Geen vierkante ogen meer van Insta

Huh, wacht even; géén vierkante foto’s meer op Instagram? Je leest het inderdaad goed. Instagram is een compleet nieuwe look aan het uitrollen.  In deze nieuwe look gaat de weergave van de vertrouwde Instagram tijdlijn volledig op de schop. De afbeeldingen  worden schermvullend in plaats van het oh zo vertrouwde vierkant en krijgen de verhouding 9 bij 16, net als de bekende stories. 

Compleet nieuwe look

Momenteel is Instagram met de nieuwe look aan het testen. Het kan dus goed zijn dat jij nog de vertrouwde vierkante foto’s ziet. Voor degenen die al de testversie zien, die krijgen voortaan vierkante foto’s te zien aangevuld met een vulkleur. De tekst zie je ook niet meer onder de foto, maar die staat voortaan in de foto en is nóg verder ingekort. Je kunt de volledige tekst alleen lezen door er op te klikken. En dan komen die mooie vierkante foto's, zoals onze teamfoto er dus als volgt uit te zien:

Deze nieuwe Instagram look is ondertussen al voor een aantal gebruikers zichtbaar

Wat betekent dit voor creators?

Wanneer deze nieuwe look definitief wordt doorgevoerd, zal je als contentmaker bepaalde zaken anders moeten gaan aanpakken voor de Instagram content. Je doet er namelijk verstandig aan om al jouw foto’s in 9:16 formaat te publiceren. Omdat er in de nieuwe look minder tekst zichtbaar is, adviseren we om je boodschap al direct in je visual of video te verwerken. Bijvoorbeeld door het gebruik van tekst in de afbeelding. Houd er dan wel rekening mee dat je bericht dus ook over de afbeelding komt en houd het onderste gedeelte daarom vrij van tekst. Denk ook extra goed na over je caption: die is ook nóg belangrijker om lezers te verleiden om jouw volledige tekst te lezen.

Nog meer op stapel

Het veranderen van de foto’s is één van de veranderingen die Instagram wilt gaan doorvoeren. Andere veranderingen hebben niet zozeer betrekking op het visuele aspect, maar meer op het algoritme. Je zult meer suggesties gaan zien op basis van je interesses en minder posts.

Of de verandering van foto’s daadwerkelijk ook definitief wordt doorgevoerd is nog de vraag. De test heeft veel losgemaakt in social media land; velen zijn er niet blij mee! De kracht van Instagram is dat het juist verschilt met bijvoorbeeld het populaire TikTok. Nu gaan alle socials steeds meer op elkaar lijken. Geen goede ontwikkeling, als je het mij vraagt… 

We houden het in ieder geval in de gaten en informeren je over uiteraard over alle belangrijke ontwikkelingen!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!