zij video’s aan de hand van externe apps moeten opnemen. De nieuwe modus voorziet in tal van nieuwe effecten en interactieve stickers die volgers nog meer moeten binden. ‘Create Mode’ zal op korte termijn worden uitgerold op iOS en Android.
Bovenop de nieuwe camerafuncties presenteerde Facebook nog een andere belangrijke aanpassing voor Instagram. "We willen niet dat Instagram als een wedstrijdje voelt". Met deze quote introduceerde Adam Mosseri tijdens F8 de stap die Facebook zet om op Instagram de aandacht te laten vestigen op wat je deelt en niet op hoeveel likes je post krijgen. Volgers kunnen snel genoeg niet meer zien hoeveel likes een bepaalde post heeft. De persoon in kwestie die het bericht plaatst beschikt nog altijd wel over deze informatie, dus deze informatie blijft ook gewoon beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Wat deze aanpassing voor influencers inhoudt moet de toekomst nog uitwijzen, maar de kans is groot dat dit het aantal likes naar beneden zal brengen wat vraagt om nieuwe creativiteit.