Meta advertising
JUL 2025

Meta advertising: Wat elke adverteerder moet weten in 2025

TL;DR: Adverteren via Meta wordt steeds meer geautomatiseerd met AI. Toch blijft jouw eigen content cruciaal. Zorg voor opvallende beelden en teksten die echt aansluiten bij je doelgroep. Test vooral op creatie, niet op doelgroepen. Gebruik AI als hulpmiddel, maar blijf zelf het verschil maken.

Eerder dit jaar kwam Meta regelmatig negatief in het nieuws: van toenemende zorgen over privacy en strenger wordende EU-regels tot de groeiende populariteit van alternatieven als Signal. Nederlandse cijfers laten echter zien dat het aantal dagelijkse actieve gebruikers stabiel blijft: WhatsApp met bijna 12 miljoen, Facebook 7 miljoen en Instagram 6 miljoen (Newcom, jan 2025). Zolang jouw klanten deze platformen blijven gebruiken, blijven ze ontzettend relevant voor je advertentiestrategie. 

Meta zet massaal in op AI

Meta werkt hard aan een toekomst waarin je alleen nog maar een (product)afbeelding en budget hoeft in te voeren. Vervolgens worden teksten, afbeeldingen, video’s, targeting en budget optimalisatie volledig via AI gegenereerd. Meta streeft ernaar om adverteerders het op deze manier ‘zo makkelijk mogelijk te maken’. 

Maar hoe blij moeten we zijn met een dergelijke stroom aan AI gegenereerde eenheidsworst? Ik ben ervan overtuigd dat het als adverteerder des te belangrijker wordt om aan de juiste knoppen te draaien. Bepaal jouw advertentiestrategie en stem hier jouw tekstuele en visuele content op af. 

Wat kun je zelf doen als adverteerder? 

AI bepaalt automatisch de doelgroep en daarmee ook wie jouw advertenties te zien krijgen. Het wordt dus nóg belangrijker om jouw content perfect aan te laten sluiten op jouw doelgroep. AI bekijkt namelijk wie er interactie toont op jouw advertentie en gaat vervolgens de advertentie tonen aan vergelijkbare personen. 

Het is dus belangrijk dat de personen die perfect in jouw doelgroep passen als eerste interactie tonen op jouw advertentie, hierdoor gaat AI sneller de advertentie laten zien aan personen die lijken op de personen die al interactie hebben getoond. Hoe beter jouw content aansluit op je ideale doelgroep, hoe sneller en effectiever AI jouw advertenties aan de juiste mensen toont. Oftewel: relevante content = snellere optimalisatie = betere resultaten.

Daarom is het slim om vooral te A/B-testen op creatives (beeld en tekst) in plaats van op doelgroepen.

Zorg ervoor dat je onderscheidend blijft!

De recente ontwikkelingen binnen Meta advertising markeren een duidelijke trend: automatisering via AI wordt de nieuwe standaard. Meta’s inzet op AI-gegenereerde advertenties biedt nieuwe kansen voor adverteerders die weten hoe ze het verschil kunnen maken. Want waar AI het proces van advertenties maken vergemakkelijkt, wordt onderscheidende, doelgroepgerichte content belangrijker dan ooit. Je wilt als adverteerder met jouw campagnes immers niet opgaan in de stroom van al die generieke AI-advertenties.

Facebook en Instagram blijven met haar vele dagelijkse actieve gebruikers belangrijke platforms voor jouw volgende advertentiestrategie. Maar alleen meebewegen met Meta’s automatische systemen is niet genoeg. Juist nu ligt er een kans om met creatieve content, strategisch A/B-testen en een doordachte positionering betere resultaten te behalen dan je concurrentie.

Bij Sociaal Kapitaal omarmen we AI als handig hulpmiddel om efficiënter te werken. Hoe we AI handig inzetten bij Sociaal Kapitaal lees je in dit artikel dat Linda eerder al schreef. We laten AI nóóit de koers van de uiteindelijke output bepalen, die koers bepalen wij namelijk zelf. Benieuwd hoe jij AI slim inzet voor betere advertentieresultaten op Facebook en Instagram? Wij denken graag met je mee.

Meer weten?
Maak er werk van!