Pinterest

Waarom jouw bedrijf Pinterest moet inzetten!

Geschreven door
Waarom jouw bedrijf Pinterest moet inzetten!
Milou Boots

Pinterest biedt tal van mogelijkheden voor bedrijven. Maar waar te beginnen? Een vraag waar ik meerdere bedrijven mee zie worstelen. De hoogste tijd om eens pas op de plaats te maken en alles op een rijtje te zetten. In de komende drie blogs lees je welke advertentiemogelijkheden er zijn, hoe je gericht kunt targeten, een goede campagne op kunt zetten en meer over Pinterest trends.

Pinterest: wat is het ook alweer?

Pinterest wordt door veel bedrijven nog onderschat en dat is jammer. Voordat we gaan inzoomen op de advertentiemogelijkheden neem ik je kort mee op een opfriscursus. Want Pinterest... Wat is het ook alweer?

Mensen bezoeken Pinterest massaal om inspiratie en nieuwe ervaringen op te doen. Het fungeert eigenlijk als een zoekmachine, maar wel een visuele zoekmachine. Hiermee onderscheidt Pinterest zich dus van andere social media. Mensen die gebruik maken van deze grote ‘’plaatjeszoekmachine’’ plannen voor de toekomst. Kijk maar eens naar je eigen gedrag op Pinterest. Komen je vrienden eten volgend weekend? Dan ga je alvast recepten opzoeken en verzamelen. Ga je trouwen in 2020? Grote kans dat je nu al een Pinterestbord hebt met inspiratie voor jouw ideale bruiloft. Pinterest draait eigenlijk om niets anders dan het opslaan en bundelen van jouw interesses door middel van afbeeldingen die linken naar een website. En juist met die laatste zin hebben we meteen een kern te pakken die super interessant is voor bedrijven. Lees jij wat ik bedoel?

De Pinterest-button ;)

Magneet voor websitebezoekers

Ik doelde hierboven op de afbeeldingen die linken naar een website. Een goed voorbeeld hiervan is het Pinterest-profiel van De Mulder Keukens op Maat. Een klant die wij al sinds 2018 ondersteunen in hun social media activiteiten. Voordat men overgaat tot definitieve aankoop van een keuken vindt er eerst een ruime periode van oriënteren en inspiratie verzamelen plaats. Pinterest is voor De Mulder Keukens op Maat één van de manieren om hun (potentiële) klanten te helpen aan deze inspiratie. Begin 2019 ging het bedrijf actiever aan de slag met de inzet van Pinterest. Het resultaat: in de eerste zes maanden van 2019 kwam ruim 20% van het totaal aantal websitebezoekers via de pins van De Mulder uiteindelijk op de website terecht. Kijken we naar de tweede helft van 2019 (september t/m medio december 2019), waarin nog meer aandacht is besteed aan de optimalisatie van het profiel, dan is dit aandeel explosief toegenomen: ruim 50% (!) van de bezoekers van www.demulderkeukensopmaat.nl komt op de website terecht via Pinterest. Nu snap ik dat je denkt ‘’en Google dan?’’, dat is natuurlijk een logische gedachte. Google zorgt organisch voor ‘maar’ 16% van het totaal aantal websitebezoekers. GO PINTEREST! 

Het volgende woord bestaat niet, maar ik voeg het graag toe aan het woordenboek: Pinterest is een heuse ‘’websitebezoekersmagneet.’’ Hoewel dit voor velen al bekend is, vind ik het toch belangrijk om kort te benoemen. Door kwalitatief goede content met relevante omschrijvingen op je Pinterestpagina te plaatsen genereer je meer traffic naar je website. Mensen worden nieuwsgierig en je verleidt ze als het ware om op de afbeelding te klikken waarna ze terecht komen op je website. Vanaf dit moment is het natuurlijk wel de kunst om bezoekers op je website te houden en ze te stimuleren tot een conversie.

Ook op Pinterest krijg je als zakelijke gebruiker inzicht in vele statistieken.

Adverteren: waar wacht je nog op?

Sinds april 2019 kunnen we ook in Nederland volop adverteren op Pinterest. En wat ontwikkelt de advertentiemodule zich razendsnel. Maar adverteren: waarom zou je dat eigenlijk doen? Door middel van adverteren op Pinterest krijg je de kans als bedrijf om in een vroegtijdig stadium in de customer journey in beeld te komen. Net zoals bij Facebook kun je ook hier je ads gericht en specifiek instellen, zodat deze bij de juiste doelgroep terecht komt. Ik zet de verschillende mogelijkheden op het gebied van adverteren graag voor je op een rij:

  1. Gesponsorde pins: dit is het standaard formaat met één afbeelding welke verschijnt in de home feed. Deze pins staan tussen de reguliere pins die iemand volgt. Bij deze vorm is het uiterst belangrijk dat je goede keywords gebruikt in je targeting. Hierover binnenkort in deel 2 ‘’de kracht van Pinterest voor bedrijven’’ meer.
  2. Gesponsorde videopins: video’s vallen op in de tijdlijn en laten mensen op een meer speelse manier in aanraking komen met je merk of verhaal. Het voordeel van gesponsorde video’s is dat je ze kunt inzetten voor verschillende marketingdoeleinden: van merkherkenning tot conversiecampagnes. Je kunt zelfs kiezen waar in Pinterest ze worden weergegeven. Dit kan in de zoekresultaten, de home feed of in het gedeelte ‘’meer zoals dit’’. It’s all up to you: trek de aandacht met je video!
  3. Gesponsorde carrousels: nee, niet de kermisattractie ;) Maar het heeft zeker wel raakvlakken! Gesponsorde carrousels bestaan namelijk uit meerdere afbeeldingen waar je doorheen kunt swipen. Een carrousel van afbeeldingen dus. Ideaal om net wat meer diepgang te geven aan je verhaal of je brede assortiment te promoten.
  4. Gesponsorde app-pins: ook hier zit het al in de naam: door deze pin kunnen mensen op een makkelijke manier apps downloaden. Als iemand op zo’n gesponsorde app-pin klikt wordt de nieuwe app meteen gedownload, zonder Pinterest te verlaten. Handig en snel toch? 

Dat was een flinke dosis Pinterest voor nu. Hoe je de advertenties vervolgens gericht kunt targeten en weg kunt zetten door middel van een ijzersterke campagne lees je binnenkort in mijn volgende blog. Wil je meer weten over Pinterest of de inzet van het platform voor jouw bedrijf? Bel me gerust en dan kijk ik er graag samen naar!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!