Van de grootste, bekendste en meeste gebruikte social media platformen wordt LinkedIn beschouwd als het meest zakelijke social medianetwerk. Het medium is uitermate geschikt om digitaal te netwerken, om in te zetten als werving en selectie middel en uiteraard als B2B marketing platform. Wereldwijd heeft LinkedIn 675 miljoen actieve gebruikers (maart 2020), waarvan ruim 100 miljoen professionals dagelijks gebruik maken van dit sociale netwerk.
In Nederland is LinkedIn met een opmars bezig en telt het platform 4,7 miljoen gebruikers. Dagelijks zijn ruim 770.000 Nederlanders actief op LinkedIn; een stijging van 26% t.o.v. 2019. Een bedrijfspagina beheren op LinkedIn is dan ook een uitgelezen mogelijkheid om potentiële klanten bekend te maken met je organisatie. Een LinkedIn bedrijfspagina is vergelijkbaar met een zakelijke Facebookpagina en kan ingezet worden om o.a. informatie over je bedrijf te delen, relevante updates te verspreiden richting je volgers en zelfs om berichten of vacatures geadverteerd te delen.
Inrichten en beheren van een bedrijfspagina op LinkedIn
Een persoonlijk profiel op LinkedIn is, net als op Facebook, vereist om een zakelijke bedrijfspagina aan te kunnen maken. Zorg voordat je een bedrijfspagina start dat je persoonlijke profiel representatief en compleet is. Ga vervolgens de interactie met je (toekomstige) klanten aan door een bedrijfspagina op te richten.
Ook wanneer je organisatie al over een LinkedIn bedrijfspagina beschikt, kan het zijn dat het nalopen van onderstaande aandachtspunten loont. Het platform is namelijk continu in ontwikkeling en nieuwe functionaliteiten volgen elkaar in hoog tempo op.
- Communiceer via een zogenaamde ‘bedrijfspagina’ en dus niet vanuit een persoonlijk profiel. Omzetten van een persoonlijk profiel naar een bedrijfspagina is helaas niet mogelijk;
- Vul zorgvuldig alle profiel details in en zorg voor een herkenbare paginanaam;
- Voeg meerdere personen toe als beheerder aan je LinkedIn bedrijfspagina. Dit om ‘toegangsproblemen’ in de toekomst te voorkomen;
- Nodig connecties uit om je LinkedIn pagina te volgen en creëer daarmee bereik voor toekomstige updates die je gaat verspreiden;
- Creëer, evalueer en optimaliseer content.
Dit is slechts een greep uit de vele mogelijkheden van een professionele bedrijfspagina via LinkedIn. Naast het zelf verspreiden van relevante ontwikkelingen met de branche waarin jouw bedrijf actief is, kan het ook een tool zijn om in contact te komen met talenten die jouw bedrijf in de toekomst mogelijk komen versterken.

Beheer zakelijke LinkedIn pagina uitbesteden
Wil jij met jouw bedrijf ook de vele kansen van een bedrijfspagina op LinkedIn benutten? Wij van Sociaal Kapitaal helpen je graag op weg met een gefundeerde strategie. Ook een op maat gemaakte LinkedIn cursus behoort tot de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar uitgebreide mogelijkheden. Vervolgens bespreken we samen welke kansen interessant zijn voor je organisatie. Besteed je de werkzaamheden liever uit aan echte specialisten? Ook dan ben je bij Sociaal Kapitaal aan het juiste adres. Wij bundelen onze ervaring graag met jouw kennis van zaken van de sector waar jij actief in bent. Daarmee verzeker je jezelf van een tot in de puntjes verzorgd bedrijfsaccount op LinkedIn.