Dit zijn dé 5 social media trends voor 2022

Het afgelopen jaar ging, net als Max Verstappen, weer razendsnel voorbij. En ook in de wereld van social media werd er niet stilgezeten. Het Nationale Social Media onderzoek uitgevoerd door Newcom Research, laat zien dat de Nederlander het afgelopen jaar nóg intensiever gebruik maakte van social media. Gebruikers zijn steeds vaker én langer actief op verschillende social media kanalen en we zien een enorme opmars bij platformen zoals TikTok en Pinterest. Maar welke social media trends verwachten we in 2022? En wat betekent dit voor de social media marketing van jouw bedrijf? Jannis blikte stiekem al vooruit naar het verwachte social media landschap van 2022 in zijn laatste blog. Vandaag kijken we nog wat dieper in deze glazen bol. 


#1 Video-content versus tekst-content

Video-content krijgt nóg meer waarde dan het al had en is populairder dan ooit. Bedrijven zetten steeds meer in op video marketing om zo hun doelgroep te bereiken. En dat is niet zo gek, want een groot deel van de social media gebruikersis constant online en kijkt online naar video’s. Waarschijnlijk heb je vandaag, voordat je begon met het lezen van deze blog, al meerdere video’s bekeken. Geen zorgen, je bent echt niet de enige. We worden namelijk steeds luier en kijken liever naar korte video’s dan dat we hele lappen tekst moeten lezen. En dat weten ze bij de online platformen maar al te goed. TikTok speelt hier namelijk al ontzettend goed op in, maar ook Instagram kwam met de feature ‘Reels’, die het mogelijk maakt om korte video’s te maken waarbij beeld, muziek of andere audio een belangrijke rol spelen. Is video-content dus nog niet structureel onderdeel van jouw marketingstrategie? Hoogste tijd om daar verandering in te brengen!

#2 Ephemeral content 

Tijdelijke content, ofwel ephemeral content, is niets anders dan dat de naam al verklapt. Namelijk, korte vluchtige content die na een bepaalde tijd weer verdwijnt. Instagram- en Snapchat Stories zijn hier populaire voorbeelden van, maar ook TikTok is hier een booming app voor. Om de belangstelling van gebruikers op social media kanalen te behouden, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun boodschap te verkorten tot de essentials. Deze tijdelijke content geeft gebruikers een beperkte tijdsperiode om het te bekijken en te reageren waardoor een gevoel van urgentie ontstaat: het niet willen missen van updates. Deze trigger zorgt ervoor dat gebruikers binnen no-time reageren op je Stories en is daardoor een steeds snellere en efficiëntere manier om zichtbaarheid te creëren bij je doelgroep. Hoe je deze ephemeral content kunt inzetten voor jouw bedrijf lees je hier

#3 Augmented reality 

Waar voorheen het hebben van talloze klantcontactmomenten de normaalste zaak van de wereld was, heeft de pandemie waarin we nu leven geleid tot een toenemende acceptatie van nieuwe technologieën. Denk hierbij aan nieuwe manieren van communiceren, het virtueel plaatsen van meubels in je woonkamer of het online passen van een bril. Maar ook social media integreert steeds meer met AR-filters waarmee content kan worden ontwikkelt en gepubliceerd. Waar Snapchat zijn pijlen al langere tijd richt op AR met leuke effecten waardoor je gezicht er opeens heel anders uitziet, hebben Facebook en Instagram nu ook een platform gebouwd, Spark AR. Het klinkt misschien allemaal wat futuristisch maar ook  deze trend zal zich zeker in 2022 voortzetten en beloofd veel mogelijkheden voor onze online marketingwereld.

#4 Say hello to voice content

Voice search

Niet alleen kijken we steeds liever naar video’s, we voeren ook steeds vaker zoekopdrachten uit door deze in te spreken. Denk hierbij aan de Google assistent, of Siri. Logisch dat ook zoekmachines zoals Google hun algoritme hierop aanpassen. Waar ingetypte zoekopdrachten vaak kort en krachtig zijn, worden zoekopdrachten in de natuurlijke taal uitgesproken. Dat wil zeggen dat we deze zoekopdrachten vaak met een vragende vorm starten (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Wil je als bedrijf goed blijven scoren op je SEO? Dan is het verstandig om na te gaan welke vragen (potentiële) bezoekers zullen stellen zodat jij met je website of webshop daar zo goed mogelijk antwoord op kunt geven. 

Clubhouse & Podcasts

Online audioprogramma’s in allerlei vormen, lengtes en onderwerpen stijgen in populariteit. Waarom luisteren we steeds vaker naar audiogesprekken? Een van de redenen van hun populariteit, is het gemak. Gebruikers kunnen waar en wanneer ze maar willen luisteren naar deze audio-afleveringen. In de file, tijdens het hardlopen of tijdens het koken en schoonmaken. Samen met tal van andere scenario's bieden ze een gemakkelijke manier om informatie op te nemen terwijl je iets anders doet. 

Clubhouse is hiervan een voorbeeld waarbij de focus ligt op het volgen van ‘realtime’ gesprekken. Alsof je een interessant gesprek volgt op een feestje. Wil je deelnemen aan een gesprek? Dan kun je een zogeheten ‘room’ betreden. 

Hoewel audiogesprekken van Clubhouse achteraf niet meer kunnen worden beluisterd, kan dit bij podcasts wel. Vanwege het grote aanbod van podcasts voor vrijwel elk thema of onderwerp is de kans dan ook groot dat je jouw doelgroep via een podcast kunt bereiken. Nieuwe voice features van social media kanalen versterken dit en we verwachten dan ook dat deze trend in 2022 alleen nog maar meer zal toenemen. 

#5 Verkoop via je social feed

Het gebruik van social media als verkoopplatform heeft, mede dankzij de corona crisis, een flinke boost gekregen. Online shopping via platformen was het afgelopen jaar helemaal je van het. Het is dan ook geen verrassing dat social media apps inspelen op de trend van online shoppen. Tegenwoordig kun je meteen, makkelijk en snel vanuit je feed een een digitale aankoop van een product doen. Zo voorkom je dat bezoekers van jouw website lang moeten zoeken naar je product en uiteindelijk afhaken in het koopproces. 

Instagram en Facebook maken al groots gebruik van deze feature. Zo biedt Instagram de mogelijkheid om producten te taggen in berichten, verhalen en video’s en kun je op Facebook producten kopen en verkopen via Facebook Marketplace. In de komende periode kunnen we ook op andere platformen zoals TikTok, Pinterest en WhatsApp nieuwe ontwikkelingen op e-commerce gebied verwachten. 


Meer uit social media halen?

Social media zijn tegenwoordig een onmisbaar onderdeel geworden van bijna iedere marketingstrategie. Zoals je zojuist hebt gelezen blijven de kanalen zich ontwikkelen. Benieuwd welke mogelijkheden en kansen er zijn voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op, wij helpen jou graag verder! 

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!