Facebook

Facebook Dynamic Product Ads

Geschreven door
Renzo den Bekker

We kennen allemaal dat moment; je kijkt naar schoenen op je favoriete webshop en vervolgens zie je datzelfde paar nog 400 keer voorbijkomen op Facebook, bij de digitale krant, tussen de bananen bij de supermarkt en onder je kussen. Als je in eerste instantie nog twijfels had, dan krijg je nog 399 keer de kans om je beslissing te veranderen. En het werkt…

Remarketing is een van de sterkste manieren om geïnteresseerde bezoekers om te zetten in nieuwe klanten. Deze manier van adverteren is al een lange tijd mogelijk, maar sinds kort is het nu voor webshops ook eenvoudig. Een webshop kan binnen enkele seconden haar productcatalogus uploaden en aan de hand van deze informatie kost het opzetten van een advertentie slechts enkele minuten in plaats van meerdere uren. Wanneer iemand op jouw website zoekt naar een product zal hij of zij daarna het desbetreffende product met de juiste omschrijving en prijs te zien krijgen via Facebook. Als die persoon het product koopt, wordt het product automatisch niet meer getoond als advertentie. Dit betekent dat je met weinig werk remarketing toe kunt passen voor alle producten op je webshop!

Hoe pak ik dit aan?

In een aantal gemakkelijke stappen kun je Dynamic Product Ads inzetten voor jouw webshop. Bij deze de stappen die je moet doorlopen:

1. Maak een Business Manager account aan bij Facebook. Begin met het aanmaken van een Business Manager account. Via het Business Manager account krijg je toegang tot de verschillende mogelijkheden voor het opzetten van een Facebook Dynamic Product Advertentie.

2. Upload je productcatalogus. Voordat je Facebook het werk kunt laten doen is het belangrijk dat het precies weet welke producten er op je webshop staan en welke details van belang zijn. Het is daarom eerst zaak om je product catalogus te uploaden in het Business Manager account. In mijn blog over Instagram Shopping legde ik al eens uit hoe je dit doet.

3. Installeer een Facebook Pixel op je website. Voordat je jouw remarketingadvertentie kunt opzetten dien je eerst de ‘Custom Audience Pixel’ te installeren op jouw website. Deze pixel installeer je zodat Facebook de informatie kan verzamelen die nodig is voor het vertonen van de advertenties passend bij het zoekgedrag van jouw websitebezoekers. Deze installeer je als volgt:
- Ga naar www.facebook.com/ads/manager/audiences/manage
- K‍lik op Doelgroep maken > Aangepaste doelgroep > Websiteverkeer
- Geef een naam aan voor jouw doelgroep en druk op ‘doelgroep maken’
- Plaats de pixel nu op alle pagina’s van jouw webshop. Facebook geeft op het moment van installeren uitleg over hoe je dit aanpakt.
- Je hebt de pixel geïnstalleerd.

4. Creëer je Dynamic Template via Power Editor. Wanneer je de Dynamic Product Advertentie wilt opzetten, doe je dat in de Facebook Power Editor. Wanneer je bent ingelogd via de Power Editor maak je een nieuwe campagne aan en kies je voor ‘Verkopen uit productcatalogus’. Doorloop de volgende stappen;

  • Selecteer de productset die je zojuist hebt toegevoegd. Stel vervolgens een budget en planning voor je advertentie in.
  • Kies het doelgroepgedrag waarop je je advertentie wilt richten. Je kunt voor mensen kiezen die het product hebben bekeken maar nog niet hebben gekocht, voor mensen die het product aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar nog niet hebben gekocht of voor mensen die het product hebben bekeken of aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar deze nog niet hebben gekocht.
  • Stel de gewenste overige opties voor optimalisatie of weergave in voor de advertentieset.
  • Selecteer onder ‘opties advertentiesjabloon’of je één afbeelding of meerdere verschuivende afbeeldingen (carrousel-indeling) in je advertentie wilt weergeven. Pas indien nodig de sjabloontekst voor je advertentie aan. Je krijgt een voorbeeld te zien in het gedeelte ‘voorbeeldadvertenties’.

Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen is jouw eerste Dynamic Product Advertentie een feit. Door meerdere advertenties tegelijkertijd aan te maken met andere variabelen kun je A/B testen. Welke doelgroep, tekst of andere variabele zorgt voor het hoogste rendement?

5. Voeg een conversiepixel toe. Door een conversiepixel toe te voegen houdt Facebook precies bij hoeveel conversies er hebben plaatsgevonden vanuit je advertentie. Meten is weten en het stelt je in staat om de advertentieset verder te optimaliseren.  

Hulp nodig?

Als je hulp nodig hebt om Dynamic Product Advertenties in te stellen of om ze te optimaliseren ben je bij Sociaal Kapitaal aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Inbound Marketing
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Nu lezen
Overige Updates
Spanning: Ondernemersprijs Horst aan de Maas
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op