Facebook

Zo zet je in 5 concrete stappen een Facebook advertentiecampagne op

Geschreven door
Zo zet je in 5 concrete stappen een Facebook advertentiecampagne op
Joey Ritter

Oké, je wilt gaan adverteren op Facebook - dat alleen al is een hele slimme keuze an sich, want Facebook Advertising is booming business! De allereerste stap is het aanmaken van een Facebook Business Manager en een Advertentieaccount. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, dan vind je hier hoe je een Business Manager aanmaakt en hier je Advertentieaccount.

All right, je hebt een Business Manager en een Advertentieaccount. En nu? Op dat moment schieten je wel honderd vragen te binnen. Want waar moet je beginnen? Er zijn zoveel mogelijkheden! Welke doelstelling moet je kiezen? Hoe bepaal je welk budget je nodig hebt? Plaatsingen? Je wist niet eens dat er zo veel verschillende plaatsingen mogelijk waren voor het plaatsen van een advertentie! En welk advertentievorm past het beste bij jouw type advertentie? Hoe zit het met het optimaliseren van campagnes?! No worries! In dit blog laat ik je zien hoe je in 5 concrete stappen een Facebook campagne opzet.


Stap 1. Plan de campagne

De allereerste stap naar een Facebook campagne is jouw plan de campagne. Oftewel je plan van aanpak. Wil je echt resultaat behalen met jouw Facebook campagne, dan heb je een plan. Zo voorkom je dat je met losse flodders gaat schieten en kant noch wal raakt. Idealiter maakt een social media advertentie zelfs onderdeel uit van jouw marketing en communicatiestrategie. Het klinkt heel logisch, maar in de praktijk is dit vaak niet het geval. Een Facebook campagne draaien, is namelijk niet anders dan strategie. Stel jezelf daarom de vraag: wat wil ik bereiken met mijn Facebook campagne? Wil ik directe verkopen realiseren? Of wil ik structureel werken aan naamsbekendheid; het realiseren van nieuwe bezoekers op mijn website en daarmee mijn omzet vergroten? Kies je voor het laatste, ga dan aan de slag met funnel advertising. Wat funnel advertising precies inhoudt en hoe je de marketing funnel in jouw advertentiestrategie toepast vertelt Geert je in zijn eerder blog. Nogmaals, een plan van aanpak is key als je een Facebook campagne wilt draaien. 

Stap 2. Kies een passende doelstelling

Nu we weten wat we uiteindelijk willen bereiken, kunnen we aan de slag met het aanmaken van een Facebook campagne. Dat doe je in Facebook-advertentiebeheer in de Business Manager. De allereerste taak is het kiezen van een campagnedoelstelling. Wil je werken aan naamsbekendheid? Kies dan voor een doelstelling in de categorie bekendheid. Wil je dat mensen gaan nadenken over jouw bedrijf en op zoek gaan naar meer informatie? Ga dan voor overweging. Het kan ook zo zijn dat je mensen die al interesse hebben in je bedrijf wil aansporen om jouw product of dienst te gebruiken of te kopen. Kies in dat geval voor een doelstelling in de categorie ‘conversie’. Een uitgebreidere uitleg over de verschillende campagnedoelstellingen vind je hier


De verschillende campagnedoelstellingen om mee te adverteren.

Stap 3. Richt je campagne in

Je hebt een passende doelstelling gekozen en je campagne is aangemaakt. Vervolgens kun je aan de slag met het instellen van je campagne. Mocht je op dit punt door de bomen het bos niet meer zien, dan begrijp ik je volkomen. Het aanmaken van een Facebook campagne was een peulenschil, maar eenmaal een campagne aangemaakt, word je doodgegooid met een lading aan opties. Zo heb je de mogelijkheid om een bestedingslimiet in te stellen; een A/B-test uit te voeren; kun je kiezen voor optimalisatie van jouw campagne budget en zie je iets staan over advertentiesets en advertenties. 

Redelijke open deur, maar laat ga per campagne na welke van de opties voor jou relevant zijn. Om het in dit blog vooral praktisch te houden, neem ik je mee in een aantal van deze opties. 

A/B test

Eén van die opties is het uitvoeren van een A/B-test. Binnen de A/B test module van Facebook kun je campagnes, advertentiesets en advertenties testen om te zien welke keuzes je de beste resultaten opleveren. Hoewel deze module uitermate geschikt is om variabelen te testen, houd ik liever de regie in eigen hand en kies ik ervoor om advertenties handmatig te testen. Ik kies er doorgaans dan ook voor om meerdere advertentiesets te laten lopen, waarbij ik verschillende variabelen test. Het is niet zo dat mijn manier van testen per definitie beter werkt, maar zo houd je wel iets meer de touwtjes in handen. 

Advertentiebudget en looptijd

Vervolgens kies je je advertentiebudget en looptijd. Dat doe je dan ook op advertentieset niveau. Facebook biedt jou daarbij 2 opties: een looptijdbudget of een budget per dag. 

Looptijdbudget: bij een looptijdbudget stel je een (maximum) budget ter beschikking voor de gehele campagneperiode. 

Budget per dag: als je een budget per dag instelt, kies je voor een gemiddeld bedrag dat je per dag wilt besteden.

Helaas bestaat er geen standaardoverzicht met daarin de kosten voor adverteren op Facebook. Hoeveel budget je als adverteerder moet reserveren voor een campagne is afhankelijk van verschillende factoren als de looptijd van je advertentie, de doelgroep, de branche waarin je adverteert en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wil je toch een duwtje in de juiste richting en meer weten over hoeveel budget je zou kunnen reserveren? Neem dan vooral een kijkje naar Erwins blog over de kosten van adverteren op Instagram

Vervolgens stel je de looptijd in van jouw advertentieset. Je kunt ervoor kiezen om jouw advertenties doorlopend uit te voeren of slecht gedurende een specifieke periode. Kies je voor een looptijd, dan is het goed om te weten dat Facebook een tijdje nodig heeft om de advertentie stabiel te kunnen laten draaien. Ook wel de ‘leerfase’ van een advertentie. In deze fase leert Facebook als het ware hoe het jouw advertentie zo optimaal mogelijk kan verspreiden onder de geselecteerde doelgroep (zie hieronder). Het is dus goed om een advertentie minimaal een week te laten draaien. Kies je dus voor een looptijd, kies dan voor een looptijd van minimaal een week. 

Kies je voor een budget per dag. Dan Let er dan even op dat je er ook een einddatum aan vastkoppelt. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je je campagne uit het oog verliest waardoor je over je advertentiebudget heen gaat. 


Doelgroep bepalen

Belangrijk bij het definiëren van jouw doelgroep is dat je je doelgroep niet te specifiek maakt. Dat kan ervoor zorgen dat Facebook - door de aanwezigheid van concurrenten - jouw doelgroep lastig kan bereiken. In dit geval zullen de kosten per resultaat omhoog schieten. Een te brede doelgroep is ook niet ideaal, want in dat geval bereik je niet de mensen die je wilt bereiken. Ga dus op zoek naar jouw sweet spot als het gaat om doelgroep specificaties. Onthoud ook dat een campagne meerdere advertentiesets kan bevatten, elk met een andere doelgroep, andere planning en ander budget.


Plaatsing

Tot slot kies je waar jij jouw advertentie(s) wilt weergeven. Daarbij heb je de keuze uit verschillende plaatsingen op verschillende platformen: Facebook, Instagram, Messenger en Audience Network. Houd er rekening mee dat wellicht niet iedere plaatsing even geschikt is voor jouw advertentie. Bestaat jouw doelgroep uit jongeren tot 20 jaar? Dan is het slim om te adverteren op Instagram en niet op Facebook. Hoewel Facebook jou altijd zal adviseren om zoveel mogelijk plaatsingen - en dus ook Facebook - aan te houden om de kosten te drukken, levert het niet altijd beter resultaat op. Denk dus goed na over waar jouw doelgroep zich bevindt en maak dan een weloverwogen keuze qua  plaatsing(en). 

Stap 4. Het maken van jouw advertentie

Nu je de handvaten van je campagne hebt ingesteld, is het moment daar om lekker creatief te zijn: het maken van de advertentie. Een zeer belangrijk onderdeel van je campagne, aangezien dit het onderdeel is dat jouw doelgroep te zien krijgt. Kies daarom ook altijd voor een advertentie indeling die bij jouw boodschap past. Zo kun je kiezen voor een afbeelding-, video- of een carrousel advertentie.  

Waaruit een goede advertentie bestaat? Kort gezegd moet je letten op het volgende: 

✅ Een kwalitatief goede video of afbeelding;

✅ Een pakkende begeleidende tekst;

✅ Een sterke headline;

✅ Een krachtige call-to-action.

Stap 5. Testen, monitoren en optimaliseren

Gefeliciteerd! Na het uitvoeren van alle bovenstaande stappen heb je jouw eerste Facebook campagne aangemaakt! En nu? Is het dat? Kun je nu dan achterover leunend toekijken hoe Facebook het werk voor je doet? Nee joh, natuurlijk niet! Het echte werk begint nu pas! 

Het opzetten van een Facebook campagne is één ding, het testen, monitoren en optimaliseren daarvan is het tweede en minstens zo belangrijk!  Het eindresultaat van jouw campagne valt of staat hierbij. Wil je echt het beste resultaat uit jouw Facebook campagne halen, dan blijf je testen. Wellicht ben je er 100% van overtuigd dat een video het beste werkt, terwijl in de praktijk blijkt dat jouw video eigenlijk helemaal niet zo goed scoort. Misschien werkt een afbeelding wel beter? Het kan ook zijn dat jouw gekozen begeleidende tekst niet slecht presteert, maar dat een variant  daarop 10x zo goed presteert. Ik kan zo nog wel even doorgaan. De mogelijkheden om te testen zijn eindeloos! Wil je jouw advertentie optimaliseren - en dus meer resultaat behalen, dan blijf je testen. Heb je een variabele gevonden die voor jou beter werkt, dan kun je optimaliseren en opschalen.

Let’s go!

Zo, als het goed is ken je nu de basis van adverteren op Facebook. Hoog tijd dus om jouw eerste Facebook campagne op te zetten! Ben je er toch nog niet gerust op om het volledig zelf te doen of kun je nog wat hulp gebruiken om jouw doelstellingen te behalen met adverteren op Facebook? Uiteraard helpen onze social media advertising experts jou graag verder. Stuur ons gerust een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 







leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Social content: plannen met het HHH-model
Contentcreatie
Social content: plannen met het HHH-model
Nu lezen
Trending Topics // April 2021
Trending topics
Trending Topics // April 2021
Nu lezen
Strategisch fundament, hoezo?
Strategie
Strategisch fundament, hoezo?
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!