Heb je een flinke dosis blog-inspiratie nodig? Deze tips helpen je een stap verder!
Sommige mensen schudden woorden uit hun mouw alsof ze een broodje bestellen bij de bakker, andere mensen hebben er wat meer moeite mee. Of je doel nu is om te entertainen, producten aan te bieden of je kennis te delen; het schrijven van krachtige webteksten speelt een aanmerkelijke rol in het vergroten van het verkeer op je website. We zijn allemaal geboren met een creatief brein, je hoeft alleen maar te weten hoe je dat moet triggeren. Deze tips gaan je helpen met het schrijven van een originele blog!
1. Haak in op actualiteiten
Actualiteiten zijn onderwerpen en gebeurtenissen die op dit moment belangrijk zijn voor veel mensen. Omdat deze onderwerpen leven onder de bevolking, is de kans dat ze jouw blog willen lezen en delen veel groter. We willen graag op de hoogte worden gehouden en praten met elkaar over actualiteiten. De verkiezingen die voor de deur staan, een storm, het coronavirus; het zijn allemaal dingen die rondgaan op kantoor en waar dus ook veel naar wordt gezocht online.
2. Beantwoord de vragen die je doelgroep heeft
Hoe sneller je de relevante antwoorden biedt, hoe groter de kans is dat ze bij jouw blog terechtkomen. Zorg dat je doelgroep originele content leest waar ze écht iets aan hebben. Dit kun je doen door letterlijk aan je doelgroep te vragen waar ze naar zoeken, waar ze in geïnteresseerd zijn en wat op dit moment belangrijk voor ze is.
3. Verwacht niet dat je het wiel uit gaat vinden
Het is nu eenmaal zo dat er over de meeste dingen die je kunt bedenken al eerder artikelen of blogs zijn geschreven. Ga jezelf dus niet blind staren op het bedenken van iets nieuws. Bedenk juist wat voor unieke twist je kan geven aan iets bestaands. Wat je kunt doen is naar andere mensen en ideeën luisteren om daar je inspiratie uit te halen. Ga naar Pinterest of lees blogs van anderen. Het kan heel verhelderend zijn om iemand anders’ visies en ideeën over een onderwerp te lezen.
4. Zoek naar twee verschillende onderwerpen en verbind deze
Het verbinden van twee op zichzelf staande onderwerpen kan ervoor zorgen dat er weer nieuwe ideeën ontstaan. Maak een interessante vergelijking tussen twee onderwerpen of nog beter: koppel je onderwerp aan een actualiteit. Een handige tool om gebruik van te maken is de inhaakkalender.
5. Vraag aan klanten waar je ze mee hebt verrast
Misschien zegt een klant iets waar je nog niet aan hebt gedacht. Zo krijg je ook weer op een andere manier inzicht in wat jou uniek maakt. Waarom heeft een klant voor jou gekozen en waarin heb jij hun verwachtingen overtroffen? Dit kan zomaar het recept zijn voor een blog waarmee je jezelf kan onderscheiden van anderen in jouw vakgebied.
6. Vraag een gastblogger
Een gastblogger kan zorgen voor een verfrissende en nieuwe kijk op verschillende aspecten binnen je vakgebied. Ook kan het weer nieuwe bezoekers opleveren omdat jullie gebruik maken van elkaars netwerk - die misschien ook wel nieuwe klanten worden!
7. “Afleiding is het brood van de schrijver”
Aldus Remco Campert, Nederlands letterkundige. Remco heeft hier een goed punt; helaas is het hebben van inspiratie niet altijd vanzelfsprekend. Het hebben van inspiratie kun je wel goed gebruiken als je graag een blog wil schrijven. Hoe kom je dan van die grijze wolk in je hoofd af? De druk die je voelt in je hoofd is er met een reden; het probeert ons te drijven en denkprocessen te ondersteunen. Het is echter funest voor je creativiteit. Ga naar buiten, kijk een film, staar even uit het raam, doe iets waardoor je even uit je bubbel van vaste gedachten breekt. Op die manier geef je jouw hersenen weer even de ruimte om nieuwe ideeën binnen te laten stromen. Klinkt cliché, maar het is echt waar!