In de vorige blog benadrukte Geert terecht de waarde van remarketing. Hij besprak in deze blog drie mogelijkheden om deze sterke manier van adverteren op sociale platforms te bewerkstelligen: middels een pixel, middels maildata en middels ‘betrokkenheid’.

In deze blog wil ik dieper ingaan op enkele belangrijke facetten van adverteren op sociale platforms, evenals het belang van het assertief in de gaten houden en eventueel aanpassen van je advertenties.

Allereerst is het van belang om het verschil te benadrukken tussen adverteren op sociale platforms en adverteren op Google. Waar je middels gerichte content en advertenties op social media de brug wil slaan naar (potentiële) leads en klanten, is dat bij Google omgekeerd: op het moment dat personen de zoekmachine gebruiken voor jouw product of dienst wil je prominent in beeld staan. Ofwel: bij Google slaat de bezoeker de brug naar jou.

Voor beide tactieken valt natuurlijk wat te zeggen. Echter heeft een gericht beleid op sociale platforms het voordeel, ten opzichte van Google, dat je tevens naamsbekendheid kunt genereren en je imago kunt uitdragen. Het voordeel van Google is daarentegen weer dat de urgentie van een persoon hoger is als hij/zij reeds naar een product of dienst op zoek is.

Welnu. Je bent aan de slag gegaan met social media, draagt je imago uit en presenteert op een subtiele manier wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft. Door de veranderde tijdlijn van bijvoorbeeld Facebook is het echter lastig om constant bereik, leads en sales te genereren. Het is absoluut geen schande om gericht te adverteren op jouw gewenste doelgroep ten behoeve van een specifiek doel. Ga hierin echter gericht te werk en gooi niet zomaar geld in Facebook ten behoeve van bereik.

Een stappenplan

  1. Allereerst en bovenal: vergeet de grote blauwe promootknop op Facebook. Deze knop is lang niet zo uitgebreid als de advertentiemodule van Facebook en is er vooral op gericht om zo laagdrempelig mogelijk geld te genereren voor Facebook.
  2. Bepaal vooraf je doelstelling. Wil je meer naamsbekendheid genereren? Wil je leads genereren? Wil je meer sales genereren? Wil je meer bereik genereren voor je video? De verschillende sociale platforms hebben gigantisch veel mogelijkheden die naadloos aansluiten bij jouw doelstelling. Eveneens is het van belang dat je vooraf je campagnes goed inricht. Als je bijvoorbeeld meer leads wilt genereren, laat de advertentie dan aansluiten op een krachtige landingspagina.
  3. Bepaal vooraf je doelgroep. Veel mensen denken dat het enkel mogelijk is om advertenties te richten op statische variabelen die mensen al dan niet hebben ingevuld op hun account. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, huwelijkse staat, regio, etc. Niets is minder waar. Iedere minimale activiteit van een persoon wordt door bijvoorbeeld Facebook gemeten en wordt gebruikt om je te profileren. Als jij langer stilstaat bij een voetbalfoto dan bij een hockeyfoto, dan word je waarschijnlijk getypeerd als voetballiefhebber. Allemaal deze variabelen zijn bruikbaar om jouw advertentie op te richten.
     
  4. Analyseer de resultaten van je advertentie tijdens de looptijd van deze advertentie. Dit kun je op twee manieren doen. Enerzijds bieden de vele statistieken van sociale platforms je perfect inzage in de behaalde resultaten en kun je deze ‘handmatig’ monitoren. Wat zijn de kosten per klik? Welke foto genereert meer bereik? Welke zin werkt beter? Welke doelgroep is interessanter? Het is bij bijvoorbeeld Facebook perfect mogelijk om je advertentie gedurende de looptijd aan te passen, opdat deze nóg efficiënter presteert. Ook kun je voor dezelfde boodschap gebruik maken van twee verschillende foto’s, opdat je kunt meten welke foto beter werkt. Anderzijds is het sinds kort mogelijk om op Facebook gebruik te maken van A/B-testing. Dit wil zeggen dat het platform voor jou verschillende variabelen in de markt gaat zetten om te bepalen welke van de twee het beste werkt. Vooralsnog zijn dit de variabalen ‘weergaveoptimalisatie’, ‘doelgroep’ en ‘plaatsing’. Deze mogelijkheid is tevens een ontzettend efficiënte manier om inzicht te genereren in de effectiviteit van deze variabelen.
  5. Zorg dat, indien je doelstelling hierop aansluit, verschillende advertenties elkaar versterken. Zo kan het een bijzonder sterkte strategie zijn om mensen met verschillende advertenties te ‘lokken’ naar je website, zodat deze bekend wordt met je product of dienst. Vervolgens kun je, middels de pixelcode, een nieuwe advertentie met als doel ‘conversie’ richten op de personen die reeds je website hebben bezocht. Het is zelfs mogelijk om, mits de aantallen groot genoeg zijn, je advertentie enkel te richten op personen die een vol winkelmandje hebben achtergelaten op jouw webshop. Deze manier van werken noem je een funnel, een denkbeeldige trechter, waarbij er een concreet einddoel zit aan je manier van werken (meestal het creëren van conversie), maar er verschillende subdoelen aan vooraf gaan (zoals het creëren van webbezoekers).

Middels deze blog wilde ik graag schetsen wat de mogelijkheden zijn van adverteren op social media. Het moraal van het verhaal is natuurlijk dat, als je het goed wilt doen, dit een stuk dieper gaat dan ‘een paar tientjes in een platform gooien en hopen dat je bereik genereert’. De mogelijkheden zijn zeer divers en zullen alleen maar groter worden.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Overige Updates
Time to say goodbye
Nu lezen
Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op