Pinterest

De unieke mogelijkheden van adverteren op Pinterest

Geschreven door
De unieke mogelijkheden van adverteren op Pinterest
Naud Jacobs

Al sinds 2019 is het mogelijk om te adverteren via Pinterest, het platform dat ondertussen al vier miljoen gebruikers heeft in Nederland. Pinterest gaf in juni van dit jaar aan dat er maandelijks vijf miljard zoekopdrachten worden uitgevoerd op het platform. Hoog tijd dus om nog eens wat dieper in te gaan op de mogelijkheden die Pinterest Advertising te bieden heeft! 

Een tijdje geleden schreef Milou een driedelige blogreeks over Pinterest waarin ze onder andere vertelt welke advertentiemogelijkheden er zijn, hoe je gericht kunt targeten en  hoe je een goede campagne op kunt zetten. Heb je de blogs van Milou nog niet gelezen of wil je je geheugen gewoon nog even opfrissen? Dan kun je deze hier nog eens rustig doornemen:

Uiteraard hebben ze bij Pinterest ook niet stilgezeten. Zo zijn ze onder andere bezig geweest met het optimaliseren van de advertentiemogelijkheden. Ik breng je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen je favoriete inspiratie platform!

Zorg dat je zichtbaar bent tijdens de ‘inspiratie-zoektocht’ van de consument

Pinterest is een écht inspiratieplatform: gebruikers scrollen door Pinterest omdat ze ideeën op willen doen voor bijvoorbeeld een renovatie, verbouwing, een outfit of een bruiloft. Op dit moment zijn vakanties, outfits en woningrenovatie de meest populaire zoekopdrachten op Pinterest. Gebruikers van Pinterest hebben vaak al een specifiek doel voor ogen en zijn hiervoor nog op zoek naar wat meer inspiratie. Maar liefst 85% van de gebruikers geeft aan dat ze naar Pinterest gaan wanneer ze met een nieuw project beginnen. 

Het is dus van wezenlijk belang dat je jouw doelgroep weet te grijpen met je content. Als je dit goed aanpakt wordt de consument in zijn/haar inspiratie-zoektocht op Pinterest getriggerd door jouw advertentie. Je wilt als merk dus opvallen! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bericht (Pin) opvalt tussen al die andere Pins die dagelijks worden geplaatst? 

Betrokkenheid

Het algoritme van Pinterest zorgt ervoor dat Pins met een hoge betrokkenheid bovenaan in het ‘prikbord’ komen te staan. Zodra je Pin vaak wordt bekeken, opgeslagen én er veel op wordt gereageerd, is de kans dus groter dat aanzienlijk meer Pinterest-bezoekers jouw product zien. Dit maakt het adverteren op Pinterest aantrekkelijk voor veel bedrijven. 

Maar liefst 97% van de zoekresultaten op Pinterest zijn niet merk gerelateerd. Dat betekent dat vrijwel alle gebruikers het platform bezoeken om te oriënteren, maar dat ze in eerste instantie (nog) geen voorkeur hebben voor een bepaald merk. Genoeg kansen dus je kans te grijpen en om hierop in te spelen met jouw merk!




Retargeting

Pinterest is een ideaal platform om je te richten op een specifieke doelgroep en om te retargeten op deze specifieke doelgroep. Kies er bijvoorbeeld voor om bezoekers die in het verleden jouw website hebben bezocht, te benaderen via Pinterest. Hiervoor heeft Pinterest in het advertentie centrum de optie bezoekers retargeten in het leven geroepen. Met behulp van de Pinterest-tag bereik je deze bezoekers. 

Pinterest-tag

Om de bezoekers van jouw website te vertalen in specifieke doelgroepen, dien je de Pinterest-tag te implementeren in jouw website. Dit doe je door de basiscode van de Pinterest-tag toe te voegen aan elke pagina van je website. Zijn er pagina’s waar je belangrijke acties wilt bijhouden? Voeg dan een gebeurteniscode toe aan deze pagina’s. Met deze gebeurteniscode kun je uiteindelijk meten of je jouw advertentie doelen hebt behaald. Met deze gebeurteniscodes kun je namelijk meten welke impact jouw advertenties in een bepaalde periode hebben gehad op je website. 

Zo kun je bijvoorbeeld inzien of de advertentie  meer verkeer naar je website is geleid, er vaker op een bepaalde Call-to-Action is geklikt en of er meer bestellingen zijn geplaatst in een bepaalde periode. Op deze manier kun je de gepubliceerde advertenties analyseren en toekomstige advertenties blijven optimaliseren.

Targeten op trefwoorden

Zoals je hebt kunnen lezen in de blogs van Milou, zijn er op Pinterest verschillende opties om de advertenties te targeten. Zo kun je targeten op doelgroep, interesses, leeftijd, locatie maar ook op trefwoorden. Die laatste optie is bijzonder, want wanneer je ervoor kiest om op trefwoorden te targeten, kun je de consumenten bereiken die specifiek naar de producten op zoek zijn die jij in je assortiment hebt. 

Even een praktisch voorbeeld: stel dat je een advertentie voor designerstoelen wilt uitzetten, voeg dan trefwoorden toe zoals Designerstoel maar ook trefwoorden zoals interieur, woonkamer interieur of woonkamer inrichten. Zo zorg je ervoor dat je goed zichtbaar bent in het oriëntatieproces van de consument! 

Stijging in het zoekgedrag

Sinds het uitbreken van de corona pandemie is het zoekgedrag op Pinterest eigenlijk alleen maar gestegen. Waar bezoekers in de beginfase van de pandemie nog vooral zochten naar DIY-tips voor thuis, veranderde het zoekgedrag na verloop van tijd meer naar zoekopdrachten met betrekking tot vakanties en evenementen. 


Pinterest Analytics 

Pinterest heeft ook een Analytics tool in het leven geroepen. Je wilt immers kunnen inzien hoe je advertenties hebben gepresteerd zodat je ze kunt blijven optimaliseren. Ook Pinterest Analytics is de afgelopen jaren flink onder handen genomen en geoptimaliseerd. Het bekijken en analyseren van de resultaten van je advertenties is daarmee een stuk makkelijker en overzichtelijker geworden.

Wil je meer weten over de vele mogelijkheden van Pinterest Advertising? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder! 


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!