Contentcreatie

Waarom zakelijk vloggen dé manier is om jouw verhaal te vertellen

Geschreven door
Waarom zakelijk vloggen dé manier is om jouw verhaal te vertellen
Nina Smeijsters

Van woorden naar beelden: Waarom zakelijk vloggen dé manier is om jouw verhaal te vertellen

Laagdrempelig, pakkend en efficiënt; in een tijd waarin we meer content consumeren dan ooit is het belangrijk om op te vallen. De populariteit van video is met de opkomst van TikTok flink gestegen. Nu hoor ik je denken; "Maar dat kan ik niet, ik heb niet zo'n dure camera én ik heb er nog nooit een in mijn handen gehad." Dan hebben we goed nieuws voor je. Je hebt niets anders nodig dan je telefoon!

Persoonlijk versus zakelijk

Een vlog is de video variant van een blog, oftewel; een gesproken logboek. De vorm van een vlog kan variëren van persoonlijk en informeel tot professioneel en zakelijk. Op zakelijk vlak zijn vlogs een interessant marketinginstrument. En natuurlijk; de inhoud van een vlog beperkt zich niet enkel tot het ‘lief dagboek’ gehalte. In een zakelijke vlog vertel je jouw verhaal. Je neemt je volgers bij de hand en vertelt ze meer over het werk dat je doet, de producten die je verkoopt en de passie die je drijft. Vlogs creëren uiteindelijk een hogere mate van betrokkenheid, omdat je met deze vorm van content de aandacht van je doelgroep langer vast kan houden. Dat komt mede doordat mensen tegenwoordig eerder bereid zijn een (langere) video te bekijken dan een lang artikel te lezen.

Vloggen voor bedrijven 

Waarom vloggen bedrijven en organisaties? Het antwoord is vrij simpel: de productie van een vlog is super goedkoop en in veel gevallen zelfs helemaal gratis. Tegenwoordig kom je namelijk met de camera op je smartphone al een heel eind. Dat maakt tevens het opnemen van een vlog toegankelijk voor een hele grote groep mensen en bedrijven.

Vaak geldt bij vlogs ook hoe kneuterig ze in elkaar steken, hoe authentieker en oprechter de boodschap overkomt. Met name Gen Z lijkt veel waarde te hechten aan de authenticiteit van bedrijven of organisaties.

Wanneer je aan een vlog denkt, zie je wellicht met name een persoon die tegen de lens van zijn camera praat voor je. Maar met een vlog geef en kan je echter veel meer prijs geven dan dat. Je geeft de kijker letterlijk een kijkje achter de schermen, een kans om te zien hoe het bij jou eraan toegaat. Zij zien - al is het op de achtergrond - het kantoor, de bedrijfs- en/of fabriekshal waar jij werkzaam bent. Als kijker heb je daardoor de illusie veel dichterbij te komen. Je ziet dingen die je bij een bezoek aan de website of -shop, niét krijgt.

Groene Strijders vlogs

Het Groene Strijders project van de gemeente Venray is een mooi voorbeeld hoe je vlogs als professional kunt inzetten. In het kader van dit project heb ik als razende reporter een reeks vlogs opgenomen met mensen uit Venray die op een duurzame missie zijn. In deze vlogs neem ik de kijker mee op pad en breng ik samen met en op locatie bij de groene strijder in beeld met welk duurzaam initiatief hij/zij bezig is. De kijkers zijn er als het ware ‘echt’ bij. Dat is tevens ook de kracht van vloggen; de inhoud voelt persoonlijk.

Voordelen van zakelijk vloggen 

Anno 2023 is video content koning in online zichtbaarheid. Niet gek dus, dat steeds meer bedrijven vlogs toevoegen in hun content- en marketingmix. Tussen de regels door las je hierboven al een paar voordelen van zakelijk vloggen. Hieronder volgt een kort overzicht van de grootste voordelen:

  • Vlogs geven je bedrijf een gezicht.
    Vlogs leveren een bijdrage aan de authenticiteit van je bedrijf. Ze geven jouw bedrijf of organisatie iets persoonlijks en ‘iets menselijks’. Met het laten zien van medewerkers of bedrijfsprocessen die je doelgroep normaal gesproken niet zo snel ziet, kan de doelgroep zich eerder en gemakkelijker identificeren met jouw merk, bedrijf of organisatie.

  • Je vergroot je bereik en betrokkenheid.
    Video content scoort goed. Dat is inmiddels een feit wat zeker is. Wanneer je vlogs combineert met influencer marketing, kan je jouw online zichtbaarheid, bereik en betrokkenheid nóg meer vergroten. Je bereikt dan niet alleen je eigen doelgroep, maar profiteert daarnaast ook van het bereik van de door jouw gekozen influencer.

  • Goedkoop en effectief.
    Het opnemen van een vlog hoeft niet veel geld te kosten en kan zelfs helemaal gratis. Heel kort door de bocht: het enige wat je écht nodig hebt, is een camera, internetverbinding en wat edit skills. Editten kan al heel eenvoudig via een gratis app op je telefoon of via Canva. Weten hoe je dat doet? Lees dan ook onze blog over filmen met je telefoon!
  • Van kwantiteit naar kwaliteit.
    In vergelijking met een blog kost het maken van een vlog meer tijd en voorbereiding. Wat daar dan (gelukkig) weer tegenover staat, is dat - afhankelijk van de vorm en presentatie van de vlog - de kwaliteit van je content omhoog schiet. 

Aan de slag

Zakelijk vloggen is dus een toegankelijke en effectieve vorm van contentcreatie. Past vloggen binnen jouw strategie, maar weet je na het lezen van dit blog niet goed hoe je dit wilt aanvliegen? Of wil je aan de slag met vloggen, maar dit proces het liefst uit handen geven? Neem dan contact op met ons! Onze experts helpen je graag op weg of uit de brand.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Maak kennis met Anne!
Overige Updates
Maak kennis met Anne!
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!