CASES

Keiser Europe

Keiser Europe, dé internationale leverancier van revolutionaire fitnessapparatuur, kiest voor Sociaal Kapitaal.

Keiser EuropeKeiser Europe

Keiser is dé nummer 1 onder topsporters als het gaat om revolutionaire fitnessapparatuur. Clubs als PSV, Ajax, Bayern München en topsporters als Arjen Robben, Luis Suarez en Franck Ribéry zweren bij de producten van Keiser. Het bedrijf kent haar oorsprong in de Verenigde Staten en is extra bijzonder door de techniek die zij toepassen: weerstand wordt niet opgewekt door lompe, zware gewichten in te zetten, maar door luchtdruk te gebruiken. Het gevolg: veilig trainen en revalideren wordt toegankelijk voor iedereen! 

Keiser BV en Keiser GmbH, met het hoofdkantoor in Grubbenvorst, is exclusief verantwoordelijk voor de verkoop, installatie, service en onderhoud van Keiser-apparatuur in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Bij Keiser zijn ze nooit tevreden met de status quo en gaan ze altijd op zoek naar oplossingen om de limieten van het menselijk lichaam én de fitness wetenschap op te zoeken. Because.. ‘Good enough isn’t.’

Waar de propositie van Keiser BV en Keiser GmbH ingegeven is door het moederbedrijf in Amerika, had team Keiser sterk de behoefte aan een ‘lokale’ aanpak en marketingbenadering. Europeanen worden namelijk graag op een andere wijze aangesproken dan Amerikanen. En zelfs binnen Europa vergen verschillende (taal)gebieden een andere benadering. Dit is waar wij om de hoek kwamen kijken en kunnen we ruim anderhalf jaar later spreken van een gefundeerde en succesvolle samenwerking.  

Onze strategie en aanpak

Na een uitgebreide inventarisatie van de huidige middelen én aanpak, zijn we gestart met het doorvoeren van enkele quick wins. Zo zijn de bestaande social media kanalen onder handen genomen; hebben we de vier verschillende Facebookpagina’s die in het verleden beheerd werden, teruggebracht naar twee pagina’s (een gericht op Nederlandstalige klanten en een op de Duitse markt) en worden LinkedIn (B2B-klanten) en Instagram (interactie met Keiser-fans) actiever ingezet. 

Vervolgens hebben we een social media strategie ontwikkeld, waarbij de bestaande ‘Keiser USA Golden Circle’ het uitgangspunt vormde voor een vernieuwde Keiser Europe brand story. Een strategie, waarbij doelstellingen en doelgroepen afgebakend werden, met als doel om op effectieve wijze de doelgroepen te raken en te binden. Het behalen van doelstellingen en raken van (potentiële) klanten gebeurde vanaf dat moment onder andere dankzij een gestructureerde inzet van zowel organische als promotionele content. 

Deze strategie wordt maandelijks geëvalueerd en voortdurend geoptimaliseerd. Waar wij met Sociaal Kapitaal in eerste instantie verantwoordelijk waren voor de organische contentcreatie, -optimalisatie en -plaatsing, daar werd later een vaste marketing communicatie medewerkster (Michelle Jacobs) aangenomen bij Keiser. Onze rol werd daarmee uitgebreid met een extra taak: Erwin nam de rol van begeleiding van Michelle op zich, die verantwoordelijk werd voor het publiceren van content. Ook de overige medewerkers binnen het team van Keiser Europe werden voorzien van een social media workshop, aangezien zij medeverantwoordelijk zijn voor (het aanleveren van input voor) de content van Keiser Europe. 

Doordat Michelle zich primair ging focussen op de creatie en publicatie van organische content voor de diverse social media kanalen, ontstond er ook ruimte voor de ontwikkeling van promotionele campagnes. Naast dat je je klanten uitstekend bekend kunt maken met je producten/diensten via social media kunnen betaalde Google Adwords, Display en YouTube campagnes ook bijzonder interessant zijn. Aangezien dit niet onze tak van sport is, hebben we vervolgens samen met Keiser gekeken welke partij hierin een waardevolle versterking zou kunnen zijn. Nadat diverse partijen in gesprek zijn geweest, is uiteindelijk de keuze gevallen op Exitable uit Weert. Vanaf dat moment is Exitable (mede) verantwoordelijk voor de online zichtbaarheid van Keiser, verzorgen zij advertentiecampagnes via o.a. Google en YouTube (gericht op zowel B2B als B2C-klanten) en zijn we gezamenlijk vaste sparringpartners in het onder de aandacht brengen van Keiser, en de bijbehorende concepten, onder (potentiële) klanten.  

Onze ervaring leert dat dergelijke marketinginspanningen het beste gezamenlijk opgepakt kunnen worden, zodat iedere betrokkene kan doen waar hij/zij goed in is. Een werkwijze die wij veelvuldig inzetten en nastreven: (marketing)partners samen aan eenzelfde doel laten werken en er daarmee voor zorgen dat een ‘1+1=3 effect’ ontstaat.  

Erwin en Geert op bezoek bij Keiser Europe in Grubbenvorst.

Behaalde resultaten 

Naast dat we continu fungeren als sparringpartner voor de marketing/communicatie medewerkers van Keiser, stippen we graag ook enkele concrete gerealiseerde resultaten  aan: 

  • Optimalisatie van de online presentatie en communicatie van Keiser;
  • Interactieve social media kanalen (o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube); 
  • Websiteoptimalisatie: verbetering van de online vindbaarheid en het verspreiden van kwaliteitscontent richting de doelgroep(en); 
  • Structurele, langdurige social media advertising campagnes gericht op zowel B2B als B2C klanten met als doel meer naamsbekendheid en traffic naar de website van Keiser te genereren; 
  • Realisatie van kortlopende sprint-campagnes waarin actualiteiten en aanbiedingen onder specifieke doelgroepen verspreid worden; 
  • Introductie en promotie van een webshop gericht op consumenten in Duitsland en de BeNeLux, waardoor het voor sportliefhebbers mogelijk wordt om ook in de veilige thuisomgeving een ultieme workout te kunnen beleven.
Influencer content: Rico Verhoeven kiest voor Keiser.

Vervolg

Het coronavirus heeft een enorme impact op heel veel branches en sectoren. Ook de branches waarin Keiser actief is, worden hard geraakt. Sportscholen moeten noodgedwongen hun deuren (deels) sluiten; fitnessclubs zien hun ledenaantallen afnemen en mensen gaan minder snel met klachten richting een fysiotherapeut. Voor de zakelijke markt kan dit betekenen dat men voorzichtiger is in het doen van grote investeringen. Anderzijds biedt een crisisperiode als deze ook kansen en zorgt het voor een stukje bezinning. Wensen en behoeftes van klanten veranderen continu en er is nog niet eerder zoveel aandacht geweest voor een gezonde leefstijl. Dit kan hét moment zijn om daar op in te spelen: zowel voor Keiser als aanbieder van oplossingen als voor fitnessclubs en fysiopraktijken die hun aanbod en diensten kunnen herzien. 

Projectmanagement: beheren samenwerking drie externe partners

Naast Exitable en Sociaal Kapitaal is ook website-en webshop ontwikkelaar AppComm actief voor Keiser. Allen met dezelfde doelstelling: het verbeteren van de bekendheid en toegankelijk van de diensten & producten die Keiser te bieden heeft richting de markt. In onderstaand praktijkvoorbeeld wordt uitgelegd hoe de verschillende partners, ieder vanuit het eigen vakgebied/specialisme, van toegevoegde waarde zijn voor Keiser. Met Sociaal Kapitaal treden we hierbij op als projectleider om afzonderlijke werkzaamheden goed op elkaar af te stemmen en aan te laten sluiten en belangrijker nog: we bewaken voortdurend het overzicht en bieden inzicht in de huidige en toekomstige (benodigde) werkzaamheden voor onze opdrachtgever Keiser.    

Praktijkvoorbeeld ‘inspelen op actualiteit’ door partners van Keiser

Samen met Keiser en de andere betrokken partners houden we alle ontwikkelingen nauw in de gaten en wordt voor iedere situatie een passende oplossing gezocht. Het feit dat in 2020 de deuren van veel sportscholen en andere publieke locaties soms (tijdelijk) op slot moesten, heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat ‘nieuwe deuren’ geopend werden: mensen zijn massaal op individueel niveau gaan sporten in de eigen, veilige thuisomgeving. Dit heeft er toe geleid dat er in korte tijd een webshop (AppComm) gerealiseerd is, speciaal voor consumenten, zodat mensen thuis ook de ongekende workouts van Keiser kunnen ervaren. De webshop en producten worden met behulp van social media (Sociaal Kapitaal) en Google Ads campagnes (Exitable) extra onder de aandacht gebracht van een groot publiek. Niets lekkerder dan na een lange thuiswerkdag je zinnen flink te kunnen verzetten op een M3i Indoor Cycling Bike, toch?!

Hoe ervaart Keiser onze samenwerking? 

Eveline Peters Laarakker, Co-owner Keiser BV en Keiser GmbH en verantwoordelijk voor Marketing Communicatie: 

"Na jarenlang met wisselend of zelfs uitblijvend succes offline te hebben geadverteerd in vakbladen, vond ik in 2019 de tijd echt rijp om onszelf beter online te gaan profileren. We waren op verschillende social media kanalen actief, maar ik realiseerde me dat we er véél meer uit konden halen. Onze (potentiële) klanten werden ook in toenemende mate actief op social media, en ik wilde graag feedback kunnen tracken op onze betaalde en niet-betaalde uitingen. Aangezien de tijd en specifieke kennis hiervoor ontbrak, ben ik op zoek gegaan naar een goede partner op dit gebied. Eerst eens afgetast in gesprekken welke partner het beste bij ons zou passen; naast adequate kennis en vaardigheden vond ik het belangrijk dat er een klik is op zowel zakelijk als persoonlijk gebied. Er moet een basis van vertrouwen zijn én wilskracht om een samenwerking succesvol te laten zijn. Die klik vond ik bij Sociaal Kapitaal."

"Na een traject van kennismaken, verwachtingen uitspreken, strategie bepalen, positionering, taakverdeling etc. zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren van onze activiteiten op social media. Begin dit jaar zijn we gestart met advertentiecampagnes. Fijn hieraan is dat je dus direct ziet welk bereik en welke interactie er is met lezers. Online kun je je ook véél sneller aanpassen aan veranderende omstandigheden in de markt, en dat kwam begin dit jaar natuurlijk erg goed van pas. Marktsituatie verandert, bijvoorbeeld door Corona? Binnen twee dagen kunnen we samen schakelen en een aangepaste boodschap aan de doelgroep laten zien. Voor het verbeteren van de totaalaanpak hebben we kortgeleden besproken dat Sociaal Kapitaal als projectleider gaat optreden voor optimalere afstemming met onze partners Exitable en AppComm. Ik denk dat we hiermee nog wat winst kunnen boeken in efficiency en resultaten."
Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.