Strategie

Strategisch fundament, hoezo?

Geschreven door
Strategisch fundament, hoezo?
Isabel Titulaer

Wellicht denk je, laat mij maar gewoon mijn gang gaan, ik weet wat wel en niet werkt. Dat kan kloppen. Toch is het bepalen van je strategie en het delen ervan intern van onmisbaar belang voor iedere ondernemer, van klein tot groot. Waarom? Dat som ik hier graag voor je op in vijf punten!

Wat is zo’n strategisch fundament eigenlijk?

Laten we bij het begin beginnen, want wat bedoelen we met een strategisch fundament? Daar kan ik een blog apart over schrijven. Gelukkig heeft Jannis dat al eens gedaan over de Golden Circle. Al is dat niet de enige manier om jouw strategie te bepalen uiteraard. 

De basis begint bij jouw identiteit; wie ben je als organisatie? Waar sta je voor? Wat zijn jouw kernwaarden? Hoe voeg jij waarde toe voor je klanten? Hoe is jouw interne organisatie ingericht? Hoe ziet het primaire proces eruit? Daarop volgend kijk je naar jouw doelgroepen; voor wie doe je het? Hoe kun je jouw doelgroep het best bereiken? Dan gaan we dus al naar de communicatiemiddelen; welke ga je inzetten? En vooral; wat ga je vertellen? Hoe ga je ze overtuigen? Daar komt jouw identiteit weer om de hoek kijken, want wie je bent bepaalt jouw verhaal. Zo is de cirkel rond, in het kort dan. Hop, door naar waarom zo’n fundament van belang is. 

1. De rode draad

De strategie is de basis voor iedereen in de organisatie; je identiteit is iets wat bij iedereen zou moeten leven, waar iedereen zich in zou moeten vinden en zelfs waarom ze juist bij jou willen werken en niet bij iemand anders. Dat maakt een strategische basis niet alleen van belang bij marketing en communicatie, maar ook bij personeelsbeleid bijvoorbeeld. De identiteit van de organisatie dient organisatie breed verweven te zijn met alles; processen, service, uitstraling, HR en noem maar op. Jouw organisatiestrategie dient niet alleen en externe component te hebben, de interne component is minstens zo belangrijk.

2. Met hagel schieten kost geld

Je kunt iedere euro maar één keer uitgeven, dus dat spendeer je het liefst aan iets wat zoveel mogelijk oplevert. Met een strategie maak je overzichtelijk waar je mee te maken hebt, intern én extern, en waar je op wilt focussen. Door gericht te schieten is de kans aanzienlijk groter dat je raak schiet. Zo haal je dus zoveel mogelijk uit iedere (marketing)euro. Wel zo prettig.

3. Neuzen dezelfde kant op

Weet jouw personeel waar ze aan werken? Waarom ze iets doen? Het delen van de organisatiestrategie zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op (gaan) staan. Je maakt ze onderdeel van het grotere geheel en geeft ze een doel. Hoeveel je deelt met wie is afhankelijk van meerdere factoren uiteraard. Weten waarom je doet wat je doet is altijd goed en kan zorgen voor (extra) motivatie. Delen dus!

4. Groeien door focus

Door je bewust iedere keer af te vragen of iets past bij jullie strategie en waar je voor staat, ga je ook veel gerichter te werk in het aannemen van nieuwe opdrachten en aanpakken van kansen. Een strategie helpt in het bepalen van succesfactoren. Je kunt gefundamenteerde beslissingen nemen. Dat wil niet zeggen dat je wel eens van je strategie af kunt wijken als het écht beter zou zijn; je weet dan in ieder geval waarvan je afwijkt.  Een strategie helpt je kiezen, durf dat ook.

5. En dan (online) marketing

We hebben het hierboven over de organisatiestrategie. Die is óók de basis voor jouw marketing- & communicatiestrategie, dat moge duidelijk zijn. Voor je marketingstrategie gelden bovenstaande punten ook; de marketingstrategie vertaalt jouw identiteit naar de buitenwereld en legt de brug tussen intern en extern. Onmisbaar dus! En precies wat wij doen en waar wij goed in zijn, dus mocht je een bruggenbouwer kunnen gebruiken, laat het weten!



leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!