Influencer marketing in 2023: wat is de status?

De trein van influencer marketing denderde ook afgelopen jaar vrolijk verder. Het is en blijft een belangrijke manier voor het vergaren van naamsbekendheid en het vergroten van conversie. Daarom geef ik je in dit blogbericht tips hoe je influencer marketing op de meest efficiënte manier in kunt zetten voor jouw merk. Over dit onderwerp hebben we een tijdje geleden al een inleidende blog geschreven. Check een eerste inleiding tot influencer marketing in het volgende artikel! 

Met welke influencer werk je samen?

Als je een samenwerking met een influencer wilt aangaan, begin je met het kiezen van een influencer die goed bij jouw merk past. Hebben jullie dezelfde normen en waarden? Stralen jullie hetzelfde uit? Dan zou het wel eens een hele mooie match kunnen zijn. Kijk ook of je of de doelgroepen overeenkomen. Natuurlijk zijn demografische gegevens van groot belang. Maar een influencer die mensen met dezelfde interesses en voorkeuren voor onderwerpen heeft als de personen uit jouw doelgroep is net zo belangrijk.

Daarnaast is het goed om te kijken naar de statistieken die horen bij het profiel van de influencer. Zij sturen deze vaak mee op het moment dat je voor het eerst contact met elkaar hebt in het kader van een potentiële samenwerking. Belangrijk hierin zijn de kosten per weergave (CPV), kosten per klik (CPC), en de kosten per daadwerkelijke verkoop (CPS). Deze statistieken helpen je een beeld te krijgen bij wat de influencer voor je kan betekenen, en wat je van een samenwerking kunt verwachten.

Trends omtrent influencer marketing

Ben je overtuigd dat je een geschikte influencer hebt gevonden om mee samen te werken? Dan is het zaak dat je een goede strategische opbouw gaat vormen voor de content die je gaat verspreiden. Hierin help ik je graag een stapje op weg, want welke zaken zijn er belangrijk binnen influencer marketing in 2023? Een opvallende trend die we in 2022 zagen, is het grotere belang van micro influencers. De focus verschuift steeds meer richting een nichemarkt, met als belangrijkste reden aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de doelgroep. De krachten van de micro influencer liggen bij hun authenticiteit, originaliteit en het feit dat zij écht in verbinding staan met hun doelgroep.

En laat nu net die authenticiteit belangrijk zijn voor de consument in 2023. Een volger volgt een influencer altijd met een reden. Wat die reden ook is, valt deze in een directe lijn met de authenticiteit van de influencer. Voor de volgers moet het oprecht voelen wat de influencer vertelt, anders ben je ze heel snel kwijt. Influencers weten dit zelf natuurlijk ook, en doen er alles aan om dit te voorkomen. Zo ben je een stapje dichter bij een goede match tussen de influencer en jouw merk.

Ook is het belangrijk dat er een consistente aanwezigheid is in de klantreis van je doelgroep. We zien steeds meer dat influencers op verschillende momenten worden ingezet binnen een strategie. Denk hierbij aan een unboxing-video om bewustzijn te creëren, een uitlegvideo om de doelgroep een besluit te laten nemen en een tegoedcode in om daadwerkelijk tot actie aan te zetten. Met een langdurige samenwerking wek je vertrouwen bij de doelgroep en dit zal betere resultaten opleveren.

Influencer marketing mogelijkheden

In 2023 wordt het belang van co-creatie groter en groter. Steeds vaker kiezen merken ervoor om een product te lanceren in samenwerking met een influencer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kledinglijn. De volgers van een influencers voelen zich hiermee verbonden, en vertrouwen op hun aanbevelingen. Wanneer het gezicht van een influencer rechtstreeks gekoppeld wordt aan een product, zal dit de meeste geloofwaardigheid opleveren.

Wist je dat er meer wekelijkse podcast luisteraars zijn dan mensen met een Netflix account? Dan hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen dat podcast-influencers een goed idee zijn. Deze influencers geven jou de kans je naam of product aan te prijzen in een bijpassende audio advertentie. Podcasts zijn vaak gericht op een nichemarkt, en zoals eerder gezegd is specifiek die markt tegenwoordig erg belangrijk. Op deze manier kun je aanwezig zijn op momenten dat de doelgroep specifiek gefocust is op audio, en creëer je een extra touchpoint met jouw potentiële klant.

Korte video’s: we kunnen er niet meer omheen. Videomarketing en influencer marketing zijn inmiddels twee handen op een buik. De video’s worden korter en sneller, dit komt omdat de aandachtsspanne van de doelgroep steeds korter wordt. Deze korte videocontent vind je veelal op TikTok en Instagram. De content op deze platformen voelt alles behalve een advertentie aan, waardoor het adverteren extra effectief werkt. TikTok blijft ontzettend hard groeien en makers hebben hier een groot publiek bereik. Daarom blijft het belangrijk om TikTok ook mee te nemen binnen je marketingstrategie.

De gemiddelde social media gebruiker is te vinden op bijna 7 verschillende platformen. Dit geeft ons meteen een indicatie van welk effect cross-platform campagnes kunnen hebben. Door het gebruik van dit soort campagnes, is het mogelijk om een groter publiek te bereiken en meer authentieke content te creëren. Waar TikTok vooral gaat om entertainment, Instagram over sociaal netwerken en Pinterest om inspiratie opdoen, kun je van al deze verschillende invalshoeken gebruik gaan maken. Zo bied je de volgers verschillende boodschappen zodat zij niet verveeld raken, en bereik je ze op verschillende platformen.

Dat was een hele bult aan informatie, of niet? Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Of wil je samen met ons aan de slag hoe jij influencer marketing kunt inzetten voor jouw merk? Samen vinden wij de beste influencer voor jouw merk, en creëren we een knaller van een strategie! We bespreken graag samen de mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Wat is de metaverse?
Contentcreatie
Wat is de metaverse?
Nu lezen
Terugblik 2022
Overige Updates
Terugblik 2022
Nu lezen
Employer Branding: op weg naar een succesvol werkgeversverhaal.
Employer Branding: op weg naar een succesvol werkgeversverhaal.
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!