Facebook

Leadgeneratie via Facebook Lead Ads

Geschreven door
Leadgeneratie via Facebook Lead Ads
Erwin Maas

Met likes, clicks en deel-acties zijn we allemaal heel scheutig als het gaat om online gedrag, maar als het aankomt op het achterlaten van een naam, emailadres of telefoonnummer dan zijn we toch net wat voorzichtiger. Dit kost namelijk meer tijd, meer energie én meer aandacht. De lead advertentie van Facebook is een manier om deze ‘drempels’ te omzeilen. We vertellen je graag meer over deze laagdrempelige manier om nieuwe klanten te binden aan je bedrijf of organisatie.

Wat zijn lead advertenties?

Heel concreet: dit zijn advertenties die gericht zijn op mensen die nog geen klant van je zijn, maar die wel interesse hebben in je product of dienst. Bij deze advertentievorm geldt meestal het principe ‘voor wat, hoort wat’. In ruil voor de gegevens van een potentiële klant, moet je iets waardevols aanbieden, zoals een exclusieve aanbieding, een brochure of een kans op het winnen van een prijs. De advertentie ziet er op het eerste oog uit als een standaard Facebookbericht of -advertentie, maar een gebruiker komt vervolgens na doorklikken terecht op een formulier dat vraagt om meer informatie. De gebruiker kan daarmee direct gegevens achterlaten zonder dat ze Facebook hoeven te verlaten.

Voordelen van lead advertenties

Steeds meer mensen (93% van de Nederlanders heeft een smartphone) besteden steeds meer tijd aan en op hun mobiel. Zo vond in 2018 52% van het internetgebruik plaats via mobiel t.o.v. 43% via laptop of desktop. En 80% van de tijd die gespendeerd werd aan social media gebeurde via een mobiel apparaat.

De lead advertentievorm is een manier voor bedrijven om via mobiele apparaten heel makkelijk in contact te komen met mensen. Bij een Facebook lead advertentie vult Facebook namelijk de gegevens van de gebruiker automatisch in (jaja, Facebook weet precies met wie ze te maken hebben..).  Je hoeft dus als gebruiker enkel maar te klikken en als bedrijf hoef je geen speciale landingspagina voor conversies in te richten.

Op het moment dat je met je lead advertentie iets waardevols aanbiedt, profiteer je daarnaast ook van gratis reclame (mensen die je lead ads liken en delen) en van meer waardering en zichtbaarheid voor je pagina.

Facebook Leadadvertenties (bron: Facebook.com)

Vergeet onderstaande zaken zeker niet!  

  • Zorg voor follow-up op korte termijn: een inzender mag zijn/haar belangstelling niet verliezen. Daardoor is het zaak dat je zo snel mogelijk reageert. Koppel de Facebook lead advertentie bijvoorbeeld aan een real-time CRM systeem.  
  • Biedt iets kwalitatiefs/een overtuigende boodschap: mensen laten tegenwoordig niet zomaar meer hun contactgegevens achter. Je moet mensen echt overtuigen dat het de moeite waard is om het formulier in te vullen en te versturen.  
  • Test met doelgroepen die je zo relevant mogelijk maakt voor jouw organisatie (targeting) door mensen uit te sluiten die je niet wil bereiken. En ga vervolgens ook aan de slag met retargeting: richt bijvoorbeeld een opvolgende lead advertentie op de mensen die je advertentie wel geopend hebben, maar het formulier vervolgens niet hebben verstuurd.

Overigens kun je lead advertenties die je maakt voor Facebook ook via andere kanalen (bijvoorbeeld via Instagram Stories) inzetten. Kom op deze manier nog eenvoudiger in contact met mensen die interesse tonen in jouw bedrijf en laat ze zichzelf inschrijven voor je nieuwsbrief, een offerte aanvragen of gegevens achterlaten voor een follow-up telefoongesprek. Ga er vooral eens mee aan de slag en haal die (nog) relevante(re)  aanvragen binnen!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!