Contentcreatie

Vijf manieren om jouw merk te “humanizen”

Geschreven door
Vijf manieren om jouw merk te “humanizen”
Lisanne Wisgerhof


We leven op het moment in een wereld waarin bijna elke organisatie wel op social media te vinden is. Het is dan ook steeds ingewikkelder om de juiste doelgroep te bereiken met content en te zorgen dat het almachtige algoritme in jouw voordeel werkt. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw content opvalt en het ook op de juiste wijze bij je doelgroep terecht komt?! Misschien bevind jij je nu ook wel achter je computer met de vraag wat je nu weer moet posten. Eén van de tools om op te vallen en connectie te maken met jouw community is het “humanizen” van jouw content. Dit is geen nieuw begrip, maar wel iets waar je de komende tijd niet meer zonder kan.

Wat betekent het “humanizen” van je content? 

Wat je ook verkoopt/aanbiedt, vertrouwen is een belangrijk sleutelwoord. Kijk maar eens naar jezelf: zou jij een fiets kopen bij een fietsenzaak die je niet vertrouwt? Of een donatie geven aan een goed doel waar je twijfels bij hebt? Dat lijkt me niet toch?. Het “humanizen” van jouw merk zorgt ervoor dat je makkelijker en meer vertrouwen kunt winnen. Door jouw merk een gezicht te geven, (en dat kán maar hoeft niet letterlijk te zijn) krijgen mensen meer gevoel bij jouw merk. Jouw merk zelf is natuurlijk niet tastbaar. Daarom is het dus ook lastig om er een gevoel van vertrouwen aan te binden. 

Lees snel verder en ontdek hoe jij jouw merk kan “humanizen”!

1. Geef een kijkje achter de schermen

Dit gegeven ken je waarschijnlijk wel vanuit restaurants met een open keuken. Je kunt zien dat jouw eten op een schone goede manier bereid wordt, dus je hebt vertrouwen in dat je goed te eten krijgt. Nu zit je natuurlijk niet de hele avond op de vingers van de kok te kijken, maar de kans is wel groter dat dit een fijn gevoel geeft aan veel restaurantgangers. Zo helpt het geven van een kijkje achter de schermen op jouw social media ook mee om het vertrouwen van de doelgroep te winnen. Het voordeel is dat je zelf de regie houdt op wat je wel en niet laat zien. En natuurlijk hoeft niet alles 100% gelikt te zijn, want juist doordat je soms laat zien dat iets fout gaat (en je daarvan leert), wordt het een stuk herkenbaarder en menselijker. Daarbij moet je natuurlijk wel de afweging maken of iets niet een té groot risico is. Een voorbeeld van hoe je een foutje in extreme kunt omdraaien is de serie goedmaker van bol.com. Uiteraard hoef je dit niet zo groots aan te pakken, maar leuk is het wel! 😉


2. Geef jouw merk een gezicht

Een andere manier om jouw merk menselijker te maken is jouw merk letterlijk online een gezicht te geven. Dat kan op allerlei verschillende manieren. Je kunt klein beginnen door jouw medewerkers met hun foto op de website te zetten. Wellicht laat je hen een blog schrijven en noem je hen bij de voornaam in social media berichten. Mensen reageren op mensen, dus doordat jouw doelgroep hen online leert kennen zullen ze ook een band en dus vertrouwen opbouwen. Je kunt het ook grootser aanpakken. Zo kun je iemand inhuren die echt het gezicht van jouw merk is (denk aan supermarktmanager Henk van Dalen van Albert Heijn). Niemand in huis die als gezicht wil/kan verschijnen? Geen probleem! Het hoeft geen echt persoon te zijn. Zo gebruikt de talen app DuoLingo hun mascotte Duo als online personage. Met brutale comments en deelname aan TikTok hypes is hij inmiddels uitgegroeid tot een internetsensatie met miljoenen views, reacties, likes en volgers. Als je daarvoor kiest moet je wel bepakt zijn met behoorlijk wat lef en precies weten wat er op het internet gebeurt, want voor je het weet sla je de plank mis en wordt het “cringe worthy” (mocht je niet weten wat dat is, ben je waarschijnlijk nog niet klaar voor een Duo in jouw bedrijf 😜). De altijd vrolijke Duo check je hier.

3. Gebruik herkenbare situaties en emoties

Onmisbaar in het “humanizen” van jouw merk zijn herkenbare situaties en emoties. Vooral content die jouw doelgroep laat lachen of misschien wel een traan doet laten, slaat goed aan. Niets is meer menselijk dan emotie. Als je mensen weet te raken en ze met je meeleven, helpt dit ook mee in het vertrouwen. Net als je het beste bevriend bent met mensen met wie je leed deelt en goed kunt lachen. Waarschijnlijk herinner je nog wel het schoolvoorbeeld van de Staatsloterij reclame over Frekkel. Zo niet, kijk hem snel even! 


4. Wees authentiek

Geen must, maar zeker een hele goede tool: wees authentiek. Natuurlijk zijn gelikte video’s van de Staatsloterij en Albert Heijn mega mooi, maar we hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde budgetten liggen voor acteurs die een verhaal authentiek kunnen brengen. In dat geval is het beter om situaties niet in scene te zetten, maar om uit te gaan van de authenticiteit van jouw merk/medewerkers. Mensen prikken er namelijk zo doorheen of iets echt is of niet. Dit gaat nog wel eens fout in influencer samenwerkingen. Vaak worden influencers ingeschakeld die niet bij een merk passen. Zo sloeg het Rijksmuseum de plank volledig mis met de samenwerking met Noor de Groot (beter bekend als Queen of Jetlags). De influencer poseerde - volgens veel mensen - oppervlakkig voor de Nachtwacht en het verband tussen het mooie museum vol dure kunst en de influencer was volgens kritieken ver te zoeken. 

5. Zorg voor interactie 

Een andere manier om vertrouwen van jouw doelgroep te krijgen is reageren. Dat betekent: reageren als er interactie is met jouw content. Laat mensen met een vraag niet dagen wachten, maar wees er ook als ze geen vraag stellen. Een mens is soms net een kamerplant; deze bloeit als je er aandacht aan geeft. Een complimentje geven, een grapje maken of zorgen dat mensen zich gezien voelen, kan allemaal helpen om de band tussen jouw merk en de doelgroep te versterken. Zorg daarbij wel dat je authentiek blijft. Als het te erg een geforceerd moetje wordt, prikken mensen er snel doorheen. Wat daarbij extra effect kan hebben, reacties afsluiten met de persoonlijke naam van de medewerker. Zo voelt de doelgroep zich geen nummertje, maar echt gezien. Coolblue doet dit bijvoorbeeld bij hun klachten afhandeling. Doordat de mensen zich gehoord voelen, groeit het vertrouwen. 


Zorg voor interactie


Ready, set, go! 

Oke, ik kan me goed voorstellen dat het nog spannend is om zelf aan de slag te gaan en dat je er zelf niet helemaal in thuis bent, maar goed nieuws, dat zijn wij wel! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan zeker contact met me op! Ga je liever zelf aan de slag? Heel veel succes en laat het me zeker weten wat je ervan gemaakt hebt, want ik ben reuze benieuwd! 

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!