Instagram

Instagram Shopping is here!

Geschreven door
Renzo den Bekker

Bij Sociaal Kapitaal spreken we vaak met bedrijven over de klantreis en de manier waarop we deze kunnen optimaliseren. Hoe maakt de klant kennis met je product en welke stappen/fasen doorloopt de klant om uiteindelijk over te gaan tot een aankoop? Het is natuurlijk van belang om het zo leuk, snel en makkelijk mogelijk te maken voor de klant om iets bij je af te nemen, zodat er niets in de weg staat om de bestelling te plaatsen. Instagram Shopping, de nieuwe functie in Instagram biedt je een sterke tool om je klantreis te verkorten én leuker te maken.

Je kunt namelijk foto’s plaatsen met daarin jouw producten of diensten om deze vervolgens te taggen. Zie onderstaande voorbeeld.

Je kunt je product dus etaleren in een stijlvolle foto, in zowel Facebook en Instagram, om vervolgens een directe link te plaatsen naar de productcatalogus van Facebook. Makkelijk, snel en leuk toch?

Hoe word ik goedgekeurd voor Instagram Shopping?

Als je wilt worden goedgekeurd voor Shoppen op Instagram, moeten je bedrijf en account aan de volgende vereisten voldoen:

  • Je bedrijf moet fysieke goederen verkopen die voldoen aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram.
  • Je Instagram-account moet zijn omgezet in een bedrijfsprofiel.
  • Je bedrijfsprofiel moet zijn gekoppeld aan een Facebook-catalogus. Je kunt een catalogus maken en beheren in Bedrijfsmanager, via de platformen Shopify of BigCommerce, of rechtstreeks handmatig inladen vanaf de Facebook-pagina van je bedrijf.
  • Je account wordt beoordeeld voor toegang tot de functie zodra je aan de bovenstaande vereisten voldoet. Normaal gesproken duurt het beoordelingsproces enkele dagen, maar soms moet je account grondiger worden onderzocht en duurt het mogelijk langer.

Een catalogus aanmaken

Voordat je aan de slag kunt met Instagram Shopping is het dus noodzakelijk om een productcatalogus in te laden. Er zijn verschillende manieren om items toe te voegen aan je catalogus:

  • Gegevensoverzicht: een gestructureerd bestand van je catalogus. Het bevat de afbeeldings-URL's, beschrijvingen, prijzen, beschikbaarheid en andere kenmerken van alle inventaris die je wilt promoten. Deze optie is ideaal als je een grote inventaris hebt of als je retargetingadvertenties wilt maken. Het voordeel van deze optie is dat je niet iedere item handmatig hoeft in te laten én dat je kunt gebruik maken van dynamic ads (zie onderstaande voor meer informatie). Het nadeel van deze optie is dat je je catalogus telkens moet updaten om een en ander actueel te houden. Dit betekent dat je, telkens als je je assortiment vernieuwt, een Excel lijst moet exporteren de je vervolgens inlaadt in de advertentiebeheermodule.
  • Handmatig maken: dit is de meest laagdrempelige manier om een catalogus aan te maken. Op je zakelijke Facebookpagina maak je het tabblad ‘shoppen’ aan, waar je vervolgens al jouw te verkopen items handmatig kunt inladen. Hier kun je ook de link toevoegen naar je webshop. Het voordeel hiervan is dat het heel laagdrempelig is. Het nadeel hiervan is dat het best een werkje is om, indien je assortiment groot is, je hele assortiment te uploaden. Een ander nadeel: je kunt op deze manier geen gebruik maken van dynamic ads.
  • Verkopersplatformen: als je catalogus wordt gehost op een verkopersplatform, kun je op dat platform gemaakte catalogi koppelen aan de Facebookcatalogus en deze gebruiken voor verschillende oplossingen als Instagram product tags en dynamics ads. Platformen  als Shopify, WooCommerce, BigCommerce, Magento of Google kunnen worden gebruikt om je catalogus in te stellen. Deze platforms bieden de mogelijkheid om automatisch de catalogus te updaten zodat je hier zelf veel minder tijd mee kwijt bent. Dit houdt in dat je ook gebruik kunt maken van dynamische advertenties.
    Met dynamische advertenties van Facebook promoot je producten automatisch onder mensen die interesse hebben getoond in specifieke producten op je website, in je app of ergens anders op internet. Na het uploaden van je productcatalogus stel je je campagne eenmalig in. Het werk wordt vervolgens voor jou gedaan zo lang als je wilt (voor elk product worden de juiste mensen gezocht). Hiervoor worden altijd up-to-date gegevens over prijzen en beschikbaarheid gehanteerd. Ofwel: als ik op maandag kijk naar specifieke Nike schoenen op de website van Zalando, zal ik naar verloop van tijd een advertentie van die specifieke Nike schoenen van Zalando in mijn tijdlijn, op zowel Facebook als Instagram, zien. In een van onze volgende blogs zullen we dieper ingaan op deze dynamische advertenties.

Strategie bepalen

Als alles klaar staat om Instagram Shopping in te zetten voor jouw bedrijf is het van belang om je ‘plan de campagne’ te maken. Gebruikers van Instagram willen geïnspireerd worden! Zorg dus dat je pakkende fotografie presenteert waarin je product de hoofdrol speelt. Allereerst trek je de aandacht met een bijzondere of stijlvolle foto en vervolgens ziet de klant dat het product dat getoond wordt in de foto bij jou te koop is. Hierin is het belangrijk om een herkenbare huisstijl te hanteren die constant terug te zien in is jouw posts. Instagram-gebruikers houden daarnaast van een kleurrijke tijdlijn. Kies kleuren die bij jouw bedrijf en producten passen. Het is ook erg interessant om te variëren met diverse beeldvormen van je producten, zoals close-ups en zogenaamde flat-lays (te zien in onderstaande afbeelding).

Via de statistieken op Instagram kun je meten hoe vaak je bericht is weergeven en hoe groot het bereik was. Voor Instagram-shoppen zijn er extra statistieken toegevoegd. Hoe vaak zijn producten in een specifieke post bijvoorbeeld bekeken? En hoe vaak is er op de betaallink geklikt? Met behulp van deze statistieken kun je kijken welke productfoto’s populair zijn en bij welke de prestaties tegenvallen. Zo blijf je jouw content optimaliseren.

Ik hoop dat deze blog je verder kan helpen om aan de slag te gaan met Instagram Shopping. Heb je vragen of wil je hulp met het opzetten van product tagging op social media? Je bent welkom voor een vrijblijvend gesprek en een kopje koffie!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Inbound Marketing
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Nu lezen
Overige Updates
Spanning: Ondernemersprijs Horst aan de Maas
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op