Ja ja daar zijn we weer! Een nieuwe Trending Topics, vers van de pers! Hoewel wij het deze maand met z’n allen hier in ons regenachtig kikkerlandje - door alle vrije feestdagen - iets rustiger aan hebben gedaan, heeft Facebook zich een slag in de rondte gewerkt om nieuwe features uit te rollen. En dat is vooral goed nieuws voor mensen die een mentale druk ervaren bij het gebruik van social media. 

Likes verbergen op Facebook en Instagram

Het heeft even geduurd, maar nu is het officieel! Facebook geeft gebruikers de mogelijkheid om het aantal likes bij hun berichten (of bij berichten van anderen) te verbergen. 🎉

Als we iets op Facebook of Instagram delen, dan voelt het stiekem toch best goed om al die likes binnen te zien stromen. Maar al die likes kunnen ook zorgen voor een mentale druk. Om die reden kondigde Instagram-baas Adam Mosseri vorig jaar al aan dat “Mensen weer controle moeten krijgen over hun eigen social media gebruik”.  

Na maandenlang testen bleek dat een grote groep gebruikers het erg prettig vond dat de likes werden uitgezet, terwijl een andere gebruikers juist graag wilden zien hoeveel mensen hun post leuk vonden. Om die reden heeft Facebook aangekondigd dat gebruikers er nu zelf voor kunnen kiezen om hun likes te verbergen of niet.  



Je moet de optie wel nog even handmatig aanzetten. Dat doe je op Facebook als volgt:  

  1. Open de Facebook app en klik op het drie-lijntjes icoontje in de rechteronderhoek.
  2. Scroll naar beneden en klik op ‘Instellingen en privacy’.
  3. Scroll naar beneden en klik op ‘Reactie Voorkeuren’ (Let op! Deze optie is nog niet bij iedereen zichtbaar!)
  4. Hier kun je via de schakelaars aangeven dat je likes op jouw berichten en die van anderen wilt verbergen. 

Wil je de likes op Instagram-berichten verbergen? Dat doe je zo: 

  1. Open de Instagram app en ga naar jouw profiel en klik op het drie-lijntjes icoontje in de rechterbovenhoek. 
  2. Klik op ‘Instellingen’ en ga naar ‘Privacy’.
  3. Klik op ‘Berichten’ en verschuif de schakelaar bij ‘Verberg Likes en weergaven’.

Mocht je deze optie te rigoureus vinden, dan kun je er ook voor kiezen deze optie per post te regelen. Op die manier kun je het aantal likes op de ene foto verbergen, maar de ander weer niet. Dat doe je als volgt:

  1. Ga naar het bericht waarvan je de likes wil verbergen. 
  2. Tik op de drie puntjes rechtsboven.
  3. Klik op ‘Aantal vind-ik-leuks verbergen’.

Instagram Caption Stickers in Stories

‘Instagram Stories bekijken terwijl je in een stilte coupé zit. Niet ideaal en vooral heel storend voor je medereizigers. Maar je wilt tóch horen wat er in die Story gezegd wordt. Dilemma!!’ Klinkt herkenbaar? Nou dat is binnenkort verleden tijd! Instagram heeft aangekondigd dat het bezig is met de uitrol van de caption sticker in Instagram Stories. 



De Caption Sticker zet alles wat je zegt automatisch om in tekst. Klopt de automatische vertaling niet helemaal? Geen probleem! Zowel de tekst als de tekstkleur, positie en het font zijn volledig aanpasbaar!

Hoewel de feature vooralsnog alleen maar beschikbaar is in het Engels of in Engelstalige landen, kunnen wij niet wachten op deze gave feature te gebruiken! 

Instagram Reels & Live Insights

We blijven voorlopig in de Instragram hoek zitten, want zoals al gezegd heeft moederbedrijf Facebook niet stil gezeten deze maand. Naast het verbergen van likes en de caption sticker, heeft Instagram nóg een feature uitgerold: Instagram Insights voor Reels & Live Broadcasts. En dat is vooral voor creators en bedrijven erg goed nieuws!



Met Insights voor Reels & Live Broadcasts laat Instagram een lang gekoesterde wens onder creators en bedrijven uitkomen om de performance van hun content nog beter te leren begrijpen. Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, heeft Instagram de Insight feature uitgebreid met flink wat in-dept metrics naast de bestaande statistieken. 

  • Voor Reels biedt Instagram vanaf nu inzicht in: Total plays, Accounts reached, Likes, Comments, Saves en Shares.
  • Live Broadcasts gebruikers hebben voortaan inzicht in: Accounts reached, Peak Concurrent Viewers, Comments en Shares. 

Facebook Analytics is verleden tijd 

Je leest het goed. De Facebook Analytics-tool is na 30 juni 2021 definitief verleden tijd… It’s sad, we know! De reden waarom Facebook de Analytics-tool uit de lucht haalt? Die krijgen we niet. In plaats daarvan adviseert Facebook om in de toekomst gebruik te maken van andere business tools namelijk:

  • Facebook Business Suite: met deze tool kun je je Facebook- en Instagram-bedrijfsaccounts beheren en gedetailleerde statistieken over je doelgroep, inhoud en trends bekijken. Opmerking: deze tool is nog niet voor elk bedrijf beschikbaar.
  • Advertentiebeheer: met deze tool kun je resultaten bekijken en wijzigingen aanbrengen voor al je campagnes, advertentiesets en advertenties op Facebook.
  • Gebeurtenisbeheer: met deze tool kun je Facebook Business-hulpmiddelen, zoals de Facebook-pixel en de Conversions API, instellen en beheren. Daarnaast kun je rapporten bekijken over acties op je website, in je app en in je fysieke winkel.

Helaas zijn bovenstaande tools (vooralsnog) geen 1-op-1 vervanging van de geliefde Analytics-tool. Wél weten we dat Facebook er aan werkt om dit jaar nog de Facebook Business Suite te optimaliseren, te voorzien van alle mogelijkheden waarover de Analytics-tool beschikte en - wellicht het belangrijkste - beschikbaar te maken voor ieder bedrijf. Oftewel: to be continued. 






 


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Emily!
Overige Updates
Maak kennis met Emily!
Nu lezen
Maak kennis met Lisanne!
Overige Updates
Maak kennis met Lisanne!
Nu lezen
Reality checklist voor een kwalitatief klantenonderzoek
Strategie
Reality checklist voor een kwalitatief klantenonderzoek
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!