Trending topics

Trending Topics // Juli 2020

Geschreven door
Trending Topics // Juli 2020
Milou Boots

Het einde van de maand nadert en dat betekent dat wij de belangrijkste social media updates van juli 2020 voor je op een rijtje zetten in een nieuwe editie van Trending Topics. Instagram rolt een nieuwe functie uit waarbij ze online pesten willen tegengaan en maakt de shop voor MKB’ers beschikbaar, LinkedIn introduceert nieuwe advertentiemogelijkheden en Facebook heeft een nieuwe desktop-look. Veel leesplezier!

Reacties pinnen op Instagram

Sinds begin deze maand is het mogelijk om reacties op een foto bovenaan vast te pinnen. Vanaf nu kun je je favoriete reacties vastpinnen waardoor deze voor iedere gebruiker eerder zichtbaar zijn. Door positieve en waardevolle reacties bovenaan zichtbaar te maken, worden andere gebruikers aangemoedigd om ook een positief bericht achter te laten. Daarmee zet Instagram zich in tegen online pestgedrag.

Wij zien naast de hierboven genoemde reden ook nog andere kansen voor bedrijven. Zo kunnen antwoorden op veelgestelde vragen bovenaan vastgezet worden. Er hoeft dan maar één keer een duidelijk antwoord getypt te worden, waarna vervolgens iedereen dit kan zien. Daarnaast kan er bijvoorbeeld ook een reactie waarin iemand een interessante kijk op een onderwerp heeft vastgezet worden. Door het algoritme van Instagram kan het zijn dat de waardevolle reacties overspoeld worden door andere reacties, maar door deze functie in te zetten, stel je in ieder geval drie reacties veilig van het algoritme.

Het vastzetten van een reactie is erg eenvoudig:

  1. Ga naar de post waaronder je een reactie wil vastzetten;
  2. Veeg naar links over de betreffende reactie of houdt de reactie ingedrukt;
  3. Tik op de punaise.
Waardevolle reacties pinnen op Instagram

Instagram shopping voor MKB

We blijven nog even hangen bij Instagram want waar voorheen enkel grote merken en organisaties Instagram Shopping konden gebruiken, is deze optie er nu ook voor het mkb en influencers. Iedereen met een zakelijk account kan deze e-commerce functie nu activeren. Voorwaarde is wel dat bedrijven actief posten en een stabiele of groeiende fangroep hebben. 

Heb je een zakelijk Instagram account en heb je interesse in een dergelijke Instagram Shop? 

  1. Ga op je profiel naar het hamburger-menu rechts bovenin;
  2. Klik op settings;
  3. Klik op business;
  4. Kies voor ‘Set up Instagram Shopping’ en volg de aangegeven stappen.

Nieuwe LinkedIn advertentie mogelijkheden

Targeting opties

LinkedIn heeft een nieuwe optie toegevoegd bij het targeten van je advertentie, namelijk de bedrijfscategorie. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven of je wilt adverteren op de beste start-ups, de snelst groeiende bedrijven of de meest innovatieve bedrijven. Dergelijke categorieën worden maandelijks aangevuld, dus binnenkort zijn er nog meer opties beschikbaar.

Een andere optie is het targeten op jaarlijkse personeelsgroei van een bedrijf. Dit loopt van bedrijven met een negatieve groei tot aan bedrijven met meer dan 20% bedrijfsgroei. Als laatste kun je targeten op basis van bepaalde kenmerken zoals: beschikbaar voor opleiding, job seekers of frequente reizigers.

Op welke doelgroep richt jij je LinkedIn advertentie?

Aankondiging nieuwe retargeting mogelijkheden

Als het gaat om retargeting zijn er een aantal nieuwe mogelijkheden aangekondigd. Deze nieuwe opties zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Is dat bij jou het geval? Dan heb je iets om naar uit te kijken. Bij de nieuwe optie gaat het om mensen die een lead formulier hebben geopend en hebben verzonden, maar ook mensen die het formulier hebben geopend en niet hebben verzonden.

Video wordt nog belangrijker dan het tegenwoordig al is. Daarom wordt het ook mogelijk om te retargeten op mensen die je video hebben bekeken vanaf 5 procent tot en met 98 procent. Een dergelijke doelgroep kan opgezet worden op basis van de gegevens die maximaal 180 teruggaan in het verleden. Daarna verdwijnt de data en loopt de doelgroep leeg wanneer je de video of het formulier niet meer als advertentie inzet.

Nieuwe look Facebook

Wellicht is de nieuwe opmaak bij jou al doorgevoerd of moet je nog even geduld hebben, maar Facebook is een nieuwe lay-out aan het uitrollen. Het uiterlijk oogt fris, opgeruimd en vooral modern. Wij vinden het nog wennen, want veel knoppen hebben een andere plek gekregen. Wij delen de drie grootste wijzigingen met je:

  1. Prominentere plek voor bedrijfsinformatie; Linksboven op de eerst zichtbare plek vind je nu het ‘info’ gedeelte en dus ook je bedrijfsomschrijving. Deze sectie heeft een prominente plek gekregen en daarom is het extra belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan de invulling hiervan.
Een meer prominente plek voor bedrijfsinformatie
  1. Meer aandacht voor media; Facebook heeft een beter plekje ingericht voor jouw foto’s en video’s. Dit is een stuk interessanter voor je volgers en gunstiger voor jou. Mijn advies is dan ook om rekening te houden met de media die je gaat uploaden,  omdat deze dus veel prominenter in beeld staan vanaf nu.
Meer aandacht voor foto’s en video’s
  1. Meer focus op call to actions; Als marketeers zetten we social media natuurlijk niet voor niets in. We willen in contact komen met onze volgers en het liefst een gesprek aanknopen of ze naar een bepaalde plek leiden. In de oude lay-out van Facebook zaten altijd al call to actions verwerkt, maar werden deze gecamoufleerd door de omslagfoto. In de nieuwe lay-out springt de knop er veel duidelijker uit en valt hij daardoor ook beter op bij je volgers. Mijn advies? Check eens of jouw call to action aansluit bij je doel met het gebruik van Facebook.
Call-to-actions zijn duidelijker zichtbaar


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!