Strategie

Effectieve storytelling: zó zet jij de juiste persoon centraal in jouw merkverhaal

Geschreven door
Effectieve storytelling: zó zet jij de juiste persoon centraal in jouw merkverhaal
Geert Groen

Verhalen vertellen

Mensen luisteren van nature graag naar verhalen. Een verhaal met een duidelijk begin en eind. Een verhaal waarmee de lezer zich kan identificeren. Een verhaal dat aandacht blijft eisen. Mensen en hun verhalen: ze zijn er dol op.

Een goed verhaal rolt lekker van de tong en verspreidt zich makkelijk van mond-tot-mond. Ofwel: een ideale marketingtool. Vandaag de dag zijn steeds meer organisaties zich bewust van de kracht van storytelling.  Met de nog altijd toenemende stroom aan media- en contentconsumptie, worden zij uitgedaagd om hun verhaal te blijven delen met de buitenwereld. Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat een verhaal de juiste personen aanspreekt? En hoe zorg je ervoor dat het hen aanzet tot actie?

In mijn vorige blog “Krachtige merkverhalen en effectieve storytelling: dit moet je weten!”, ging ik in op het belang van een duidelijke boodschap. Een boodschap zonder ruis. Focus is key, maar dan is het wel belangrijk om te weten waar je die focus op moet leggen. En vooral: op wie? 

The Golden Circle: check!

The Golden Circle van Simon Sinek is een doeltreffend marketinginstrument. Ook wij maken dagelijks gebruik van de Golden Circle en schreven tal van artikelen over dit model. In essentie: richt de communicatie van je organisatie niet enkel op je product of dienst (‘what’), maar op het ‘waarom’ van je bedrijf. Het voorbeeld van Apple wordt hierin vaak genoemd. 

Veel bedrijven hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. De Golden Circle van Sinek maakt duidelijk ‘op welk onderwerp’ je jouw communicatie dient te richten om tot een inspirerend verhaal te komen. We zien vaak dat na een Golden Circle sessie een vinkje wordt gezet en dat enkel op basis van deze informatie een merkverhaal wordt opgetekend. “Wij zijn bedrijf X en dit is waarom we doen wat we doen”. Tof! Maar aan wie richt je jouw verhaal? En hoe speel je in op hun problemen en uitdagingen? Op wensen en behoeften?

“Your customer is the hero, not you”

Wanneer we bij het optekenen van een goed merkverhaal enkel uitgaan van the Golden Circle, blijven we hangen bij de missie en visie van de organisatie. Het bedrijf zet zich neer als ‘held’ in plaats van ‘gids’. En laat een gids nu net hetgene zijn waar jouw doelgroep, de beoogde ontvanger, naar op zoek is. “Waarom moet ik dit product of deze dienst bij jou afnemen?”, “waaruit blijkt dat jij mij verder helpt?” en “wat is je plan?”. Vragen die, terecht, gesteld zullen worden wanneer je iets aan je doelgroep probeert te verkopen. 

In het boek StoryBrand van Donald Miller staat het merkverhaal van een organisatie centraal. Ken je doelgroep en haar problemen, positioneer jezelf als de perfecte gids en geef aan hoe je de problemen voor hen oplost. Miller biedt een concreet en raamwerk aan, waarmee je stap voor stap stilstaat bij de belangrijkste elementen van een goed merkverhaal. Een raamwerk dat de juiste persoon, de ontvanger, tot held kroont. 

Het praktische model wordt alom geprezen en ontleent zijn bestaansrecht aan de filmwereld. Het idee van Miller: waarom een nieuw model bedenken als in Hollywood dag in dag uit succesvolle blockbusters worden gecreëerd met een en hetzelfde format? Waarom een recept verzinnen voor het opstellen van een goed verhaal, terwijl Netflix ervoor zorgt dat mensen iedere avond op het puntje van hun stoel zitten? Als we als bedrijven eens kritisch naar deze vorm van storytelling kijken, dan kunnen we daar wellicht iets van leren. Zo ontstond zijn StoryBrand Framework. 

The StoryBrand Framework van Donald Miller

Gepersonaliseerde marketing en communicatie

Bij het doorlopen van het bovenstaande raamwerk zul je erachter komen dat het van belang is dat jij jouw doelgroep goed kent. Ga in gesprek met je doelgroep en kom erachter wat hun echte probleem is. Wat hun uitdagingen zijn, hun wensen en behoeften. Wanneer je dit helder hebt kun je met bovenstaand model aan de slag. 

Met het StoryBrand framework leg je niet alleen de basis voor een krachtig, duidelijk en overtuigend merkverhaal. Je legt ook de basis voor gepersonaliseerde marketing en communicatie. Wanneer je met je organisatie actief bent in compleet verschillende branches, of producten verkoopt voor verschillende doelgroepen, zul je het model wellicht meermaals moeten doorlopen. Dit, om jouw verhaal toe te spitsen op de juiste doelgroep en je zodoende in staat bent om gepersonaliseerde marketingboodschappen op te stellen. 

The right place, the right time

Vertel je op ieder moment dan precies hetzelfde? Nee. Dat kan verschillen. De ene keer wil of kun je net wat meer uitwijden (het hele merkverhaal kan aan bod komen) de andere keer dien je snel tot de kern te komen. Waar en wanneer je kiest voor het volledige merkverhaal of een duidelijke one-liner bespreek ik in een volgend blog. Mocht je tot die tijd vragen hebben: let me know!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

De Vennootschap Podcast
Podcast
De Vennootschap Podcast
Nu lezen
Podcast | What's your story | Geert Groen
Podcast
Podcast | What's your story | Geert Groen
Nu lezen
Maak kennis met Jana!
Overige Updates
Maak kennis met Jana!
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!