Contentcreatie

SEO-tips en tricks voor tekstschrijvers

Geschreven door
SEO-tips en tricks voor tekstschrijvers
Emily Hochstenbach

Hoe vindbaar is jouw organisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimalization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit klinkt in eerste instantie misschien ingewikkeld, maar niets is minder waar. SEO helpt jou bij het schrijven van effectieve en doeltreffende website teksten met als doel het krijgen van hogere posities in de organische (gratis) zoekresultaten van Google.

Waarom SEO inzetten voor mijn bedrijf?

De opmars in het online aanbieden van diensten en producten heeft menig bedrijfsvoeringen op zijn kop gezet. Waar mensen eerst nog regelmatig fysieke winkels bezochten, kiezen zij er vandaag de dag steeds vaker voor om deze winkels online te bezoeken. In de wereld van marketing weten we hoe belangrijk het is zichtbaar te zijn op de plekken waar je potentiële klanten zich bevinden. En laten deze potentiële klanten zich nu net steeds vaker bevinden in de zoekresultaten van Google. Kijk maar eens naar jezelf. Hoe vaak zoek jij iets op via Google? 

Een goede online vindbaarheid is dan ook een onmisbaar fundament voor je online marketingstrategie. Door SEO in te zetten zorg je niet alleen voor een hogere positie in Google, maar leid je ook nog eens meer bezoekers naar je website en hou je er zelfs leads aan over. 

Oké, we zijn het er dus over eens dat SEO essentieel is voor de vindbaarheid van je business, maar hoe pas je dit nou toe in de praktijk? Ik geef een paar handige tips om jouw online teksten zo SEO-proof mogelijk te maken.

SEO optimization

1. Vind de termen waar mensen in je branche naar Googelen

Een zoekwoordenonderzoek is het startpunt van jouw zoekmachine-optimalisatie. Door middel van een zoekwoordenonderzoek weet je met welke woorden mensen zoeken en welke content voor hen het meest relevant is. Door deze woorden in te zetten in jouw (website)teksten, blogs en social media posts voeg je niet alleen extra waarde toe aan jouw content, maar stijgt je vindbaarheid aanzienlijk.  

2. De kracht van longtail-zoekopdrachten 

Met longtail-zoekopdrachten bedoelen we alle zoekopdrachten bestaande uit vier of meer woorden. Stel, iemand komt niet uit de marketingwereld maar wil wel zijn website hoger in de zoekresultaten van Google krijgen. Kleine kans dat diegene in Google gaat zoeken naar ‘SEO’ of ‘SEO tips’, want deze afkorting is voor hem immers onbekend. Deze mensen zullen zoekopdrachten intypen zoals ‘hoe komt mijn website hoger in de Google zoekresultaten?’.

Een groot percentage Google gebruikers zoekt op zulke longtail zoekopdrachten met als doel het vinden van een specifiek zoekresultaat. Wanneer die gerichte zoekopdracht inhaakt op wat jij als organisatie te bieden hebt, hangt een conversie al snel in de lucht. 

3. Maak gebruik van interne links 

Misschien heb je het al voorbij zien komen in een van onze vorige blogs. Interne links die, wanneer je erop klikt, doorverwijzen naar een andere pagina binnen hetzelfde domein, aldus dezelfde website. Interne links zijn niet alleen belangrijk voor de navigatie en gebruiksvriendelijkheid van je website, maar dragen ook nog eens bij aan de vindbaarheid van je website. Door het gebruik van interne links trigger je bezoekers andere pagina’s binnen je website te bezoeken en geef je een bepaalde waarde mee aan die pagina’s. Waarom zou je naar een pagina verwijzen als die toch niet van belang is? Let daarom op dat het woord of de zin waar je een interne link aan koppelt, te maken heeft met het onderwerp van de pagina waar de bezoeker naartoe wordt gestuurd. Hoe efficiënter je mensen antwoorden op vragen kunt bieden, hoe leuker Google je vindt.

4. Relevante inhoud

Goede vindbaarheid begint bij het bereiken van de juiste doelgroep. Door de taal van je klant te spreken, kun je originele content maken die hen interesseert en waar ze ook nog eens écht iets aan hebben. Hoe sneller je relevante antwoorden op de zoekopdrachten van je doelgroep biedt, hoe groter de kans dat ze bij jou terecht komen.

5. Overzichtelijke pagina’s

Iedere webpagina heeft koppen en tussenkoppen, ook wel bekend als de alinea-opmaak functie met H1, H2, en H3. Headings maken je tekst overzichtelijk waardoor bezoekers snel door je tekst kunnen scannen om te zien of er iets voor hen instaat. Hierdoor haken mensen minder snel af met lezen. Naast dit gebruiksgemak kan Google gemakkelijker het onderwerp van de webpagina bepalen. Google denkt namelijk dat de woorden die je in een kopje plaatst belangrijker zijn dan de andere woorden in je tekst. Zorg er daarom voor dat je koppen relevante woorden bevatten die de vraag en behoefte van je doelgroep vervullen. 


Als het goed is ben je na het lezen van deze blog al wat meer wegwijs geworden in SEO en hoe je dit kan inzetten voor jouw organisatie. Ben je benieuwd wat SEO voor jouw organisatie kan betekenen? Ik help je graag opweg! Stuur een email naar emily@sociaal-kapitaal.nl of geef me even een belletje op +31651339671, dan kijk ik wat ik voor jouw organisatie kan betekenen!


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!