Contentcreatie

Social content: plannen met het HHH-model

Geschreven door
Social content: plannen met het HHH-model
Geert Groen

Na een goede teamsessie met tal van creatieve ideeën, zijn er dan eindelijk een aantal toffe contentvormen bedacht die ontwikkeld kunnen worden voor social media. De aangewezen content marketeer gaat vol enthousiasme aan de slag, maar opnieuw wordt na enkele maanden de conclusie getrokken dat de doelstellingen niet zijn bereikt. 

Herkenbaar? Vele organisaties bedenken de leukste content, maar vergeten veelal het verhaal te vertellen van het bedrijf. Waarom doe je wat je doet (missie/visie)? Hoe wil je dat bereiken (werkwijze/kernwaarden)? En wat bied je aan (diensten/producten)? Vragen waar vaak aan voorbij wordt gegaan bij het creëren van content voor bijvoorbeeld social media. 

In de volgende paar alinea’s maak ik je bekend met het HHH-model en leg ik je graag uit hoe het dit model je kan helpen om de resultaten van jouw content op te krikken en beoogde doelstellingen te behalen.

Wat is het HHH-model?

In oktober 2015 was het Google die het veelgeprezen planmodel lanceerde. Initieel is het model geïntroduceerd als hulpmiddel voor het plannen van video’s op YouTube, maar later werd het door anderen geadopteerd als overall model voor effectieve contentplanning.  

De drie H’s staan elk voor een specifiek type content: hygiene content (voorheen ‘help content’), hub content én hero content. Verschillende type content die elk een eigen rol vervult en gekoppeld kan worden aan de klantreis. 

Hygiene content

De meest simpele contentvorm, maar ook het type content waar het vaakst aan voorbij wordt gegaan. Hygiene content, in eerste instantie door Google geïnitieerd als ‘Help content’, richt zich op de mogelijke vragen van jouw primaire doelgroep die er zijn. Uiteraard verschillen deze vragen per fase van de klantreis die zij doorlopen. Het is dan ook van belang om bij iedere fase stil te staan. 

Voor de mensen die nog onbekend zijn met jouw bedrijf, product of dienst is het vooral belangrijk om te weten wat je als bedrijf aanbiedt. Content als deze is dan ook veelal informatief van aard (bijv. how-to video’s). Wanneer mensen bekend zijn met je product of dienst en na aanhoudende interesse zich in de overwegingsfase bevinden, is het belangrijk om je sterke punten (unique selling points) te accentueren. En in de beslissingsfase, kunnen testimonials, tijdelijke acties of andere zaken die jouw potentiële klant over de streep kunnen trekken uitgelicht worden. 

Hub content

Het type content dat mensen doet besluiten om jouw kanalen te volgen. Door met regelmaat relevante content te publiceren, creëer je een hoge mate van betrokkenheid welke noodzakelijk is om het bereik van jouw social media posts te laten toenemen. Zie het als terugkerende rubrieken waar jouw doelgroep telkens weer naar uitkijkt. Denk hierbij aan waardevolle blogs, inspirerende video’s van klanten of (digitale) evenementen. 

Wanneer we naar de klantreis kijken, is dergelijke type content met name interessant om van bestaande klanten ambassadeurs te maken. Pas wanneer je een loyale groep mensen hebt weten te binden vanuit jouw primaire doelgroep, is het waardevol om op te schalen met ‘hero content’. 


Een typische vorm van hub-content: inspirerende vlogs.

Hero content

Denk bij hero content aan grootschalige campagnes gericht op branding van jouw bedrijf of een specifiek product dat je in de markt wilt zetten. Deze vorm van content dient niet enkel uit te worden gezet op social media, maar via meerdere essentiële kanalen binnen de klantreis. Denk aan commercials op radio en tv, Google Display advertenties en/of het inzetten van een speciaal voor deze campagne ontworpen landingspagina.

Hero content is gericht op het overtuigen van mensen. Enerzijds om potentiële klanten te bereiken (naamsbekendheid) en over de streep te trekken (overweging), anderzijds om bestaande klanten nog meer aan jouw bedrijf te binden (ambassadeurschap). De content kan verrassend of humoristisch van aard zijn of probeert mensen te verleiden door in te spelen op specifieke emoties. 

Contentplanning

Bovenstaande contentvormen hoeven en kunnen niet in dezelfde regelmaat geplaatst te worden. Hero content vergt vaak veel voorbereidingstijd. Daarnaast is het waarschijnlijk dat je met deze content graag wat meer mensen wilt bereiken middels de inzet van social media advertenties. 

Een schematische weergave van het HHH-model i.c.m. contentplanning


In alle gevallen is bovenstaand model in te zetten, al zal de intensiteit van contentpublicatie per bedrijf verschillen. Het aantal berichten per dag of week dat je dient te plaatsen, is namelijk afhankelijk van de doelstellingen die je voor jezelf hebt geformuleerd. Hierin is er dan ook geen ‘gouden regel’ te hanteren, behalve dat content in alle gevallen waardevol dient te zijn. 

Bij Sociaal Kapitaal raden we aan om een jaarplanning te maken, zodat de belangrijkste momenten in het jaar tijdig bekend zijn en ruim van te voren gestart kan worden met de voorbereidingen voor hero content. Vervolgens ga je aan de slag met het maandelijks inplannen van de terugkerende hub content en hygiene content. Ook voor hub content zal je wat meer tijd moeten reserveren dan voor hygiene content, maar een maand vooruit is in de meeste gevallen afdoende. 

Heb je vragen over het HHH-model of wil je graag meer structuur aanbrengen in jouw contentplanning? Laat het mij dan even weten. Ik kom graag bij je langs om te bespreken hoe we met effectieve social content jouw doelstellingen kunnen bereiken.


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Zo maak je een professionele video met je telefoon
Contentcreatie
Zo maak je een professionele video met je telefoon
Nu lezen
Erwin aan de slag bij Sociaal Kapitaal
Overige Updates
Erwin aan de slag bij Sociaal Kapitaal
Nu lezen
Van bereik naar beleving!
Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!