Het jaar van Sociaal Kapitaal - Jannis blikt terug op 2021.

De feestdagen staan weer voor de deur en 2021 loopt ten einde. Een goed moment om terug te blikken op 2021 en vooruit te kijken op 2022 - hoewel vooruitblikken in deze tijd misschien wel moeilijker dan ooit is. 2021 was net als 2020, om het mild uit te drukken, bijzonder. De wereld lijkt al twee jaar in een constante corona crisis verstrikt te zitten - met meer verdeeldheid dan ooit -, om nog niet te spreken over de duurzaamheid crisis. We zijn desalniettemin des te trotser dat we binnen dit onrustige ondernemersklimaat hele mooie stappen hebben gezet met Sociaal Kapitaal. De wereld kunnen we misschien niet veranderen, maar we hebben wel onze cirkel van invloed vergroot.

Van 5 naar 9...

2021 in één zin voor Sociaal Kapitaal? Een topteam met meer fijne collega’s, meer specialisaties en meer toegevoegde waarde voor meer klanten. Je hoort wel eens de zin ‘ik wens je veel collega’s toe’. Een zin die wordt gebruikt als verwensing, als een vervloeking. Het tegenovergestelde is waar voor ons: we groeiden in 2021 van 5 naar liefst 9 fijne collega’s, zonder dat we hebben ingeboet aan authenticiteit en persoonlijk contact. Stuk voor stuk fijne mensen vol energie, die zich allemaal individueel hebben ontwikkeld. SEO, geoptimaliseerde social advertentiestrategieën, videovaardigheden, verdieping in onze strategische aanpak, verbeterde presentatie skills, fotografie skills: allemaal specialisaties waarmee we onze klanten nóg verder kunnen helpen. 

Lange termijn versus korte termijn

Een groter team heeft tot gevolg dat de rollen van zowel Geert als ik veranderd zijn. In plaats van ín het bedrijf, werken we meer en meer áán het bedrijf. Voor veel klanten mogen we meedenken aan de tekentafel en vanzelfsprekend doen we dat ook voor onszelf. Wat zijn onze korte termijn doelen? Hoe maken we abstracte doelen concreet? En hoe verhoudt dit zich tot de lange termijn? Om een klein tipje van de sluier te lichten: we gaan in 2022 nóg meer inzetten op persoonlijke ontwikkeling van onze collega’s (ons belangrijkste kapitaal) én op het creëren van ambassadeurs van Sociaal Kapitaal. 

De afgelopen jaren bewezen dat organisaties en personen die denken vanuit een strategisch kader, rustig blijven maar toch snel schakelen én denken in kansen toch konden groeien. Waarmee ik absoluut niet voorbij wil gaan aan het gegeven dat Covid voor bepaalde branches het ondernemen onmogelijk maakte: soms heb je gewoon brute pech of dom geluk. 

Vorig jaar schreef ik deze blog over strategisch denken in tijden van crisis, een blog die nog steeds actueel is. 

Wat verwachten we aan trends in 2022?

Natuurlijk houden we de trends op het gebied van marketing, social media en content nauwlettend in de gaten. Vandaar dat we alvast een blik op de toekomst kunnen werpen. We houden rekening met de volgende trends voor 2022:  

  • Video krijgt nóg meer waarde dan het al had; 
  • Ephemeral content (‘tijdelijke content’, bijvoorbeeld de stories van Instagram of ‘Live’ beelden) is in veel gevallen essentieel; 
  • Augmented reality (bijvoorbeeld Instagram Filters of het fameuze Pokemón Go) gaat meer en meer geïntegreerd worden in ons dagelijkse leven; 
  • De rol van spraak in social media wordt groter en groter (zoals Clubhouse en interactieve podcasts). 
  • Krachtige arbeidsmarktcommunicatie wordt belangrijker dan ooit. Een simpele vacature delen is niet meer afdoende in deze krappe markt. Waarom zou een medewerker juist voor jou willen werken?

Allemaal trends die we nauwlettend in de gaten blijven houden en die we gaan inzetten voor onszelf en onze klanten - mits ze waarde toevoegen. 

Als allerlaatst...

Juist nu wens ik iedereen liefde en verbinding toe. Het is harder nodig dan ooit. En als  aller-allerlaatst: ons team, onze ‘collega’s op HUB73’, onze klanten en onze samenwerkingspartners: ongelofelijk bedankt! 

Fijne Kerstdagen, een spetterende jaarwisseling en een warm 2022 gewenst!



leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Kevin!
Overige Updates
Maak kennis met Kevin!
Nu lezen
Krachtige merkverhalen en effectieve storytelling: dit moet je weten!
Strategie
Krachtige merkverhalen en effectieve storytelling: dit moet je weten!
Nu lezen
Effectieve storytelling: zó zet jij de juiste persoon centraal in jouw merkverhaal
Strategie
Effectieve storytelling: zó zet jij de juiste persoon centraal in jouw merkverhaal
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!