Contentcreatie

Waarom visuals zo ontzettend belangrijk zijn online

Geschreven door
Waarom visuals zo ontzettend belangrijk zijn online
Jana van Haaren

Het perfecte plaatje; waarom visuals belangrijk zijn online.

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Tenminste, dat is het gezegde. Maar als je het mij vraagt, gaat deze vlieger niet altijd op. Dat doet namelijk alleen een goede afbeelding. Het belang van visuele uitingen online wordt steeds groter, en daar neem ik je graag in mee.

Online word je overspoeld door informatie, van teksten tot foto’s, en van infographics tot video’s. Op social media kun je eindeloos door blijven scrollen, terwijl de content niet op lijkt te raken. Maar waar kijk je dan eigenlijk echt naar? Als je erop gaat letten kan ik je verzekeren dat je niet de moeite neemt om lange teksten te lezen. Je bent geneigd om snel door te scrollen en stopt daar even mee wanneer je een aantrekkelijke visual ziet. Dit komt omdat zeker 90 procent van de informatie die je brein opneemt afkomstig is van beelden. Daarom worden deze ook veel beter onthouden. Waar 80 procent van de mensen zich het beeld van een reclame-uiting achteraf herinnert, doet maar 20 procent dit bij de bijbehorende tekst.

Het belang van een visual

Dat is precies waar het belang van een goede visual aan het licht komt. Ik zeg hiermee niet dat een goed geschreven tekst niet van belang is, integendeel. De tekst is heel belangrijk om een verdere boodschap te geven aan de visual. Want stel je maar voor: je ziet een foto voorbij komen met een passende en pakkende tekst. Dan ben je sneller geneigd om een like achter te laten dan wanneer de twee elementen elkaar niet matchen. Zo zal jouw doelgroep ook reageren. 

Maar voordat we daar zijn, moet de kijker eerst op zoek zijn naar die verdere boodschap. Daarna begint hij met het lezen van een tekst, en zal hij of zij hier de tijd voor nemen.

Visuele identiteit: hoe bouw ik die op?

Nu hoor ik je denken: oké Jana, ik geloof je, maar hoe pas ik dat dan toe? Ik zet hieronder de belangrijkste tips and tricks onder elkaar:

  • Maak het persoonlijk! 

Gebruik zoveel mogelijk eigen content. Af en toe kun je er niet onderuit om een stockfoto te gebruiken, dat begrijp ik. In sommige gevallen heb je nou eenmaal geen passende visual, dus los je dit op door een minder persoonlijke foto. Maar pas hiermee op: sommige stockfoto's worden zoveel gebruikt, dat de kijker deze zal herkennen. Dit is voor hen een directe motivatie om verder te scrollen, dat moeten we voorkomen. Persoonlijkheid is belangrijk voor de kijker, het bouwt vertrouwen op en zal net zorgen voor die extra conversie waar je naar op zoek bent.

  • Gebruik infographics voor krachtige overdracht van cijfers.

Met een infographic breng je informatie en kennis over op een inspirerende manier. Het trekt de aandacht van je volgers, en geeft je makkelijk de mogelijkheid om je huisstijl uit te dragen. Daarnaast geeft het een grote meerwaarde aan je SEO en is de informatie makkelijk deelbaar voor je doelgroep.

  • Weet welke boodschap je wil overdragen.

Wanneer je weet wat je boodschap is, kun je zorgen je dat je visual hierbij aansluit. Bedenk vooraf welk verhaal je wilt vertellen met je bericht, zo kun je ervoor zorgen dat de verschillende onderdelen elkaar perfect aanvullen. Welke vorm van een visual past het beste bij welke boodschap? Probeer die puzzel als eerste op te lossen, voordat je verder gaat. Bovendien is het makkelijker om content te verzamelen wanneer je op een rijtje hebt wat je er precies voor nodig hebt.

  • Wek een positieve emotie op

Lachen werkt aanstekelijk. Een lachend gezicht op een foto, zal een lach toveren op het gezicht van degene die het bekijkt. Met een emotie geef je gevoel aan je product of dienst, en dat is toch wat je in de eerste plaats verkoopt. Naast lachende gezichten op je foto’s te laten zien, kun je de positieve emotie ook op andere manieren overbrengen. Bijvoorbeeld door het gebruik van vrolijke kleuren, of een leuke tune. Past de vrolijke emotie niet bij jouw merkverhaal? Kies dan een andere emotie waarop je wilt inspelen. Beslissingen worden namelijk nooit 100% gebaseerd op ratio, daarbij zal het gevoel wat jij je doelgroep meegeeft een grote rol spelen.

Graag geef ik je nog een laatste belangrijk gegeven mee. Want wist je dat wij, de mens, visuele informatie zestig keer sneller opnemen dan tekst? Daar moeten we dus gauw mee aan de slag!

Ben je op zoek naar meer tips rond dit onderwerp? Lees dan eens even door de blog van Milou over fotografie voor social media

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Maak kennis met Anne!
Overige Updates
Maak kennis met Anne!
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!